2019-03-19, 13:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Propparn
OM detta stämmer - är det den enskilt största fadäsen i denna s.k. utredning. T.om. värre än historien om Saida och ringen! Låter för otroooligt nonchalant för att vara sant!

Sorry alla för detta något osammanhängande ...

Jag kommenterade Judalands inlägg om den vita Toyota-bilen som ska ha återlämnats till Toyota i ett eländigt skick samt med blodfläckar i baksätet. Jag skrev att händelsen enligt uppgift ska ha rapporterats till polisen - som dock aldrig kom ut (har för mig att någon mer har skrivit detta). Jag tyckte då att om detta är sant är det en polisiär skandal av astronomiska mått. Det var detta som Propparn kommenterade ovan. Själv var jag inte nöjd med mitt inlägg, utan tog bort det.
Citera
2019-03-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Sorry alla för detta något osammanhängande ...

Jag kommenterade Judalands inlägg om den vita Toyota-bilen som ska ha återlämnats till Toyota i ett eländigt skick samt med blodfläckar i baksätet. Jag skrev att händelsen enligt uppgift ska ha rapporterats till polisen - som dock aldrig kom ut (har för mig att någon mer har skrivit detta). Jag tyckte då att om detta är sant är det en polisiär skandal av astronomiska mått. Det var detta som Propparn kommenterade ovan. Själv var jag inte nöjd med mitt inlägg, utan tog bort det.

Synd..hann inte reflektera över det du skrev ang BW.
Hur som...så var punkterna väldigt talande och med det intressant när i allt detta ändrades fokus och riktades mot PR.
Vad var det som fick dem att flytta blicken från BW till PR?
Måste varit jobbigt för UA när två som hon kände väl blev ifrågasatta..

Det med Toyota bilen vore väl något för PW o öv att rota i vid en ev uppföljning.
Har det kommit fram vilken bil BW hade till stadt?
Vilka bilar syntes vid/närheten av Helenas föräldrarhem under helgen?

Vittnen förvirrar..
Enda som stämmer överens är killen som hjälpte Helena att ringa, och samtalet med UA från stadt och BWs uttalande ang mötet med Helena utanför stadt.

Kan tänka mej att Helena åkte med i en bil tidigt, innan sk brovittnet.
Tror inte hon hoppade ur bilen innan hemmet för att springa in i dungen för att ta sej hem.
Tidsangivelserna åt olika spekulativa håll säger mej att hon antingen blev skjutsad till ett helt annat ställe och att det olyckliga skedde i bilen.

Eller att Helena blev skjutsad direkt hem och UA sov djupt. För att inte väcka U så gick Helena med sällskapet till lekparken/genvägen för att fortsätta prata.. Det var en så varm natt..
Tror mer på att allt skedde i bilen och hon aldrig uppehöll sej i dungen den natten.

Förövare brukar avbryta en attack om det blir för högljutt och nära hem och bostads område.
Gäller att fly snabbt och osedd från plats.
I en bil är det relativt ljudisolerat och dolt.
Citera
2019-03-19, 15:36
Medlem
Nu är det så här. Jag han försökt ta mig igenom den här jävla tråden men det tar tid så om ni antingen kan vänta tills jag hinner ikapp eller helt enkelt berätta vad som står på? Hur svårt ska det vara?!?
Vilka är kandidater och varför?
Och vad var motivet? DET har jag inte hittat någonstans. Bara massa initialer på människor..
Kan någon vara lite hygglig då? Vem vet, jag kanske kan få ideer som hjälper.
Citera
2019-03-19, 22:48
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Om GW:s teori skulle vara den rätta bör det vara högst säkert att båten låg på fastlandssidan och att i vart fall en av GW:s två gubbar hade sin hemvist där. Men fortfarande står jag i läget 7-3 till Skövde-polisens favör, men båda teorierna tål givetvis att granskas parallellt. I GW:s teori passar de två 69-orna med "kända efternamn" som jag nämnde häromsistens in som hand i handsken (gamla vänner, i samma ålder som Helena, hade tillgång till båt etc.).

Tänkte på att en viss Tommy* Pirttilampi* bodde/har bott på Torsk. Han hängde väl med Brruno* Holmdahl* en period lr två. Var befann sig dessa 1992? Även om dessa två nu inte är speciellt heta i sammanhanget så kan man kanske fundera på om några, likt dessa, 1992 (20-22 år)var typ i början på ett liv med mer lr mindre kriminella handlingar i större lr mindre omfattning. Skulle detta allvarliga brott med H vara det första enda som gärningsmannen/ -männen gjort sig skyldiga till?
Citera
2019-03-20, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xeitum
Tänkte på att en viss Tommy* Pirttilampi* bodde/har bott på Torsk. Han hängde väl med Brruno* Holmdahl* en period lr två. Var befann sig dessa 1992? Även om dessa två nu inte är speciellt heta i sammanhanget så kan man kanske fundera på om några, likt dessa, 1992 (20-22 år)var typ i början på ett liv med mer lr mindre kriminella handlingar i större lr mindre omfattning. Skulle detta allvarliga brott med H vara det första enda som gärningsmannen/ -männen gjort sig skyldiga till?
Har TP och BH figurerat i tråden tidigare? Sida tack!
Citera
2019-03-20, 11:28
Medlem
Citat:

Väldigt långsökt enligt mig. BH föddes väl iofs kriminell och har väl gjort i princip allt olagligt man kan göra. Tror inte han bodde i trakterna då. Sen är det inte troligt att H skulle åka med en sån som han.
Citera
2019-03-20, 12:24
Medlem
Citat:
Varför dök Fjellman* upp nu igen....lr varför inte. Torsö, ja det var ju inte så populärt när det föreslogs som GMs bas tidigare då pga BWs sommarstuga på Dillö, i kombination med GWs tes. Med tanke på EFs dåvarande jobb som vaktmästare på sjukhuset så är han ju lite extra intressant i o med observationen av bil på sjukhusparkeringen vid ca 04 tiden, en bil som ev. tillhörde sjukhuset. Går det att få ihop ett troligt scenario med EF o denna observation är det lite intressant. Vem skulle kunna passa in som medbrottsling till EF i ett sådant scenario?

EF jobbade vid tiden som vaktmästare på sjukhuset tillsammans med den yngre BB?
Hade BW någon nära som arbetade på sjukhuset vid tiden?
PUs mor arbetade på sjukhuset.

Skulle Helena avbryta sin promenad hem för att åka med EF eller PU? Troligtvis inte.
Troligare är att hon skulle åka med vännen BW i rådande situation.
Eller TS, PR.. Hon var ju inte direkt i desperat behov av skjuts. Med det menar jag att de hon åkte med var ett aktivt val från hennes sida, ett sätt att tex fortsätta natten i trevligt sällskap med vän/vänner.

Känt är att BW hade bil direkt tillgänglig eftersom han körde den till stadt. Samt att han enligt egen utsago mötte och talade med Helena utanför innan hon skulle gå. Fanns där någon mer som hade bilen i närheten av stadt som var vän med Helena?

Om UA somnade så tungt efter Helenas telefonsamtal då kan hon inte garantera att Helena inte kom hem och gick ut igen. Kanske med en vän som rökte och de gick till lekparken för att prata och umgås utan att väcka systern....Om man parkerar bilen vid Helenas föräldrar hem vilken blir den närmsta vägen till genvägen/lekparken, med vetskap att man brukar åka på cykelvägen?
När och vänner har kanske info som de inte är medvetna om?

De som fick Helena att försvinna är jag övertygad gjorde på ett sätt som för dem var helt vattentätt. De kunde direkt efter fokusera på att spela med, för de visste att hon aldrig skulle återfinnas. Tror inte att de skulle orka med pressen att samtidigt agera som deltagande oroliga bekanta, och parallellt bära rädslan att hon skulle hittas.
Citera
2019-03-20, 14:36
Medlem
MrsVanity1s avatar
Hängt med i tråden till och från.

Den verkar kommit till ett stopp vilket inte är konstigt då ingen info kommer hur mycket ni skribenter än "bönar och ber " om det.
Nu är många av er otroligt mycket bättre insatt i detta.

En sak jag undrat över är varför Systrarna Andersson inte tar kontakt med Leif Gw?Han har ju vad jag förstått sagt/skrivit att dom är välkommna så ska dom få namnen på dem han misstänker(vilket han även erbjöd skövdepolisen).
Även om dom håller med skövdepolisen angående misstänkte mer än Gw(vilket är lustigt då jag får intrycket att dom ej varit i kontakt med ranke på hur Gw säger att detvär bara för dom att höra av sig(tror det var i boken eller tv han sa det ang systrarna).

Det jag vill komma fram till är att det känns som att Systrarna vet/känner på sig att Gw's misstänkta är någon riktigt riktigt nära kompisar och vill ej tro detta.

Förstår om så är fallet att det inte känns "roligt" men fortsätter man blunda för att det är för näraa kompisar som ev gjort detta kommer det ju aldrig gå någonstans.

Reagerade oxå på när Ua sa angående Cold case att någon gång är det väl våran tur och - Vi får väl ställa oss i kö.
Men gör det då kan jag tycka.Ring ,ställ er i kö nu!

Har dom inte ens idats göra det??

Blev lite långt men jag tycker det är så tafatt.
Senast redigerad av MrsVanity1 2019-03-20 kl. 14:59.
Citera
2019-03-20, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrsVanity1
Hängt med i tråden till och från.

Den verkar kommit till ett stopp vilket inte är konstigt då ingen info kommer hur mycket ni skribenter än "bönar och ber " om det.
Nu är många av er otroligt mycket bättre insatt i detta.

En sak jag undrat över är varför Systrarna Andersson inte tar kontakt med Leif Gw?Han har ju vad jag förstått sagt/skrivit att dom är välkommna så ska dom få namnen på dem han misstänker(vilket han även erbjöd skövdepolisen).
Även om dom håller med skövdepolisen angående misstänkte mer än Gw(vilket är lustigt då jag får intrycket att dom ej varit i kontakt med ranke på hur Gw säger att detvär bara för dom att höra av sig(tror det var i boken eller tv han sa det ang systrarna).

Det jag vill komma fram till är att det känns som att Systrarna vet/känner på sig att Gw's misstänkta är någon riktigt riktigt nära kompisar och vill ej tro detta.

Förstår om så är fallet att det inte känns "roligt" men fortsätter man blunda för att det är för näraa kompisar som ev gjort detta kommer det ju aldrig gå någonstans.

Reagerade oxå på när Ua sa angående Cold case att någon gång är det väl våran tur och - Vi får väl ställa oss i kö.
Men gör det då kan jag tycka.Ring ,ställ er i kö nu!

Har dom inte ens idats göra det??

Blev lite långt men jag tycker det är så tafatt.

GW har sagt att han är uppriven att personer i Helenas närmast vänkrets inte blev förhörda direkt ! Det gick månader och tom ett år innan de blev aktuella och de hade hunnit prata ihop sig om alibi ! Systern Ulrika säger att hon inte vet vilka ” två som GW syftar på . 🤔 varför ? kan helt enkelt vara så att som Ulrika säger ? GW har inte varit inblandad på många år i utredningen och vet inte vad polisen jobbar med . Polisen kan helt enkelt sagt att GW teori är fel och inget de ska lyssna på . Men någonstans får man ju en känsla av att ” familjen vet vilka det är? Och ” nära bekanta så vill de inte tro + polisen som säger att GW har fel .
GW kom i efter en månad i utredningen , han har sagt att alla fel gjordes ( tänkte på Lilla Kevin fallet när två oskyldiga barn blev dömda) GW är profilerare , kriminal professor ... han kan knappast kallas dum ! Poliserna som i första stund tog sig an detta fall var helt nybörjare på detta ... pga det var det första mordet / försvinnande där .. okunskap . Sedan hur utredningen sköttes är bara ett stort skämt med Saida tex.
Säger inte att GW teori är rätt ? Men hans beskrivning hur det gått till känns betydligt mer troligt än att en ensam person gjort detta . Känns väldigt långsökt med tanke på en sommarkväll m folk ute, tidspressen , frakta bort liket mm .
Nej GW teori känns då bra mycket mer trovärdig än denne ” pilot med minnesluckor och svammel
Citera
2019-03-20, 16:09
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exsist
EF jobbade vid tiden som vaktmästare på sjukhuset tillsammans med den yngre BB?
Hade BW någon nära som arbetade på sjukhuset vid tiden?
PUs mor arbetade på sjukhuset.

Skulle Helena avbryta sin promenad hem för att åka med EF eller PU? Troligtvis inte.
Troligare är att hon skulle åka med vännen BW i rådande situation.
Eller TS, PR.. Hon var ju inte direkt i desperat behov av skjuts. Med det menar jag att de hon åkte med var ett aktivt val från hennes sida, ett sätt att tex fortsätta natten i trevligt sällskap med vän/vänner.

Känt är att BW hade bil direkt tillgänglig eftersom han körde den till stadt. Samt att han enligt egen utsago mötte och talade med Helena utanför innan hon skulle gå. Fanns där någon mer som hade bilen i närheten av stadt som var vän med Helena?

Om UA somnade så tungt efter Helenas telefonsamtal då kan hon inte garantera att Helena inte kom hem och gick ut igen. Kanske med en vän som rökte och de gick till lekparken för att prata och umgås utan att väcka systern....Om man parkerar bilen vid Helenas föräldrar hem vilken blir den närmsta vägen till genvägen/lekparken, med vetskap att man brukar åka på cykelvägen?
När och vänner har kanske info som de inte är medvetna om?

De som fick Helena att försvinna är jag övertygad gjorde på ett sätt som för dem var helt vattentätt. De kunde direkt efter fokusera på att spela med, för de visste att hon aldrig skulle återfinnas. Tror inte att de skulle orka med pressen att samtidigt agera som deltagande oroliga bekanta, och parallellt bära rädslan att hon skulle hittas.

Det har framgått i tråden att även BW's mamma jobbade på sjukhuset.

EF ska ha ingått i en krets, som umgicks relativt ofta, i vilken även Helena fanns med. Detta borde kunna betyda att Helena kanske kände sig ganska trygg med EF o att hon mycket väl skulle kunna tacka ja till skjuts om han var med i bilen (även utan BW).
Citera
2019-03-20, 16:21
Medlem
Xeitums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Väldigt långsökt enligt mig. BH föddes väl iofs kriminell och har väl gjort i princip allt olagligt man kan göra. Tror inte han bodde i trakterna då. Sen är det inte troligt att H skulle åka med en sån som han.

Ja, dessa figurer ligger väl i dagsläget långt ner på listan. Det som man kan fundera på är att personer som i dag betraktas som kriminellt slödder lr dylikt kanske 25 år tidigare inte halls hade samma dåliga rykte, och inte heller betraktades som speciellt farliga.Även på så sätt de skyldiga, innan detta brott, kanske hade iaf något skumt bagaget och/lr kom att utföra ytterligare kriminella handlingar efter juni 1992.
Citera
2019-03-20, 17:19
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ja, dessa figurer ligger väl i dagsläget långt ner på listan. Det som man kan fundera på är att personer som i dag betraktas som kriminellt slödder lr dylikt kanske 25 år tidigare inte halls hade samma dåliga rykte, och inte heller betraktades som speciellt farliga.Även på så sätt de skyldiga, innan detta brott, kanske hade iaf något skumt bagaget och/lr kom att utföra ytterligare kriminella handlingar efter juni 1992.

Tänk på det att "slödder" snackar tids nog, om inte annat på fyllan eller i ruset på droger, svårt för dom hålla käft helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in