2024-05-01, 00:28
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Är den någorlunda klassisk funkar den, tio år är ingen ålder för en kostym, förr i tiden kunde man ärva en kostym.
Men är det någon skum modekostym med udda snitt är saken annorlunda.

Det här är kostymen. Är det udda snitt?

https://imgur.com/a/HCYOR7k
Citera
2024-05-01, 00:30
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Vad är programmet, och hur nära anhörig är du? Det avgör om du behöver göra nåt över huvud taget. Ändringarna lär ju sen annars inte kosta mer än ett par hundralappar. Tio år är väl inget, det är ju inte modevisning. Finns det risk du kommer gå på flera begravningar i skaplig närtid så är det bra att ha en som kan användas. Hyra är ju mer om plötsligt och bråttom.

Väldigt nära anhörig.
Citera
2024-05-01, 00:30
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Det här är kostymen. Är det udda snitt?

https://imgur.com/a/HCYOR7k
Ser helt ok ut tycker jag.
Citera
2024-05-01, 00:31
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Okej, du köpte alltså en kostym i Italien för 10.000:- som du inte fick rätt rätt längd på, varken på byxa eller kavaj. Och sedan dess har den hängt oanvänd. Knepigt val av köp men det var ju inte ämnet för tråden å andra sidan.

Jag tycker det är skitsvårt att avgöra hur den ser ut. Du kan se heldum ut i den likväl som fullt okej. Frågan är väl då hur mycket du bryr dig, om ett par av de andra sörjande tycker du ser knas ut.
Kanske inte spelar så stor roll i det stora hela?

Det bästa är väl att knata förbi en skräddare och fråga vad som går att göra. Du kan ju hur som helst inte ta på dig kostymen som den är, om du sedan går runt och trampar på byxkanten. Vad skräddaren kan åstadkomma och till vilken kostnad är väl det som avgör om du ska köpa ny eller ej.
Hyra är som sagt det absolut sämsta alternativet.

Du förstår väl att man kan köpa kläder som är sydda i Italien överallt i världen? Man måste inte åka till Italien för att köpa kläder som är tillverkade i Italien.
Citera
2024-05-01, 00:32
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Väldigt nära anhörig.
Tänk på slipsen också: https://www.fonus.se/fragor-svar/beg...-begravningen/
Citera
2024-05-01, 00:36
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Tänk på slipsen också: https://www.fonus.se/fragor-svar/beg...-begravningen/

Jag har både en vit och en svart slips. Om det mest är släktingar som kommer känns en vit slips onödigt. Frågan är vilken slipsknut som passar på begravning.
Citera
2024-05-01, 00:39
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Du förstår väl att man kan köpa kläder som är sydda i Italien överallt i världen? Man måste inte åka till Italien för att köpa kläder som är tillverkade i Italien.

Ja det förstår jag men det var inte lätt att veta just i ditt fall. Av någon anledning ansåg du det viktigt att skriva var kostymen var sydd. Jag utgick från att du köpt den där den var sydd, men det har egentligen ingen betydelse för din fråga.
Svaret hade inte blivit annorlunda om den var sydd i Thailand, Frankrike eller Finland.
Citera
2024-05-01, 00:47
Medlem
Det är absolut inga problem att dyka upp i den där kostymen. Om du inte har behov av en kostym av annan anledning finns det absolut noll anledning att använda pengar till en ny kostym.
Citera
2024-05-01, 01:28
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cabernet
Det är absolut inga problem att dyka upp i den där kostymen. Om du inte har behov av en kostym av annan anledning finns det absolut noll anledning att använda pengar till en ny kostym.

Härligt att höra.
Citera
2024-05-01, 01:44
Medlem
immenhusens avatar
Vad gör den till en ”modekostym” i första taget? Det är en viktig parameter, för att kunna ge dig ett så pass adekvat svar som möjligt.

/AI
Citera
2024-05-01, 01:47
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Jag har både en vit och en svart slips. Om det mest är släktingar som kommer känns en vit slips onödigt. Frågan är vilken slipsknut som passar på begravning.

En vit slips är aldrig onödig. Det är snarare en markör på hur nära du stod den framlidne.

/AI
Citera
2024-05-01, 01:53
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Vad gör den till en ”modekostym” i första taget? Det är en viktig parameter, för att kunna ge dig ett så pass adekvat svar som möjligt.

/AI

Jag tänker främst på modemärket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in