Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Om det måste stå i grundlagen, om man uppmanar att skjuta Åkesson och någon gör det på denna uppmaning, så kan man inte uppmanaren bli åtalad om man gör det i media som har utgivningsbevis. För det står inte i grundlagen om uppmaningar som att skjuta?
Det är brottet uppvigling som råkar vara ett tryckfrihetsbrott, så det kan uppmanaren åtalas för.
Citat:
Eller är det denne som blivit citerad som kan åtalas. Eller ger utgivningsbeviset frisedel, i alla informationsled, media kan inte tvingas informera vem som sagt vad, men om de i artikeln nämner namnet på person. Hamnar denne under utgivningsbevisets paraply ändå.
Är faktiskt inte helt hundra där. Jag tror det är den ansvarige utgivaren som åker på det.
Den lagtext jag hittar är denna:
Citat:
7 § Det står var och en fritt att meddela uppgifter i vilket ämne som helst i syfte att de ska göras offentliga i en tryckt skrift (meddelarfrihet). Denna frihet avser uppgifter som lämnas till
- en författare eller någon annan upphovsman till en framställning i en tryckt skrift,
- skriftens utgivare eller redaktion, eller
- ett företag för yrkesmässig förmedling av nyheter eller andra meddelanden till periodiska skrifter.
Det står också var och en fritt att anskaffa uppgifter i vilket ämne som helst i syfte att göra dem offentliga i en tryckt skrift eller att meddela uppgifter som avses i första stycket (anskaffarfrihet).
För dessa friheter får inga andra begränsningar finnas än de som följer av denna grundlag. Lag (2018:1801).
Men för att dra en analogi till brottet förtal så skulle jag inte tolka en uppmaning om att döda någon som att lämna en uppgift. En uppgift är något som är sant eller falskt.