Citat:
Ursprungligen postat av
vonVettvilling
Brottet anses vara polisiärt nedtystat.
De verkar vara mycket ovilliga att svara på näsvisa frågor från journalister iaf.
Exakt, varför skulle det ens sekretesslägga något som berör huvudparten dvs de anhöriga om de är så säkra på att inga fel begåtts, att ge ut en falsk bild i media som gick att kontrollera gentemot journaler att det inte stämde, att de inte intervjuade poliserna som skjöt samt att de vägrade låta de anhöriga se filmen förän de fick bråka med advokater eller granskande journalisterna och då under väldigt kontrollerade former, då tyder det enligt mig på tillfället under sekretessläggningen som gjordes från start, att någon gjorde bort sig brutalt, att de sedan ville undanhålla den filmen som faktiskt visar vad som hände, dvs vem som skjöt men rekonstruktionen visar också att han flydde enda vägen ut och aldrig emot poliserna som de påstås. Ingen kan se fel på den rekonstruktionen
Med erfarenhet av myndigheter som skyddar varandra och som ljuger medvetet för att försvara sina egna så litar jag inte på någon myndighet, så jag har svårt att se att detta gjorts korrekt och hur de poliser som avrättade en vanligt tvåbarnspappa i akut kris istället för att prata med honom lugnt eller rättare sagt väntat in på förhandlarna som kunde detta istället för att placera de på helt annan plats? Eller tillåta den anhöriga som kände honom få hjälpa till i situationen, de som kände honom bäst. Detta visar att polisen är helt inkapabla att hantera människor som mår dåligt som kanske bara behöver prata med rätt person, varför stänger man in honom ens? När man ville ha ut honom från början, varför stänger man då in honom helt plötsligt så han livrädd flyr igenom fönstret för att ta sig bort, man ser på rekonstruktionen att han använder yxan att ta bort glasbitarna på rutan polisen själva spräckt. Hur kan man inte öppna en ny utredning på detta av en annan region, en opartisk region?
Hade jag varit polisen som skjöt så hade jag åtminstone bett familjen om ursäkt och förklarade varför och hur det kunde bli så och gett dem hela sanningen, hade inte kunnat sova på natten om jag var polisen iaf inte utan en tydlig förklaring vad som gick fel. Samt rättat till medias offentliga bild om honom. Men nej här ska det tystas ned.