Citat:
Det jag förstår är att bankid har en katastrofal konstruktion, men att körkort fungerat bra i 100 år. Oklart om du förstår det.
Om nu bankid är så bra så kan du få förklara varför man inte längre kan överföra sin bil via bankid till en annan ägare. Man måste även kolla i bilens handlingar, ett PAPPER där det står en 6-siffrig kod...
Som jag skrivit i andra trådar har jag fixat en "mobil nr 2" som enbart används för att lagra ett bankid. Ifall jag skulle tappa min riktiga mobil eller den går sönder. För det finns snart inget sätt att skaffa bankid om man inte redan har bankid. Dvs en leksaksapp med 6 siffror som är grunden för 10.000-tals bedrägerier per år har slagit ut det gamla systemet när man visar upp sitt ansikte på posten och skriver sin namnteckning. IT-världen anses säkrare än verkligheten. Hur kan det någonsin sluta illa.
Om nu bankid är så bra så kan du få förklara varför man inte längre kan överföra sin bil via bankid till en annan ägare. Man måste även kolla i bilens handlingar, ett PAPPER där det står en 6-siffrig kod...
Som jag skrivit i andra trådar har jag fixat en "mobil nr 2" som enbart används för att lagra ett bankid. Ifall jag skulle tappa min riktiga mobil eller den går sönder. För det finns snart inget sätt att skaffa bankid om man inte redan har bankid. Dvs en leksaksapp med 6 siffror som är grunden för 10.000-tals bedrägerier per år har slagit ut det gamla systemet när man visar upp sitt ansikte på posten och skriver sin namnteckning. IT-världen anses säkrare än verkligheten. Hur kan det någonsin sluta illa.
När man ska byta ägare på sin bil så är det registreringsbeviset som visar att man äger fordonet. Vid ägarbytet mellan två privatpersoner så krävs det alltid en signatur. Denna signering kan antigen ske fysiskt på registreringsbevis eller digitalt med e-legitimation. Om man gör ett ägarbyte med exempelvis bankID så måste man koppla ihop det med sitt registreringsbevis och därav så måste man använda den unika koden från registreringsbeviset.
BankID är bara en app utgiven av bankerna för att digital kunna legitimera sig eller kunna göra en digital signatur och inget annat.
Det är en säker app som kräver fysisk åtkomst till en enhet och pinkod för att kunna använda den. Problemet med BankID är att många är inte digitalt mogna att använda det och att våra myndigheter har satt sig i knäna på bankerna genom att de inte har infört en statlig digitalt legitimation.
Sen när det gäller körkortet så är det väldigt lätt att förfalska. Mest troligen så kommer det inom en relativ snar framtid att ersättas med ett digitalt körkort inom EU. EU kommissionen har lämnat över ett förslag till parlamentet och parlamentet har röstat för utkastet till förslaget men det slutgiltiga förslaget är ännu inte taget.
https://www.europarl.europa.eu/news/sv/press-room/20240223IPR18088/parlamentet-stoder-uppdateringar-av-eu-s-korkortsregler