Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Du har rätt i att barn ska varans för risker, men det har betydelse hur de varnas. Jag reagerar för att jag varit barn och minns till viss del hur det var.
Jag varnades för kniven, vilket gjorde mig rädd för knivar rent allmänt, viket gjorde att jag hade svårt för att hantera knivar, knivar måste man kunna hantera på ett moget sätt, inte vara rädda för.
Informerar man om risker för bilar och vatten på ett moget sätt så behöver detta inte skapa en rädsla av den typen av rädsla jag avser, otryggheten.
Det rätta sättet att informera om riskerna med att kontakta någon över nätet bör vara personligt, och inget som barn läser på nätet eller via sina kompisar. Föräldrar, lärare, mentorer och andra vuxna i deras närhet har enorma uppgifter därmed. De får bl.a. förklara Dumpen för de förstår inte dem, främst då barn i ensiffrig ålder.
Dumpen riktar sig till små barn, det utifrån de kanaler de valt. På samma sätt som sexuella övergrepp kan skapa sexuella problem i vuxen ålder, kan diskussioner kring sexualitet som de inte förstår skapa problem.
Nu bluddrar du en massa.
Beklagar att du haft en taskig barndom där du fått en överdriven knivrädsla, den gäller dock inte barn i allmänhet.
Barn läser och deltar på nätet i allmänhet och kontaktas av män i sexuellt syfte i allmänhet, varför ska man inte i allmänhet få varna barn för dessa män?
Varför anser du att detta ska vara hysch hysch så att barn inte ska vara upplysta och kunna prata med varandra om det? Du vill att de ska vara isolerade, ack så förödande, perfekt för en predator.