2024-04-30, 13:23
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag kan inte säga bu eller bä i det enskilda fallet. Men det har skett en förändring hos polisen.

Det ser ut som det finns ett problem hos polisen. Från 2013 ökade genomsnitten på antal personer polisen har skjutit ihjäl. Från 0-1 tidigare år till 1-6 fram till 2022. "2023 så sköts inte någon ihjäl.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/polisens-befogenheter/hur-ofta-anvander-polisen-skjutvapen/

Frågan är varför? Gick det ner 2023 för polisen använder numera oftare elpistoler? Slumpen? Hur har man ändrat utbildningen under perioden?

Man har fått in ett par tusen beniga incels, Tofs-Lisor på 45 kg, och inkvoterade blattar. Ska bli ytterst intressant hur Polisen löser Malmö nästa vecka

QUOTE=kamikazeklanten|88129832]Nu har jag ingen aning om hur den döde såg ut, men låt oss för en stund tänka oss att personen var av den väl kända typen svensk urraggare. Personlighetstypen kännetecknas av enorm ölmage och pinniga ben. Som fotbeklädnad används oftast träskor eller foppatofflor. Nämnda egenskaper nästan omöjliggör skjutning i benen, då det inte finns så mycket att träffa förutom knäskålarna. Val av träffarea blir alltså därför fotbeklädnad eller mage. Hur lätt vore det att träffa fötterna? Inte särskilt. Kvar som mål blir därför främst magregionen, speciellt då raggarhuvuden ofta är otroligt små. Fast raggare kanske inte är så vanliga på den där ön?

=D[/quote]

165cm och 50 kg. Svårt och tänka mig att snubben hade enorm ölmage
Citera
2024-04-30, 14:15
Medlem
0x539s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
Har du sett filmen eller? Stämmer inte filmen med polisens historia vilket jag är övertygad om att den inte gör, så är det jävligt många som ska skaka galler enligt mig.
Nej, eftersom jag inte betalar för en GP-prenumeration, men det har uppenbarligen inte du heller baserat på hur du formulerar dig. Jag tycker heller inte att det är så extremt relevant som alla andra verkar tycka huruvida han var på väg mot poliserna, eller i sidled, eller diagonalt uppåt, eftersom det fortfarande är en psykiskt labil man med yxa i ett villaområde vi pratar om.

Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Daltandet åtsidan så är ju en del av problemet att vi enbart har polisens utsago på vad som hänt efter att Gustav kom ut.

Om polisen ljugit är det naturligtvis en sak, men allvarligheten beror i hur mycket man ljugit och om vad. Många av vittnesuppgifterna som ger en bild av en labil och farlig person kommer inte bara från polisen, utan också från t.ex. räddningstjänst och andra personer i omgivningen.

Som jag skrev ovan tycker jag bara det är rent hårklyveri vilket håll han var på väg mot eller om han gjorde utfall eller inte, det enda jag skulle bedöma som allvarligt är om hela situationen är uppdiktad, till exempel om han inte höll i ett vapen eller om det var en ren avrättning det handlade om. Allt annat faller för mig under rubriken tragedi, men en förutsägbar sådan när man beväpnar sig och ignorerar tungt beväpnad polis.
Citera
2024-04-30, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det är högst troligt så som du säger. Jag känner till ett annat fall, som skedde i södra skärgården. Där satte sig grisjävlarna på den misstänkte i flera timmar, så att han inte kunde andas ordentligt. Det hände inget fatalt just då, men några veckor senare så dog han. Vad jag har förstått så var han mer en tönt än en farlig brottsling, och naturligtvis var han helsvensk också. Han överlevs av sin bror, som inte verkar hysa något agg mot snuten. Ofattbart. Hade någon gjort så mot min bror så hade jag offrat mitt eget liv om jag bara hade kunnat döda eller lemlästa så många snutar som möjligt som hämnd.
Det är ju sannolikt att polisen satt på honom i flera timmar och att han några veckor senare dör av det.
Syrebristen som dom dör av borde ju inte ha hållit i sej i flera veckor.
Citera
2024-04-30, 14:32
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539
Nej, eftersom jag inte betalar för en GP-prenumeration, men det har uppenbarligen inte du heller baserat på hur du formulerar dig. Jag tycker heller inte att det är så extremt relevant som alla andra verkar tycka huruvida han var på väg mot poliserna, eller i sidled, eller diagonalt uppåt, eftersom det fortfarande är en psykiskt labil man med yxa i ett villaområde vi pratar om.

Om polisen ljugit är det naturligtvis en sak, men allvarligheten beror i hur mycket man ljugit och om vad. Många av vittnesuppgifterna som ger en bild av en labil och farlig person kommer inte bara från polisen, utan också från t.ex. räddningstjänst och andra personer i omgivningen.

Som jag skrev ovan tycker jag bara det är rent hårklyveri vilket håll han var på väg mot eller om han gjorde utfall eller inte, det enda jag skulle bedöma som allvarligt är om hela situationen är uppdiktad, till exempel om han inte höll i ett vapen eller om det var en ren avrättning det handlade om. Allt annat faller för mig under rubriken tragedi, men en förutsägbar sådan när man beväpnar sig och ignorerar tungt beväpnad polis.

Det är givetvis så att situationen utgår från att mannen gjort fel och är potentiellt farlig. Det gör det väl alltid när polis eller väktare misstänks för att ha använt för mycket våld.

Men just för att de använder sitt våldsmonopol och är satta att klara situationen så att den inte accelerar har de ett tungt ansvar för att inte använda mer våld än nöden kräver och att inte förvärra saken när de väljer att konfrontera personen som gjort fel.

Det är många andra som drabbas om polisen väljer att konfrontera en sådan här person som flippat ut, förhoppningsvis tillfälligt, och då kan inte polisen välja att ta det säkra före det osäkra och döda mannen för att det ändå är hans fel i grunden utan att göra allt för att se till att det löser sig utan våld.

Därav det relevanta påpekandet att mannen hade två barn som polisen nu såg till att beröva deras far.
Citera
2024-04-30, 14:37
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0x539

Nu finns det, enligt gp, några stycken som påstår att polisen ljuger. Utredning lades ned och dessutom mörkades den.

Case closed!
Citera
2024-04-30, 14:38
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crocodilelilo
Daltandet åtsidan så är ju en del av problemet att vi enbart har polisens utsago på vad som hänt efter att Gustav kom ut. Det är då samma myndighet som har vilselett allmänheten, lagt ned utredningen, sekretessbelagt videon och maskat dokument så det inte är möjligt att som utomstående granska handlandet.

Fall som det här visar på hur skadlig den nivå på sekretess som spridit sig inom olika myndigheter i själva verket är och hur mycket maktmissbruk och mörkläggning den möjliggör.

Det är uppenbart att mycket av sekretess som idag påstås gälla personlig integritet för drabbade av myndigheter istället handlar om att sopa missförhållanden och rena brott under mattan och att skydda personer inom myndigheter och speciellt chefer från att behöva ta ansvar för grova felaktigheter och ren korruption.

Som sagt, hade Sverige varit en rättstat hade detta granskats med namn i pressen och en öppen offentlig rättsprocess mot poliserna som det finns mycket starka skäl att misstänka har begått antingen brott eller uppträtt mycket felaktigt vid ingripandet.
Citera
2024-04-30, 14:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Nu citerar jag direkt ifrån polismyndigheten:

Jag fattar att detta inte stämmer in till punkt och pricka på situationen ifråga. Men tänjer man ut gummibandet en smula går det ändå att tolka hela situationen som att
1. Gustav var beväpnad, och utgjorde ett hot för andra.
2. Eftersom Gustav var bedömd farlig för andra, och på väg att rymma, fick polisen lov att skjuta. De hade behov av att ingripa omedelbart eftersom Gustav befann sig mitt bland civila, och polisen inte kunde blockera hans väg.
3. Polisen försökte oskadliggöra Gustav genom att skjuta denne i benen. Men de missade.

Allt går att ursäkta med hjälp av handboken. Betyder inte att det var ett lyckat ingripande. Men inte mord, inte ens tjänstefel.
Nu ska poängteras att jag inte har några starka övertygelser åt endera hållet i frågan. Jag spelar bara djävulens advokat. Medan du spelar häxjägare.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/polisens-befogenheter/polisens-ratt-att-anvanda-skjutvapen/#:~:text=Poliser%20f%C3%A5r%20skjuta%20n%C3%A4r%20 de,skydda%20sig%20sj%C3%A4lva%20eller%20andra.

Ja, det där låter som ett formellt allmänt resonemang som om man bortser från alla specifika omständigheter i fallet ger carte blanche åt polisen att döda mannen även om han inte attackerar poliserna. I verkligheten givet vad de var där för, hur han var beväpnad, vem han var, vart han var på väg, hur situationen med förhandlare såg ut och vad vittnen såg, dvs det artikelserien beskriver så skall det nog mycket till för att inte beteckna det hela som en avrättning och ett mord på mannen.

Polis och åklagare gjorde nog rätt i hemligstämpla vittnesmål och filmer för om de kom ut i och folk fick se vad som hände hade nog uppmärksamheten här blivit en helt annan.

Häxjägare är enligt min mening för mycket sagt, men visst, jag fokuserar inte på att vara så objektiv som möjligt och hitta eventuellt förmildrande omständigheter. Det är en sak man hade kunnat syssla med om fallet fick den öppenhet med fakta på bordet och transparens som borde vara fallet när något sådant här händer. När så mycket mörkläggs blir det missriktat i en granskning att man skall fokusera på det förmildrande när det bara handlar om att det eventuelltskulle kunna finnas sådant också, men att det också är hemligt.
Citera
2024-04-30, 15:59
Medlem
Bertillas avatar
De stödjer/stödde sig på s k Laga Befogenhet, inte nödvärn.

2 § Om det i ett fall som avses i 24 kap. 2 § brottsbalken eller i 10 § första stycket 2 polislagen (1984:387) är nödvändigt att ingripa omedelbart, får polismannen använda skjutvapen för att...

3. omhänderta en person som, på grund av allvarlig psykisk störning eller innehav av vapen som kan befaras bli missbrukat eller av annan anledning, uppenbarligen är farlig för någon annans liv eller hälsa. Förordning (2017:338).

Kungörelse (1969:84) om polisens användning av skjutvapen
https://lagen.nu/1969:84
Citera
2024-04-30, 16:11
Medlem
Hade de inga flashbangs med så de kunde kasta och gå in och boja honom? Han till och med slog sönder ett fönster åt poliserna för detta ändamål.
Citera
2024-04-30, 17:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av daxvaxpax
Det är ju sannolikt att polisen satt på honom i flera timmar och att han några veckor senare dör av det.
Syrebristen som dom dör av borde ju inte ha hållit i sej i flera veckor.

Det kan bli skador på hjärtat som senare leder till döden. Osmo Vallo dog på ett liknande sätt. Googla.
Citera
2024-04-30, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Det kan bli skador på hjärtat som senare leder till döden. Osmo Vallo dog på ett liknande sätt. Googla.
Nej Osmo Vallo dog hos polisen som tagit honom till sjukhus inte flera veckor efteråt.
Citera
2024-04-30, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Jag kan inte säga bu eller bä i det enskilda fallet. Men det har skett en förändring hos polisen.

Det ser ut som det finns ett problem hos polisen. Från 2013 ökade genomsnitten på antal personer polisen har skjutit ihjäl. Från 0-1 tidigare år till 1-6 fram till 2022. "2023 så sköts inte någon ihjäl.

https://polisen.se/om-polisen/polisens-arbete/polisens-befogenheter/hur-ofta-anvander-polisen-skjutvapen/

Frågan är varför? Gick det ner 2023 för polisen använder numera oftare elpistoler? Slumpen? Hur har man ändrat utbildningen under perioden?
Kanske lite ot i denna tråd, men mordet på två barn i Södertälje nyligen, hade man inte haft elpistol där vid gripandet gissar jag att pappan hade blivit skjuten. Kanske inte till döden, men utifrån vad man läst så hade man nog behövt använda skjutvapen om elpistol inte hade funnits på plats/inte fungerat. Så det är kanske möjligt att det är en del i det hela som gjort att dödsfallen gått ner.

Men oavsett om man skulle ha använt vapnet i trådens fall eller inte (gjort är gjort) så kan ju inte utredningen som sker efteråt vara bristfällig. Sanningen måste ut, som sagt, gjort är gjort, men är det gjort fel så ska man inte lägga ner utredningen och sekretessmarkera väsentliga delar. Då ska rättväsendet göra en korrekt utredning, även fast det var en polis som sköt. Om man gör helt meningslösa utredningar som inte är sanningsenliga kan man lika gärna strunta i dessa utredningar...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in