• 1
  • 2
2024-04-30, 22:59
Medlem
RadioGaGas avatar
Jag har en 10 år gammal svart modekostym som är oanvänd. Den har inte klassisk snitt, utan den var modern för 10 år sen. Byxorna måste läggas upp och kanske också kavajen, men det låter jag en skräddare avgöra. Den kostade 10 000 kr och är sydd i Italien. Är det ok att ha på sig den på en begravning eller är det bättre att hyra en klassisk svart kostym?
Citera
2024-04-30, 23:07
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RadioGaGa
Jag har en 10 år gammal svart modekostym som är oanvänd. Den har inte klassisk snitt, utan den var modern för 10 år sen. Byxorna måste läggas upp och kanske också kavajen, men det låter jag en skräddare avgöra. Den kostade 10 000 kr och är sydd i Italien. Är det ok att ha på sig den på en begravning eller är det bättre att hyra en klassisk svart kostym?

Köp en ny kostym, hyra är ju sjukt oekonomiskt.
Vad du än gör, sy inte om den. Att korta både byxben och kavaj kommer se skitdumt ut
Citera
2024-04-30, 23:13
Medlem
mikaelss avatar
Är den någorlunda klassisk funkar den, tio år är ingen ålder för en kostym, förr i tiden kunde man ärva en kostym.
Men är det någon skum modekostym med udda snitt är saken annorlunda.
Citera
2024-04-30, 23:13
Medlem
RadioGaGas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Addhoc
Köp en ny kostym, hyra är ju sjukt oekonomiskt.
Vad du än gör, sy inte om den. Att korta både byxben och kavaj kommer se skitdumt ut

Byxbenen är osydda by deafault så de måste läggas upp om jag använder kostymen. Kavajen sitter ganska bra så jag vet inte om det behövs så mycket ändring där, men det låter jag som sagt en skräddare avgöra. Känns ju lite onödigt att köpa en ny kostym när jag har en 10 000 kronors kostym som är oanvänd. Jag använder inte kostymer så ofta heller.
Citera
2024-04-30, 23:15
Medlem
Citat:
Byxbenen är osydda by deafault så de måste läggas upp om jag använder kostymen. Kavajen sitter ganska bra så jag vet inte om det behövs så mycket ändring där, men det låter jag som sagt en skräddare avgöra. Känns ju lite onödigt att köpa en ny kostym när jag har en 10 000 kronors kostym som är oanvänd. Jag använder inte kostymer så ofta heller.

Ta på kavajen med några andra svarta byxor då. Eller mörka jeans.
Citera
Medlem
Karmans avatar
Jag hade en gammal kostym med treknäppt kavaj, min enda svarta kostym, på en begravning förra året. Ingen brydde sig, folk har så mycket annat i huvudet. En begravning är ju inte direkt någon modeparad...
Citera
Medlem
Jordgubbes avatar
Vad är programmet, och hur nära anhörig är du? Det avgör om du behöver göra nåt över huvud taget. Ändringarna lär ju sen annars inte kosta mer än ett par hundralappar. Tio år är väl inget, det är ju inte modevisning. Finns det risk du kommer gå på flera begravningar i skaplig närtid så är det bra att ha en som kan användas. Hyra är ju mer om plötsligt och bråttom.
Citera
2024-04-30, 23:20
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Inga problem, ingen tänker på vad du har på dig, så länge det är svart.

Min svarta kostym är samma som jag gifte mig i, och kan fortfarande ha den.
Frun säger att jag var tjock redan då.
Citera
2024-04-30, 23:23
Beror ju på vad du menar med "funkar". Undrar du om folk kommer titta snett på dig eller hur väl det skulle följa stilfascisters smak?

(Obs, menar inget nedvärderande med det sista. Är du intresserad av klädkoder och hur man klär sig "rätt" enligt gamla regler så är det naturligtvis fine.)
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-04-30 kl. 23:34.
Citera
2024-05-01, 00:09
Medlem
Addhocs avatar
Citat:

Okej, du köpte alltså en kostym i Italien för 10.000:- som du inte fick rätt rätt längd på, varken på byxa eller kavaj. Och sedan dess har den hängt oanvänd. Knepigt val av köp men det var ju inte ämnet för tråden å andra sidan.

Jag tycker det är skitsvårt att avgöra hur den ser ut. Du kan se heldum ut i den likväl som fullt okej. Frågan är väl då hur mycket du bryr dig, om ett par av de andra sörjande tycker du ser knas ut.
Kanske inte spelar så stor roll i det stora hela?

Det bästa är väl att knata förbi en skräddare och fråga vad som går att göra. Du kan ju hur som helst inte ta på dig kostymen som den är, om du sedan går runt och trampar på byxkanten. Vad skräddaren kan åstadkomma och till vilken kostnad är väl det som avgör om du ska köpa ny eller ej.
Hyra är som sagt det absolut sämsta alternativet.
Citera
2024-05-01, 00:18
Medlem
Citat:

Äsch!!
1) Är det en begravning eller modevisning du ska gå på?

2) Är det begravningsgäster som har sådan stor koll på vad som är högsta modet på kostymer?

3) Bryr dom sig i så fall, har dom inte annat att tänka på än om din kostym är modern eller inte?

4) Varför köpte du en modekostym just för 10000 kr, för 10 år sedan, som du inte använde när den var modern?
Citera
2024-05-01, 00:21
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Ta på kavajen med några andra svarta byxor då. Eller mörka jeans.
Mörka jeans? 😱
Det är ändå en begravning, inga fritidskläder då.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in