2024-04-29, 20:57
Medlem
Hej

Detta är bara en liten tanke jag haft men låter er bedöma hur trovärdigt detta är och om det skulle fungera .

Låt oss säga att jag har en bil , en hel vanlig Volvo tex , där jag får stora problem där något dyrt måste bytas fort men kostar skjortan . Inget är sönder men riskerar gå sönder och då kommer det kosta ännu mera .

Om vi säger att bilen är en v90 eller liknande , att man lämnar in den i en verkstad man litar på , går hyr en bil av samma modell och byter ut alla delar från lånebilen och sätter dom in i sin egna . Sen kör man tillbaka lånebilen och låtsas som inget hänt . Tror ni detta har någonsin hänt ? Låter som en väldigt rolig experiment om ni hört något som detta innan 🤣
Citera
2024-04-29, 21:01
Medlem
wes420s avatar
fungera skulle det ju göra sålänge du vet vad du gör.

att du skulle klara dig ifrån repressalier är en annan femma.
Citera
2024-04-29, 21:02
Medlem
Trakessons avatar
Inte riktigt samma sak, men en kompis jobbade på ett företag vars firmabilar var av samma märke som hans egen. Han brukade byta ut däcken när de blev slitna. Det här gjorde han i flera år och han hade alltid nya fräscha däck.
Citera
2024-04-29, 21:02
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej

Detta är bara en liten tanke jag haft men låter er bedöma hur trovärdigt detta är och om det skulle fungera .

Låt oss säga att jag har en bil , en hel vanlig Volvo tex , där jag får stora problem där något dyrt måste bytas fort men kostar skjortan . Inget är sönder men riskerar gå sönder och då kommer det kosta ännu mera .

Om vi säger att bilen är en v90 eller liknande , att man lämnar in den i en verkstad man litar på , går hyr en bil av samma modell och byter ut alla delar från lånebilen och sätter dom in i sin egna . Sen kör man tillbaka lånebilen och låtsas som inget hänt . Tror ni detta har någonsin hänt ? Låter som en väldigt rolig experiment om ni hört något som detta innan 🤣
Inte ett helt ovanligt förfarande på 80-talet. Dom som inte kom på det själva fick idén efter att ha sett Nionde Kompaniet.

Det finns skunkfirmor som gör stunts likt detta. Dom tar delar från en kunds bil och byter mot en annans varpå dom även får byta på den andra bilen efter ett tag.
Citera
2024-04-29, 21:04
Medlem
Hur skulle en firma som tex cirkle k veta att man bytt ut delar på dras bilar , gör dom en e kontroll på bilar efter varje kund osv ?
Citera
2024-04-29, 21:26
Medlem
Highfashions avatar
Det skulle defenitivt fungera. Folk har gjort liknande fuffens i åratal. Sålänge du inte går helt nuts och byter ut totalförstörda delar som gör det obvious att du har gjort något så kan du nog vara lugn.
Citera
2024-04-29, 22:11
Medlem
Citat:
Hej

Beror på vilka delar du pratar om?
Idag är det sjukt svårt göra detta på väldigt många komponenter.
Väldigt mycket måste ”giftas” in med databoxen och allt är sinnessjukt datumstyrt.
Det kräver väldigt mycket kunskap och specialverktyg.
Bara en så enkel pinal som en knapp till fönsterhissar eller blinkersspak kräver att man går in i databox.
Sen ska du dessutom göra detta på båda fordonen så det åtgår väldigt mycket tid vilket är dyrt.
Beror på som sagt vilka delar vi pratar om!
Citera
2024-04-29, 22:28
Medlem
Förr var det där vanligt.

Säg Volvo till exempel. Samma modell med utbytbara delar mellan 1975 och 1993. Nästan 20 år.
Då fanns det billiga skrotbilar och alldeles nya bilar av samma modell.

Nu är det så mycket datorer inblandat så nu är det inte lika lätt. Och så byts det modell och uppdateras mer eller mindre för varje årsmodell.

Så det där är ingen ny idé. Svårare att genomföra nu för tiden bara..
Citera
2024-04-29, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Inte riktigt samma sak, men en kompis jobbade på ett företag vars firmabilar var av samma märke som hans egen. Han brukade byta ut däcken när de blev slitna. Det här gjorde han i flera år och han hade alltid nya fräscha däck.
Hört åxå att nån hade samma bilar och bytte nummer plåten till den hela och besiktiga bara den bilen , om igen och alla bilar blev besiktigade av samma bil hur dåliga dom än var.
Citera
2024-04-29, 22:41
Medlem
Tcprocs avatar
Finns inte givare för varje komponent på nya bilar som kan indikera att nåt blivit avmonterat?
Citera
2024-04-30, 08:19
Medlem
Citat:
Hej

Om man har en bil som behöver nya delar då bör det väl vara något som går på garantin, speciellt då att hyra en likadan bil av samma modell och år då hyrbilar väl oftast är nya bilar?
(min "daily drive" är så gammal så det finns inga såna hyrbilar längre)
Citera
2024-04-30, 08:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av troligengud
Hört åxå att nån hade samma bilar och bytte nummer plåten till den hela och besiktiga bara den bilen , om igen och alla bilar blev besiktigade av samma bil hur dåliga dom än var.
Chassinumret har varit en kontrollpunkt vid besiktningen sen 1969, så det måste vara en väldigt gammal anekdot det där.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in