2021-06-25, 05:29
Medlem
Steff83s avatar
Det är oerhört "fascinerande" det här, och liknande fall. Det finns personer garanterat som går omkring än idag och vet exakt som hände och vad som hände med kroppen. Antingen gärningsmannen/männen själva om dom är i livet eller någon anhörig/bekant.

Men hur orkar man? Ingen frisk person kan gå omkring så länge och bära på detta. Och vem är kapabel till detta? Att personen känner henne väl kan vi nog utgå ifrån. Men det vet ni bättre som har koll här i tråden.

Har det utfästs någon belöning för den som kan lämna avgörande uppgifter?
Citera
2021-06-25, 17:17
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ebeneezer22
De läser tråden...när de får tid emellanåt...en hyfsat vaken snut kan efter att tagit del av allt mtrl bilda sig en uppfattning vad som hänt samt vilka inblandade som finns att tillgå!
Förhör dessa huvudpersoner under hypnos, skulle kunna ge något att jobba med🧐
Kolla alibin och vittnesmål igen!
Tänkte på Helén-fallet i Hörby!
Utan idogt polisarbete och duktig förhörsledare hade de inte löst detta hemska mordfall på den tioåriga tjejen
..vila i frid!
Denna polis var uträknad men gav sig fan på att klara upp detta..bröt mot regler och skickade j-t dyra DNAtest till Birmingham..kostade mer än 100 lakan på den tiden..utan lov🤠
Löste fallet tillslut-Heder och Ära.
Finns en bra dramadokumentärserie på SVT...bra polisarbete!

Nja... Helene mordet i Hörby löstes tack vare ett tips som polisen Monica fick på en middag av en grannkvinna. Kvinnan tyckte att dom skulle kolla upp en gammal arbetskamrat som hon hade varit misstänksam mot, Ulf Olsson som på arbetsplatsen kallades "Uffe Pervers". Hade det inte varit för det tipset hade mordet förmodligen aldrig lösts.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2021-06-25 kl. 17:19.
Citera
2021-06-25, 17:36
Medlem
Okej...kommer inte ihåg detta tipset från kvinnan! Allt som oftast leder enskilda tips från allmänheten till uppklarande när polis utredning står och stampar. Längesen jag såg denna dramatiserade serie på uppåt 10 delar..mkt. spännande och intressant..och otäckt. Jag rekommenderar att se..man får mkt inblick i basic polisarbete..enträget spaningsarbete och pusslande...misströstan och hopp🤓
Jag menade att utan denna speciella polis och hans lilla team hade aldrig fallet lösts!
Tips-utredning-bevis-gripen (aktad och daktad)🕵️‍♀️
Citera
2021-06-26, 00:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Det är oerhört "fascinerande" det här, och liknande fall. Det finns personer garanterat som går omkring än idag och vet exakt som hände och vad som hände med kroppen. Antingen gärningsmannen/männen själva om dom är i livet eller någon anhörig/bekant.

Men hur orkar man? Ingen frisk person kan gå omkring så länge och bära på detta. Och vem är kapabel till detta? Att personen känner henne väl kan vi nog utgå ifrån. Men det vet ni bättre som har koll här i tråden.
en bild av BW
Har det utfästs någon belöning för den som kan lämna avgörande uppgifter?

Det finns en kluring. En femåring grej kring BW och hans leverne när pappa Conny & mamma Monica skildes. En femårig liten pojke som förstod noll. Bråkigt värre var dert och rota igenom detta för att få bägges kärlek....Traumatiskt . Hur utvecklades grabben längre fram i livet....!?
Citera
2021-06-26, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av typhone66
Det finns en kluring. En femåring grej kring BW och hans leverne när pappa Conny & mamma Monica skildes. En femårig liten pojke som förstod noll. Bråkigt värre var dert och rota igenom detta för att få bägges kärlek....Traumatiskt . Hur utvecklades grabben längre fram i livet....!?
Han hade vad jag minns ganska stort behov av att få uppmärksamhet på gymnasiet.
Citera
2021-06-26, 10:28
Medlem
Sockerhalss avatar
Varför denna aktivitet kring Helenas försvinnande så många år efteråt. Ingen i Mariestad bryr sej kan jag säga. Endast mördaren ,som är livrädd att åka fast. Ingen annan tillbringar så mycket tid i denna oaktuella, ointressanta tråden. Folk skiter i Helena. Ingen kände henne i min umgängeskrets. Hon tillhörde de fisförnäma ekudden- borna som ansåg att de var förmer än andra. Såna människor äcklar mej. Jag hoppas det aldrig blir uppklarat faktiskt. Löjligt. Jag känner t.ex inte till någon av de som nämns i tråden. Bara en eller två. Jag har bott i M-stad hela mitt liv. De var en liten krets som inte umgicks med "vanligt folk". Bara med gräddan av societeten. Så du som är "skyldig". Lugna ner dej. Ingen pratar om Helenas försvinnande längre. Bara denna tråden som håller det vid liv.
Citera
2021-06-26, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerhals
Varför denna aktivitet kring Helenas försvinnande så många år efteråt. Ingen i Mariestad bryr sej kan jag säga. Endast mördaren ,som är livrädd att åka fast. Ingen annan tillbringar så mycket tid i denna oaktuella, ointressanta tråden. Folk skiter i Helena. Ingen kände henne i min umgängeskrets. Hon tillhörde de fisförnäma ekudden- borna som ansåg att de var förmer än andra. Såna människor äcklar mej. Jag hoppas det aldrig blir uppklarat faktiskt. Löjligt. Jag känner t.ex inte till någon av de som nämns i tråden. Bara en eller två. Jag har bott i M-stad hela mitt liv. De var en liten krets som inte umgicks med "vanligt folk". Bara med gräddan av societeten. Så du som är "skyldig". Lugna ner dej. Ingen pratar om Helenas försvinnande längre. Bara denna tråden som håller det vid liv.
Vad skriver du här för då?
Var är hon gömd?
Citera
2021-06-26, 13:38
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:

Att ingen i Mariestad bryr sig om Helenas försvinnande, det är bevisligen fel! Helenas familj, släkt och vänner bryr sig. Sedan finns det flera i den här tråden som engagerar sig för att de bryr sig - och inte bara folk från Mariestad. Så trots att ingen av dem i din umgängeskrets kände Helena och bryr sig, så var/är det uppenbarligen många som gjorde/gör det.

Om tråden var ointressant skulle inte så många skriva, och inaktuell kommer tråden och fallet aldrig att bli, så länge Helenas försvinnande förblir ouppklarat.

Oavsett om Helena och andra boende på Ekudden var "fisförnäma" eller inte, och trots att "sådana människor" av någon anledning äcklar dig, du tycker inte att det är ganska oempatiskt att skriva att "Jag hoppas [fallet] aldrig blir uppklarat faktiskt."? Tänk om det hade varit din syster, hade du inte velat att hennes ev. försvinnande hade klarats upp - oavsett om du ansåg henne "fisförnäm" eller inte?

I min bok skulle endast någon som vet vem/vilka gm är, och gilla den eller dem, hoppas att gm skulle komma undan med detta. Vet du vem gm är?
Citera
2021-06-26, 14:05
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Vidrig läsning från dig.
Citera
2021-06-26, 16:01
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Vad skriver du här för då?
Var är hon gömd?

Sockerhals har god koll på ThAh över lång tid. Hon skrev första gången när ThAh:s dotter skrev ett facebook-inlägg att hennes pappa varit anhållen för mordet på Helena. Sockerhals förnekade då att ThAh hade en dotter och har fortsatt förneka det på ett eller annat vis. Möjligtvis kan han/hon sträcka sig till att dottern i själva verket har en annan pappa och det är den andra pappan som suttit anhållen.

Sockerhals vet även om att ThAh brukar misshandla sina kvinnor både fysiskt och psykiskt och känner till vilka relationer han har till sina barn:

Citat:
---Tomas har ingen kontakt med sina barn. Den ene är bög. Tomas är känd för att misshandla sina partners. Jag har sett det själv. Både psykiskt o fysiskt.

Att känna ThAh så väl utan att samtidigt känna mer än en eller två som nämns i tråden är nog knappast görligt med tanke på hur många av ThAh bekanta som nämns. Riktigt märkligt är det att Sockerhals påstår att de som nämns i tråden tillhörde societeten.

Sockerhals sitter säkert på en hel del fakta men vill uppenbart inte bidra med något till tråden utan bara ta bort intresset för ThAh.

Men han/hon misslyckas kapitalt eftersom vi nu har goda skäl att tro att ThAh är beredd att misshandla kvinnor och att hans familjemedlemmar vänder honom ryggen.

Sockerhals är bara en av många som vill ta bort intresset för ThAh och kvaliteten på inläggen är inte de bästa. Användaren Rudge t.ex. påstår att intresset för ThAh uppstod pga tjafset i tråden, dvs mer än 18 år efter mordfallet. Och vad gör ThAh då? Jo, han plockar fram kvittot från sin vistelse 18 år tidigare! Ordningssam ThAh måste vara som har ett kvitto kvar efter nästan 20 år! Bolag kan slänga verifikaten efter sju år....

Citat:
Ursprungligen postat av Rudge
Det är ju bara ord från anonyma skibenter så man får ta det som det är.
Jag vet att PU och PK´s tjafs i tråden ledde till att TA fick redöra för polis om denna natt och då lämnade han till dem kvitton på sin vistelse. Han tillsammans med andra for illa av "skitsnacket" (enligt mig) om att han på något sätt var inblandade i PU och PK´s tjabbel. För vad det är värt så har iallafall jag ingen som helst tvekan gällande om han var i Mariestad den natten. Enligt min vetskap så var han det absolut inte. Han arbetade!---

Ser man på PU och PeKr diskussioner så är de egentligen överens om det mesta:
1) ThAh är i Trollhättan och på Bråten
2) ThAh och PU är på väg till Stadt
3) ThKr misstänker och PU bekräftar att han kört ThAh.
4) PU är på Stadt
5) PU har kontakt med Helena
6) PU har kommit hem till PeKr i småtimmarna
7) PU har då varit sårig i ansiktet
8) De är överens om att PU inte kan redovisa vad han gjorde efter Stadt (eftersom PU säger sig inte minnas)

Kan verkligen två personer, varav den ena ifrågasätter om den andre är inblandad i ett mord, minnas så mycket tillsammans? Är inte den rimliga slutsatsen att ThAh var i Mariestad precis som hans dotter, PeKr och PU säger?
Citera
2021-06-26, 20:20
Medlem
KM sänkte henne med båt i Vänern.
Citera
2021-06-26, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Felpost.

Det vore synnerligen intressant att skärskåda det fullständiga kaos som uppstod då föräldrar CoW och MoW skiljer sig när BW var 4-5 år...Det skall ha inneburit svårt lidande för den lille pojken....Gräv i detta och finn alla märkliga beteende förändringar hos BW åren framåt.
Omedvetet och på sätt och vis utan uppsåt, så menar jag att det finns ouppklarade fakta från Polisen i Mariestad på grund av ett litet barns förtvivlan över varför mamma & pappa "bankar" på varandra....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in