2024-05-04, 10:13
Medlem
ThordOlavssons avatar
Korrigering! EmEk och BjVa har samma pappa men inte samma mamma. EmEk:s föräldrar skiljde sig 19860612.

Tänkbart är att vissa uppgifter kring BW:s "mamma" egentligen handlar om hans styvmamma.
Citera
2024-05-04, 16:10
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vad skulle du säga om jag berättar att jag har namnet på ett vittne som har själv sett Helena promenerandes på väg hem? Hon har inte stått på torget och hänvisat "löst till vänner som sett Helena längre fram vid polishuset", hon säger sig ha sett Helena med egna ögon den natten. Dessutom hennes vänner som var med. Jag har mycket svårt att se henne som Helenas mördare...

Hur kan du dissa p g a att du antar att det inte finns ett vittne, när du inte vet? Jag trodde att du var mer seriös, och att du inte gillade antaganden.

Hennes namn kommer INTE ut, varken i tråden eller utanför den.

Inlägget var inte riktat till mig men jag svarar ändå. Ett vittne som inte officiellt kan stå upp för sina uppgifter är värt noll, noll och noll.

Herrejesus..
Citera
2024-05-04, 19:41
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThordOlavsson
Korrigering! EmEk och BjVa har samma pappa men inte samma mamma. EmEk:s föräldrar skiljde sig 19860612.

Tänkbart är att vissa uppgifter kring BW:s "mamma" egentligen handlar om hans styvmamma.

Jag är mycket osäker över om HincRobur har rätt i att EmEk är BW:s syster. Klart är att EmEk:s mamma och BW:s pappa båda är skilda 19861216.

I tråden uppges även att BW:s biologiska föräldrar skiljdes när han var runt 5 år:

Citat:
Ursprungligen postat av typhone66
Det vore synnerligen intressant att skärskåda det fullständiga kaos som uppstod då föräldrar CoW och MoW skiljer sig när BW var 4-5 år...Det skall ha inneburit svårt lidande för den lille pojken....Gräv i detta och finn alla märkliga beteende förändringar hos BW åren framåt.
Omedvetet och på sätt och vis utan uppsåt, så menar jag att det finns ouppklarade fakta från Polisen i Mariestad på grund av ett litet barns förtvivlan över varför mamma & pappa "bankar" på varandra....

Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
Jag skall också gå vidare och kolla med personer som känner/kände C*nny och M*nica mycket väl. Bättre än vad jag minns i alla fall...
Att skilsmässan var en lång plåga för alla tre vet jag redan samt att lillpojken Bj*rn mådde dåligt under den processen. Han var ju ett litet barn då och dessa småttingar blir ju ytterst negativt påverkade av sådana långdragna konflikter. Vet som annan skrev, också att M*nica fick söka psykisk vård för detta.
C*nny var en mycket duktig och uppskattad fotbollsspelare, öppen, trevlig och bland annat mycket snäll mot mig. Däremot var han väl åt "Dr Jekyll & Mr Hide" hållet när spriten kom fram på bordet...

Jag har dock ingen uppgift om när BW:s pappa och EmEk:s mamma gifte sig. Det kan tänkas att EmEk är BW:s styvsyster.

Tråden är dock mycket rörig kring "BW:s föräldrar" och vissa hävdar med säkerhet att BW:s mamma bodde i Mariestad när Helena försvann, fast folkbokföringen talar ett helt annat språk. Det sägs till och med att hans mamma arbetade på sjukhuset.

Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Det har framgått i tråden att även BW's mamma jobbade på sjukhuset.

EF ska ha ingått i en krets, som umgicks relativt ofta, i vilken även Helena fanns med. Detta borde kunna betyda att Helena kanske kände sig ganska trygg med EF o att hon mycket väl skulle kunna tacka ja till skjuts om han var med i bilen (även utan BW).

Folkbokföringen är dock helt klar över att BW:s mamma inte bor i Mariestad 1992:
Citat:
Ursprungligen postat av Kvasta-Sara
Ja, det gjorde hon. Hon från Moholm(E*linor) var senare. Och enligt Sveriges Befolkning 1990 så var B.W:s mor Monica redan då skriven i Örebro. Omgift 24/9 1988 med S.E Olsson.

EmEk:s mamma är sjuksköterska (enligt MrKoll) vilket BW:s mamma inte är (enligt MrKoll).

Med reservation för att EmEk kanske är BW:s styvsyster vill jag dock stå fast vid det jag skrev i morse om att det kan vara så att någon med lite sämre koll på BW:s personliga förhållanden har trott att EmEk är BW:s syster och att EmEk:s mamma är hans mamma.

Om BW:s föräldrar skiljde sig när BW var en knatte så har de knappast en gemensam sommarstuga på Dillö ännu 1992, men det kan ju gälla EmEk:s mamma...

Risk finns alltså att någon eller några med dålig kännedom om BW:s förhållanden fyllt tråden med uppgifter som inte bygger på fakta.

Hur som helst gillar jag tanken att mördaren tidigt spridit ut att Helena iakttagits av en anhörig till BW gåendes ensam och att detta rykte så småningom blivit hopblandat med brovittnet.
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-05-04 kl. 19:45.
Citera
2024-05-05, 01:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Han var ju väldigt intresserad av Helena den kvällen inne på Stadt. Gabriella hade hört efteråt att han varit väldigt intresserad av Helena (Mardrömmen i Mariestad). Det betyder då att han hade varit detta en tid innan. Uppbyggnad. Varför han ringer sambon kan vara att han vet om att det kan sett lite märkligt ut där inne på Stadt med hans uppvaktning av hennes bästa kompis där inne, som många mycket riktigt lagt märke till. Sprida rätt historier. Men också att han ringde henne för att det känns bättre om han ändå tänkt hänga på Helena hemåt då hon undrat i baren strax innan: "Är det ingen som skall gå åt mitt håll ?".

Han kanske då står i telefonkiosken och har uppsikt neråt torget och är allmänt sugen, och då får han syn på en ensam Helena gåendes över torget. Han är mycket angelägen att spana vart Helena är när han står i telefonkiosken. Men han kan aldrig sagt till flickvännen att han tänkt att följa Helena hem för att då skulle hon fråga om detta senare. En annan sak är dock om han sagt detta ändå, men då måste han säga när han ringde vid 4:00 till flickvännen igen, denna gång från hemmet att : "Det blev aldrig att jag följde Helena hem, jag gick och åt och vandra hem sen".

Han ringer flickvännen i hemmet vid 4:00, dels att få stöd men även i alibiärende. Att han är hemma.

Misstankegraden minskar absolut inte på något sätt att han ringde sin sambo utan den bara ökar mot denna bakgrund. Det är så att den kan gärna inte öka mer av allt vi vet om vad han sade 1992, "att han knappt varit i närheten av Helena" till att han sade 1998 att han nog hade det... Han har en stor lucka på 1timma och 15 minuter som han inte har alibi för under denna natt. Han säger att han inte kommer ihåg vad han gjort för han var full, men till Lotte säger han att han visst har minnesbilder men inget som har bevittnas av andra, till hennes stora förvåning. Lotte har en tendens att få fram intressanta saker från både KM och ErAn, kan jag konstatera.

Han säger inget om innehållet i dessa "minnesbilder". Det är alltså inget som har bevittnas av andra och det vet han då för ingen har ju vittnat om att de sett honom på stan förrän Henrik A träffar på han vid 3:30 i sista backen innan hemmet. Är det inte underligt ? Vart kan du hållit hus Kla*s, under denna tid, som inte har bevittnas av andra och vad gjorde du för något om du har minnesbilder av detta ?

Jag vet, och då har jag inte ens berört brovittnets utsago adderat till detta.

Jag har frågat tidigare, men du har undvikit frågan: Vilket är beviset för att KM ska ha ringt från torget runt kanske 02:15? Bara hans egna ord?
Citera
2024-05-05, 01:47
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Vad skulle du säga om jag berättar att jag har namnet på ett vittne som har själv sett Helena promenerandes på väg hem? Hon har inte stått på torget och hänvisat "löst till vänner som sett Helena längre fram vid polishuset", hon säger sig ha sett Helena med egna ögon den natten. Dessutom hennes vänner som var med. Jag har mycket svårt att se henne som Helenas mördare...

Hur kan du dissa p g a att du antar att det inte finns ett vittne, när du inte vet? Jag trodde att du var mer seriös, och att du inte gillade antaganden.

Hennes namn kommer INTE ut, varken i tråden eller utanför den.

Citat:
Ja, vad skall jag säga... Det finns inget snällt sätt att bemöta detta så jag passar.

Det svaret håller inte, Thord! Bara svara.
Citera
2024-05-05, 02:22
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Hur som helst gillar jag tanken att mördaren tidigt spridit ut att Helena iakttagits av en anhörig till BW gåendes ensam och att detta rykte så småningom blivit hopblandat med brovittnet.

Det är viktigt att vi håller isär personer här. Brovittnet är just brovittnet, som kom gående med några vänner på Marieholmsbron in mot stan och som är känt för polisen. Brovittnet har tydligt kunnat peka ut att en kvinna kom gående bärande likadana byxor som Helena hade på sig, tillsammans med en man som bar pilotglasögon, vars signalement passar som hand i handske på en person inne på Stadt - nämligen KM. Tidsfönstret stämmer, riktningen som de två gick i stämmer också. Det som avviker kraftigt är att någon/några påstår att Helena skulle ha setts gå ensam, av bland andra Prytz67. Precis allt talar för att det sistnämnda är falsk information.

Det finns inte på kartan att den man som sågs gå med Helena över bron, helt plötsligt skulle ha avvikit från henne efter bron. Med största sannolikhet är det mannen som gick med Helena över bron som också är den personen som har "läckt" desinformation. Möjligen att någon i dennes nära omgivning har "hjälpt till" med desinformationen.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-05-05 kl. 02:34.
Citera
2024-05-05, 11:01
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Det är viktigt att vi håller isär personer här. Brovittnet är just brovittnet, som kom gående med några vänner på Marieholmsbron in mot stan och som är känt för polisen. Brovittnet har tydligt kunnat peka ut att en kvinna kom gående bärande likadana byxor som Helena hade på sig, tillsammans med en man som bar pilotglasögon, vars signalement passar som hand i handske på en person inne på Stadt - nämligen KM. Tidsfönstret stämmer, riktningen som de två gick i stämmer också. Det som avviker kraftigt är att någon/några påstår att Helena skulle ha setts gå ensam, av bland andra Prytz67. Precis allt talar för att det sistnämnda är falsk information.

Det finns inte på kartan att den man som sågs gå med Helena över bron, helt plötsligt skulle ha avvikit från henne efter bron. Med största sannolikhet är det mannen som gick med Helena över bron som också är den personen som har "läckt" desinformation. Möjligen att någon i dennes nära omgivning har "hjälpt till" med desinformationen.

Jag har tittat närmare på vem och när Brovittnet började kopplas samman med BW. Det tycks ha skett 2018-12-13 när Globetrotter57 gör sitt andra inlägg. Det första inlägget 2018-07-31 är dock svar på svar från ett inlägg från Ugglan om att BW:s vittne bör tas in och förhöras. Globetrotter57 skriver i princip bara om BW och falska vittnesmål.

Det hamras in att Brovittnet ringt in anonymt, är nära anhörig till BW samt att vittnet även är BW:s alibi. Det är ett ganska kasst budskap. Om vittnet är anonymt, hur kan då Globetrotter57 veta att det är en släkting till BW som ringt? BW skulle även ha berättat för familjen Andersson om detta vittne, vilket uppenbarligen inte skett eftersom vittnet tappades bort i sex år.

En senare användare, Typhone66 följer senare upp i fem inlägg av samma natur.

Användaren Hardbeck upprepar Globetrotter57:s budskap, men säger själv att Globetrotter57 är "närmare BW"

Citat:
Ursprungligen postat av Hardbeck
Exakt så är det ju - Globe står alldeles för nära de inblandade.
Kan vi inte hitta mer runt brovittnet? I min teori så är BW's alibi o brovittnet samma person - Om det är 100% sant så är utredningen en stor katastrof. Hoppas verkligen jag har fel.

Med andra ord menar jag att Globetrotter57 och hans efterföljare Typhone66 har ett enda mål och det är att dra undan intresset från KlMa genom att misstänkliggöra såväl BW som brovittnet.

Hardbeck verkar inte själv (ursprungligen) driva denna tes, men eftersom han misstänkt BW under lång tid så nappar och hakar han lätt på Globetrotter57:s budskap.

Globetrotter57 har koll på BW:s mammas namn, men verkar ändå ha fallit för påståendet att BW:s mamma arbetade på sjukhuset och bodde kvar i Mariestad 1992, vilket ju passar på BW:s styvmamma och inte på hans mamma.

Jag finner inget belägg för att Globetrotter kopplar Brovittnet till uppgifterna att någon skulle ha sett Helena gåendes ensam förbi polishuset. Allt verkar vara "nyuppfunnet" i svallvågorna efter radioserien Fallet Helena.

En logisk konsekvens av att BW "hittat på brovittnet" är att i så fall har BW också hittat på mannen med pilotglasögon och givit honom KlMa signalement. Globetrotter berör detta som hastigast och menar att BW är den som pekat ut KlMa som gärningsman:

Citat:
Ursprungligen postat av Globetrotter57
---Finns det någorlunda bevis för att BW har haft bekantskap med "rispiga ansiktet PU" eller utpekade tillika hotade och förmodligen vettskrämda KM, så klarnar bilden mer för mig...(Enligt mig stämmer inte KM:s psyke, varken förr eller senare, med det avgörande beslutet att komma på iden att antasta Helena).---
Senast redigerad av ThordOlavsson 2024-05-05 kl. 11:59.
Citera
2024-05-05, 14:58
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Jag är mycket osäker över om HincRobur har rätt i att EmEk är BW:s syster. Klart är att EmEk:s mamma och BW:s pappa båda är skilda 19861216.

I tråden uppges även att BW:s biologiska föräldrar skiljdes när han var runt 5 år:

Jag har dock ingen uppgift om när BW:s pappa och EmEk:s mamma gifte sig. Det kan tänkas att EmEk är BW:s styvsyster.

Tråden är dock mycket rörig kring "BW:s föräldrar" och vissa hävdar med säkerhet att BW:s mamma bodde i Mariestad när Helena försvann, fast folkbokföringen talar ett helt annat språk. Det sägs till och med att hans mamma arbetade på sjukhuset.

Folkbokföringen är dock helt klar över att BW:s mamma inte bor i Mariestad 1992:

EmEk:s mamma är sjuksköterska (enligt MrKoll) vilket BW:s mamma inte är (enligt MrKoll).

Med reservation för att EmEk kanske är BW:s styvsyster vill jag dock stå fast vid det jag skrev i morse om att det kan vara så att någon med lite sämre koll på BW:s personliga förhållanden har trott att EmEk är BW:s syster och att EmEk:s mamma är hans mamma.

Om BW:s föräldrar skiljde sig när BW var en knatte så har de knappast en gemensam sommarstuga på Dillö ännu 1992, men det kan ju gälla EmEk:s mamma...

Risk finns alltså att någon eller några med dålig kännedom om BW:s förhållanden fyllt tråden med uppgifter som inte bygger på fakta.

Ja, det var naturligtvis inte optimalt formulerat, "Det har framgått i tråden att....". Skulle väl snarare passa bättre med typ "Vissa skribenter vill göra gällande att även BWs mamma jobbade på sjukhuset". Personligen har jag inga sådana fakta, varken då lr nu. Det verkar ju osannolikt att iaf BWs biologiska mamma ska ha arbetat på sjukhuset under 1992. Kan hon möjligen jobbat på sjukhuset (i M-stad) under den tid (delar av) då hon bodde i stan? Det behöver nödvändigtvis inte varit som sjuksköterska.

I övrigt kan tilläggas att inte heller jag släppt KM som möjligt intressant i sammanhanget. Prinsessans "nya" vittne är givetvis intressant, i synnerhet i det fall vittnesmål de facto är inlämnat till polisen i tidsmässig närhet till försvinnandet. Tillägget att ev "kavaljer" kan varit skymd känns lite krystat, men vad vet man, han kanske hoppat in i nån buske för att lätta på trycket.
Citera
2024-05-05, 18:48
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
I övrigt kan tilläggas att inte heller jag släppt KM som möjligt intressant i sammanhanget.

Du skriver det mycket bra: Att KM fortsatt är möjligt intressant i sammanhanget. Vi vet inte på vilket KM skulle kunna vara det, men den stora tidsluckan i hans utsaga för natten tyder mycket starkt på att han inte har berättat allt.
Citera
2024-05-05, 19:23
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ja, det var naturligtvis inte optimalt formulerat, "Det har framgått i tråden att....". Skulle väl snarare passa bättre med typ "Vissa skribenter vill göra gällande att även BWs mamma jobbade på sjukhuset". Personligen har jag inga sådana fakta, varken då lr nu. Det verkar ju osannolikt att iaf BWs biologiska mamma ska ha arbetat på sjukhuset under 1992. Kan hon möjligen jobbat på sjukhuset (i M-stad) under den tid (delar av) då hon bodde i stan? Det behöver nödvändigtvis inte varit som sjuksköterska.

I övrigt kan tilläggas att inte heller jag släppt KM som möjligt intressant i sammanhanget. Prinsessans "nya" vittne är givetvis intressant, i synnerhet i det fall vittnesmål de facto är inlämnat till polisen i tidsmässig närhet till försvinnandet. Tillägget att ev "kavaljer" kan varit skymd känns lite krystat, men vad vet man, han kanske hoppat in i nån buske för att lätta på trycket.

Sorry! Det var inte min mening att "hänga ut" dig som ansvarig för uppgiften om att BW:s mamma arbetade på sjukhuset. Jag mer ville peka på att uppgiften fanns, men det är inte så intressant varifrån den kommer.

Personligen delar jag GW:s och Jenvéns tvekan gentemot brovittnet pga risken för vittneskontaminering. KlMa har jag aldrig intresserat mig för då jag kommit in i tråden då KlMa redan så att säga var på väg ut som misstänkt.

Prinzezzans uppgifter tar jag lätt på. Hon faktakollar ju nästan aldrig och är ett läskpapper för den som vill sprida falska uppgifter.
Citera
2024-05-05, 19:25
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Jag har tittat närmare på vem och när Brovittnet började kopplas samman med BW. Det tycks ha skett 2018-12-13 när Globetrotter57 gör sitt andra inlägg. Det första inlägget 2018-07-31 är dock svar på svar från ett inlägg från Ugglan om att BW:s vittne bör tas in och förhöras. Globetrotter57 skriver i princip bara om BW och falska vittnesmål.

Det hamras in att Brovittnet ringt in anonymt, är nära anhörig till BW samt att vittnet även är BW:s alibi. Det är ett ganska kasst budskap. Om vittnet är anonymt, hur kan då Globetrotter57 veta att det är en släkting till BW som ringt? BW skulle även ha berättat för familjen Andersson om detta vittne, vilket uppenbarligen inte skett eftersom vittnet tappades bort i sex år.

En senare användare, Typhone66 följer senare upp i fem inlägg av samma natur.

Användaren Hardbeck upprepar Globetrotter57:s budskap, men säger själv att Globetrotter57 är "närmare BW"

Med andra ord menar jag att Globetrotter57 och hans efterföljare Typhone66 har ett enda mål och det är att dra undan intresset från KlMa genom att misstänkliggöra såväl BW som brovittnet.

Hardbeck verkar inte själv (ursprungligen) driva denna tes, men eftersom han misstänkt BW under lång tid så nappar och hakar han lätt på Globetrotter57:s budskap.

Globetrotter57 har koll på BW:s mammas namn, men verkar ändå ha fallit för påståendet att BW:s mamma arbetade på sjukhuset och bodde kvar i Mariestad 1992, vilket ju passar på BW:s styvmamma och inte på hans mamma.

Jag finner inget belägg för att Globetrotter kopplar Brovittnet till uppgifterna att någon skulle ha sett Helena gåendes ensam förbi polishuset. Allt verkar vara "nyuppfunnet" i svallvågorna efter radioserien Fallet Helena.

En logisk konsekvens av att BW "hittat på brovittnet" är att i så fall har BW också hittat på mannen med pilotglasögon och givit honom KlMa signalement. Globetrotter berör detta som hastigast och menar att BW är den som pekat ut KlMa som gärningsman:

Brovittnet har varit ett stort irritationsmoment för några användare i tråden från första början. Otaliga försök har gjorts för att framställa brovittnet som anonymt, påhittat, nerknarkat, icke trovärdigt och så vidare. Det är således helt nödvändigt för någon/några att med alla medel få bort det trovärdiga brovittnet, eftersom dess vittnesmål kan liknas vid kirurgisk precision. Dock kommer de här försöken att i all evighet vara förgäves, eftersom vittnet inte är anonymt, eftersom vittnet kom gående på bron i ett sällskap och i rätt tidsfönster, eftersom vittnet såg en man och en kvinna komma gående i riktning mot Helenas bostadsområde, eftersom vittnet såg att kvinnan bar likadana byxor som Helena bar den kvällen - och eftersom vittnet kunde lämna en liten men ack så viktig detalj om mannen som - när tipset hittades efter sex år - ledde polisen raka spåret till en man inne på Stadt, nämligen KM. Vi kan lätt konstatera att brovittnet verkligen lämnade sitt vittnesmål bara dagar efter försvinnandet – och att det förblev okänt för alla i sex år.
Citera
2024-05-05, 19:33
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Sorry! Det var inte min mening att "hänga ut" dig som ansvarig för uppgiften om att BW:s mamma arbetade på sjukhuset. Jag mer ville peka på att uppgiften fanns, men det är inte så intressant varifrån den kommer.

Personligen delar jag GW:s och Jenvéns tvekan gentemot brovittnet pga risken för vittneskontaminering. KlMa har jag aldrig intresserat mig för då jag kommit in i tråden då KlMa redan så att säga var på väg ut som misstänkt.

Prinzezzans uppgifter tar jag lätt på. Hon faktakollar ju nästan aldrig och är ett läskpapper för den som vill sprida falska uppgifter.

Har GW Persson någonsin uttalat sig om brovittnet? Jenvén håller dörren öppen för att brovittnet skulle ha kunnat se någon annan än Helena, men vilken är sannolikheten enligt följande punkter:

1) En kvinna och en man sågs gå västerut på Marieholmsbron (åt det håller som Helenas bostad låg) i ett för fallet högintressant tidsfönster.
2) Kvinnan iakttogs ha på sig ett par unika byxor som i detalj motsvarade dem som Helena bar den där kvällen.
3) Vittnet noterade att mannen bar pilotglasögon.
4) Kvinnan och mannen noterades vika av höger efter bron - åt det hållet som stigen bakom fängelset tog sin början. Detta ger oss ytterligare en anledning att dra en slutsats: Att det var Helena som gick i riktning mot hemmet.

Jag tror att du skulle behöva ta dig en rejäl funderare på det här. Vilka andra två personer skulle ha gått på bron den där natten och som så exakt skulle ha passat in i vittnets beskrivning? Och inte har vi hört ett ord från några andra som skulle ha gått där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in