2024-05-03, 13:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Försök inte lura mig gosse …

Evigt liv är bara omöjligt för att allt degenererar i vårt universum. Det ska iofs finnas maneter som teoretiskt skulle kunna bli miljarder år gamla om de inte blev uppätna av fiskar eller spolades upp på land eller mot rev.
Citera
2024-05-03, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Evigt liv är bara omöjligt för att allt degenererar i vårt universum. Det ska iofs finnas maneter som teoretiskt skulle kunna bli miljarder år gamla om de inte blev uppätna av fiskar eller spolades upp på land eller mot rev.

Nu finns det politisk ambition manifesterad i Tyskland - genom Partiet för föryngringsforskning - som vill att människan skall ges möjlighet att leva längre.
Citera
2024-05-03, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flammarion
Och vad är det då som inte finns menar du?

Man måste även säga att meningen med livet handlar lika mycket om vakenhet som om sakfrågan. Om en person är vaken och alert så upplever han att livet är meningsfullt eller meningslöst. Sänker man hjärnaktiviteten och vakenheten hos personen så upplever han inte längre mening. Medvetslösa personer struntar i mening. Jag tror att hur folk upplever mening med livet helt handlar om vilka känslor personens hjärna skapar. Det är därför svaren ser så olika ut 🙂

Ändå meningsfullt att påpeka såhär en fredag i solen 😂
Citera
2024-05-03, 17:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Kommer inte satsa på utomkroppsliga upplevelser känner jag personligen utan det känns för Komplicerad. Andligt uppvaknande och självutveckling Kommer bli mitt område sedan så får jag se om det sker nåt mer rent sporadiskt.
Om det finns en spirituell sfär så verkar det som du är som ämnad för att nå dit så missa inte chansen. Om det skiter sig är ingen skada mer skedd än att det inte leder någonstans.
Ett tips om man inte vill gå direkt på omvälvande psykedeliska droger som förvisso kan vara till hjälp kan vara att meditera till ett ordentligt intag av cannabis.
Jag har haft x antal upplevelser där jag har överrökat och för en vecka sedan ungefär var jag med om nåt slags uppvaknande i samband med det som var utöver det vanliga man upplever med cannabis.
Jag fick först kämpa igenom mig negativa känslor i början av ruset och höll på att bli psykotiskt typ.
Jag överlevde chocken genom att tvinga fram positiva känslor och tillslut tog det över och gav mig en tillfredsställelse och lyckokänsla som var den starkaste jag någonsin upplevt, andlig var upplevelsen för det var en stark känsla och som om hela livet trots dess motgångar samverkar och har ett syfte.

Ja det är så extremt krångligt att hålla på med massa tekniker. Det orkar inte jag heller. Ja jag vet inte vad det andliga uppvaknandet betydde eller vad jag skall göra av det riktigt. Dock så kommer jag liksom inte vidare känner jag. Intressant att du nämnde att du upplevde att det fanns en plan bakom allt, det var en komponent som ingick i min upplevelse också. Att allt är precis som det skall vara avsiktligt för att nå något för oss okänt mål. Samma sak har jag i efterhand läst att andra som varit med om andligt uppvaknande också erfarit. Det är ju även ett ofta förekommande inslag i NDEs osv. Dock har jag jävligt svårt att acceptera detta, att allt lidande liksom är designat. Ja jag vet varken ut eller in, man får ju aldrig svar här. Det hjälper liksom inte att veta detta om man inte får veta syftet eller vad det är för krafter bakom. Man kan ju inte veta om dom verkligen vill oss väl eller ej. Det ser uppenbarligen inte ut så. Händer det inte något mer, och ännu mer extraordinärt än det jag hittills upplevt så kommer jag dock fortsätta vara materialist/nihilist.
Citera
2024-05-03, 23:32
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Ja det är så extremt krångligt att hålla på med massa tekniker. Det orkar inte jag heller. Ja jag vet inte vad det andliga uppvaknandet betydde eller vad jag skall göra av det riktigt. Dock så kommer jag liksom inte vidare känner jag. Intressant att du nämnde att du upplevde att det fanns en plan bakom allt, det var en komponent som ingick i min upplevelse också. Att allt är precis som det skall vara avsiktligt för att nå något för oss okänt mål. Samma sak har jag i efterhand läst att andra som varit med om andligt uppvaknande också erfarit. Det är ju även ett ofta förekommande inslag i NDEs osv. Dock har jag jävligt svårt att acceptera detta, att allt lidande liksom är designat. Ja jag vet varken ut eller in, man får ju aldrig svar här. Det hjälper liksom inte att veta detta om man inte får veta syftet eller vad det är för krafter bakom. Man kan ju inte veta om dom verkligen vill oss väl eller ej. Det ser uppenbarligen inte ut så. Händer det inte något mer, och ännu mer extraordinärt än det jag hittills upplevt så kommer jag dock fortsätta vara materialist/nihilist.

Nä, men jag har tappat respekten för det potentiellt övernaturliga. Det är inte ok att kräva så mycket av en person och sedan ge så tvetydiga bevis i utbyte.
Det klokaste är nog att hålla fast vid materialismen/ agnosticismen. Men givetvis kan man intressera sig och vara öppen för alternativa förklaringar.
Intressant är att jag under mitt "uppvaknande " kom fram till att det ( iallafall för mig) kommer vara omöjligt att finna bevis för något större så det bästa jag kan göra är att fokusera på livet istället.
Senast redigerad av DeletedUser 2024-05-03 kl. 23:34.
Citera
2024-05-04, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion

Schopenhauer verkar även varit en djurvän. Han hade empati den killen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Arthur_Schopenhauer%27s_view_on_animal_rights
Citera
2024-05-04, 09:14
Medlem
Citat:
Nä, men jag har tappat respekten för det potentiellt övernaturliga. Det är inte ok att kräva så mycket av en person och sedan ge så tvetydiga bevis i utbyte.
Det klokaste är nog att hålla fast vid materialismen/ agnosticismen. Men givetvis kan man intressera sig och vara öppen för alternativa förklaringar.
Intressant är att jag under mitt "uppvaknande " kom fram till att det ( iallafall för mig) kommer vara omöjligt att finna bevis för något större så det bästa jag kan göra är att fokusera på livet istället.

Precis, let em fuck off. Man får lära sig leva utan hopp.
Citera
2024-05-04, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tandan
Precis, let em fuck off. Man får lära sig leva utan hopp.

Vad är meningen med att skaffa sig en bra utbildning? Roligt men framförallt att det ska leda till en bra karriär.

Vad är meningen med att ta körkort? Roligt men framförallt ska det leda till att man får köra bil.

Vad är meningen med att gifta sig? Roligt men framförallt att det ska leda till ett liv tillsammans.

Vad är meningen med livet? Roligt men framförallt att det leder till döden.
Citera
2024-05-04, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Vad är meningen med att skaffa sig en bra utbildning? Roligt men framförallt att det ska leda till en bra karriär.

Vad är meningen med att ta körkort? Roligt men framförallt ska det leda till att man får köra bil.

Vad är meningen med att gifta sig? Roligt men framförallt att det ska leda till ett liv tillsammans.

Nu var ju inget av det du räknade upp några roliga saker men... haha
Citera
2024-05-04, 10:22
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Link04

Du glömde:
Vad är meningen med döden …
Citera
2024-05-04, 10:30
Medlem
Flammarions avatar
Citat:

Först förnekar du mening för att du anser mening vara övernaturlig.
Sedan jagar du det övernaturliga med ljus och lykta.

Som sagt, du har två röster i huvudet som säger emot varandra.
Citera
2024-05-04, 10:31
Medlem
Flammarions avatar
Citat:
materialismen

… och materialismen var ju bara ena halvan av en helhet.
Du sa att du var intresserad av ämnet, men du var väl bara ironisk då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in