Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Det är viktigt att vi håller isär personer här. Brovittnet är just brovittnet, som kom gående med några vänner på Marieholmsbron in mot stan och som är känt för polisen. Brovittnet har tydligt kunnat peka ut att en kvinna kom gående bärande likadana byxor som Helena hade på sig, tillsammans med en man som bar pilotglasögon, vars signalement passar som hand i handske på en person inne på Stadt - nämligen KM. Tidsfönstret stämmer, riktningen som de två gick i stämmer också. Det som avviker kraftigt är att någon/några påstår att Helena skulle ha setts gå ensam, av bland andra Prytz67. Precis allt talar för att det sistnämnda är falsk information.
Det finns inte på kartan att den man som sågs gå med Helena över bron, helt plötsligt skulle ha avvikit från henne efter bron. Med största sannolikhet är det mannen som gick med Helena över bron som också är den personen som har "läckt" desinformation. Möjligen att någon i dennes nära omgivning har "hjälpt till" med desinformationen.
Jag har tittat närmare på vem och när Brovittnet började kopplas samman med BW. Det tycks ha skett 2018-12-13 när Globetrotter57 gör sitt andra inlägg. Det första inlägget 2018-07-31 är dock svar på svar från ett inlägg från Ugglan om att BW:s vittne bör tas in och förhöras. Globetrotter57 skriver i princip bara om BW och falska vittnesmål.
Det hamras in att Brovittnet ringt in anonymt, är nära anhörig till BW samt att vittnet även är BW:s alibi. Det är ett ganska kasst budskap. Om vittnet är anonymt, hur kan då Globetrotter57 veta att det är en släkting till BW som ringt? BW skulle även ha berättat för familjen Andersson om detta vittne, vilket uppenbarligen inte skett eftersom vittnet tappades bort i sex år.
En senare användare, Typhone66 följer senare upp i fem inlägg av samma natur.
Användaren Hardbeck upprepar Globetrotter57:s budskap, men säger själv att Globetrotter57 är "närmare BW"
Citat:
Ursprungligen postat av
Hardbeck
Exakt så är det ju - Globe står alldeles för nära de inblandade.
Kan vi inte hitta mer runt brovittnet? I min teori så är BW's alibi o brovittnet samma person - Om det är 100% sant så är utredningen en stor katastrof. Hoppas verkligen jag har fel.
Med andra ord menar jag att Globetrotter57 och hans efterföljare Typhone66 har ett enda mål och det är att dra undan intresset från KlMa genom att misstänkliggöra såväl BW som brovittnet.
Hardbeck verkar inte själv (ursprungligen) driva denna tes, men eftersom han misstänkt BW under lång tid så nappar och hakar han lätt på Globetrotter57:s budskap.
Globetrotter57 har koll på BW:s mammas namn, men verkar ändå ha fallit för påståendet att BW:s mamma arbetade på sjukhuset och bodde kvar i Mariestad 1992, vilket ju passar på BW:s styvmamma och inte på hans mamma.
Jag finner inget belägg för att Globetrotter kopplar Brovittnet till uppgifterna att någon skulle ha sett Helena gåendes ensam förbi polishuset. Allt verkar vara "nyuppfunnet" i svallvågorna efter radioserien Fallet Helena.
En logisk konsekvens av att BW "hittat på brovittnet" är att i så fall har BW också hittat på mannen med pilotglasögon och givit honom KlMa signalement. Globetrotter berör detta som hastigast och menar att BW är den som pekat ut KlMa som gärningsman:
Citat:
Ursprungligen postat av
Globetrotter57
---Finns det någorlunda bevis för att BW har haft bekantskap med "rispiga ansiktet PU" eller utpekade tillika hotade och förmodligen vettskrämda KM, så klarnar bilden mer för mig...(Enligt mig stämmer inte KM:s psyke, varken förr eller senare, med det avgörande beslutet att komma på iden att antasta Helena).---