2024-04-30, 08:27
Medlem
zoombos avatar
När jag gjorde lumpen var det flera som ibland fick ta hem rätt nya hyrbilar över helgen och då hände det att dom bytte ut batteriet mot en mindre fräscht från sin egen bil. Förutsatt att dom passade sinsemellan. Ingen åkte dit för detta vad jag vet.

Men det var länge sen, idag kanske en enkel del som en sitter bra till skulle kunna skiftas utan misstanke men annars är nog hela operationen en vansklig sådan som kan sluta olyckligt...hyrbilar är ju relativt nya och därmed ofta helt oskruvade och vissa skruvar/muttrar kan ha lack eller märkning där det syns om den blivit lossad så, nej, jag skulle inte våga ägna mig åt detta.
Citera
2024-04-30, 08:27
Medlem
ormbitens avatar
När jag drev bensinstation och hyrde ut släpvagnar så hände det ju några gånger att hjul blev utbytta på vagnarna.

Någon hyrestagare hade helt enkelt monterat några rostiga fälgar med slitna däck och tagit dom fräscha hjulen på vagnarna.

Man borde ju så klart ha kontrollerat vagnarna varje gång dom kom tillbaka efter varje uthyrning, men det gjorde man ju inte... så det var ju aldrig lätt att bevisa vem tjuven var.
Citera
2024-04-30, 08:28
Medlem
VoktorDodkas avatar
En anekdot jag hört var ett gäng som hade hyrt flera bilar varav två identiska audi 100 från två olika biluthyrare, när dom skulle lämnas tillbaka bytte dom regplåtar på dom och lämnade tillbaka fel bil till vardera firma. Det ska tydligen inte ha upptäckts på så länge att någon hörde talas om tilltaget.
Citera
2024-04-30, 08:42
Avslutad
Du kan väl inte hyra en Volvo V90 det är väl en 30 år gammal veteranbil ?
Citera
2024-04-30, 10:23
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aki04
Hej

Detta är bara en liten tanke jag haft men låter er bedöma hur trovärdigt detta är och om det skulle fungera .

Låt oss säga att jag har en bil , en hel vanlig Volvo tex , där jag får stora problem där något dyrt måste bytas fort men kostar skjortan . Inget är sönder men riskerar gå sönder och då kommer det kosta ännu mera .

Om vi säger att bilen är en v90 eller liknande , att man lämnar in den i en verkstad man litar på , går hyr en bil av samma modell och byter ut alla delar från lånebilen och sätter dom in i sin egna . Sen kör man tillbaka lånebilen och låtsas som inget hänt . Tror ni detta har någonsin hänt ? Låter som en väldigt rolig experiment om ni hört något som detta innan 🤣
Det är ju en del rent praktiska problem.

Det är väldigt ovanligt att man kan välja exakt vilken bil man ska hyra. Man får välja vilken klass det ska vara, typ WV Golf, men du kan lika gärna få en Peugeot i samma storlek.

De bilar som hyrs ut är skapligt nya. Det finns inga bilar att hyra som är så gamla att det inte är vagnskadegaranti kvar.

Hyrbilarna har alltid GPS-tracker. Om du skulle lyckas byta nån del och det upptäcks kan de se om bilen stått stilla länge hemma hos någon.
Citera
2024-04-30, 10:24
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
En anekdot jag hört var ett gäng som hade hyrt flera bilar varav två identiska audi 100 från två olika biluthyrare, när dom skulle lämnas tillbaka bytte dom regplåtar på dom och lämnade tillbaka fel bil till vardera firma. Det ska tydligen inte ha upptäckts på så länge att någon hörde talas om tilltaget.

Borde ju ha upptäckts vid besiktningen när de kollar chassinumret?
Citera
2024-04-30, 10:25
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det måste varit ett bra tag sedan, innan GPS-trackern var uppfunnen. Idag hade de märkt det direkt.
Citera
2024-04-30, 10:32
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Det måste varit ett bra tag sedan, innan GPS-trackern var uppfunnen. Idag hade de märkt det direkt.
I slutet av 80-talet. Det enda jag minns var special på hyrbilar då, och just då audi 100, var att om man drog ur hastighetsmätarvajern så startade inte bilen.
Citera
2024-04-30, 11:00
Medlem
2 problem;

1) Om din bil har slitagedelar som behöver bytas, är den nog minst 4-5 år, var hittar du en hyrbilsfirma som hyr ut 10år gamla bilar? Ja det finns ju tex "rent a wreck" men skulle du ärligt talat vilja jobba 2ggr 4timmar med att byta servopumpar för att spara 2000kr i delar, för att få en sleten del som kanske är sämre ån din egen?

2) Enklare delar typ däck och torkarblad kan ju bytas, men hur vet du att du får rätt bil? Har hyrt "vw golf" massa ggr och fått allt från toyota corolla till nissan pulsar, men faktiskt aldrig någon golf.

3) Om hyrfirman blir misstänksam har de säkert kvitton osv så att de kan se att däcken är rätt märke och dimension. De är ju inte korkade.

Nej då blir det nog billigare och säkrare att åka ut i nåt förortsgarage på natten och stjäla som en ryss.
Eller bara skaffa sig ett jobb, inte lika spännande, men betydligt mer lukrativt.
Senast redigerad av Gullpotet 2024-04-30 kl. 11:09.
Citera
2024-04-30, 11:10
Medlem
zoombos avatar
Om man har några delar som är trasiga på sin egen bil som man tänkte vara smart att skifta finns det en del oövervinnerliga problem:
- Om felet på den utbytta delen är av sådan art att bilen inte ens går att köra lär man inte få tillbaka den till hyrbilsfirman på en enkelt sätt. Begära bärgning? "Den dog bara när den stod i mitt garage, öh".
- Det första som dom kommer att göra om den har problem är att låta verkstaden titta på den. Om då bilen är mer eller mindre oskuld så kommer troligen verkstan direkt att se att någon varit där och petat och då tar det nog hus i helvete...
- Delar har en tendens att vara datummärkta så ett utbyte mot äldre del kan vara lätt att bevisa. Även artikelnumret kan ändras över tid och kan ibland knytas till en individuell bil.

Kort sagt: it's not worth it. Lär klassas som bedrägeri.
Citera
2024-04-30, 11:23
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Om man har en bil som behöver nya delar då bör det väl vara något som går på garantin, speciellt då att hyra en likadan bil av samma modell och år då hyrbilar väl oftast är nya bilar?
(min "daily drive" är så gammal så det finns inga såna hyrbilar längre)

Du har ju helt rätt, 99,99 % av alla hyrbilar är nya bilar. Att du skulle äga en så pass ny bil som
skulle få ett allvarligt fel och inte gå på bilens garanti känns osannolikt.

Skulle väl vara hyrbil från "rent a wreck " i så fall ?
Citera
2024-04-30, 11:30
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av george.sthlm
Du har ju helt rätt, 99,99 % av alla hyrbilar är nya bilar. Att du skulle äga en så pass ny bil som
skulle få ett allvarligt fel och inte gå på bilens garanti känns osannolikt.

Skulle väl vara hyrbil från "rent a wreck " i så fall ?
Det finns ju "nya" bilar som gått 50-80000 mil på ett par år, köper man en gammal taxi som gått hårt kan det vara lönsamt att hyra en likadan modell över en helg och byta lite slitdelar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in