2024-04-28, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det jag förstår är att bankid har en katastrofal konstruktion, men att körkort fungerat bra i 100 år. Oklart om du förstår det.

Om nu bankid är så bra så kan du få förklara varför man inte längre kan överföra sin bil via bankid till en annan ägare. Man måste även kolla i bilens handlingar, ett PAPPER där det står en 6-siffrig kod...

Som jag skrivit i andra trådar har jag fixat en "mobil nr 2" som enbart används för att lagra ett bankid. Ifall jag skulle tappa min riktiga mobil eller den går sönder. För det finns snart inget sätt att skaffa bankid om man inte redan har bankid. Dvs en leksaksapp med 6 siffror som är grunden för 10.000-tals bedrägerier per år har slagit ut det gamla systemet när man visar upp sitt ansikte på posten och skriver sin namnteckning. IT-världen anses säkrare än verkligheten. Hur kan det någonsin sluta illa.

När man ska byta ägare på sin bil så är det registreringsbeviset som visar att man äger fordonet. Vid ägarbytet mellan två privatpersoner så krävs det alltid en signatur. Denna signering kan antigen ske fysiskt på registreringsbevis eller digitalt med e-legitimation. Om man gör ett ägarbyte med exempelvis bankID så måste man koppla ihop det med sitt registreringsbevis och därav så måste man använda den unika koden från registreringsbeviset.

BankID är bara en app utgiven av bankerna för att digital kunna legitimera sig eller kunna göra en digital signatur och inget annat.

Det är en säker app som kräver fysisk åtkomst till en enhet och pinkod för att kunna använda den. Problemet med BankID är att många är inte digitalt mogna att använda det och att våra myndigheter har satt sig i knäna på bankerna genom att de inte har infört en statlig digitalt legitimation.

Sen när det gäller körkortet så är det väldigt lätt att förfalska. Mest troligen så kommer det inom en relativ snar framtid att ersättas med ett digitalt körkort inom EU. EU kommissionen har lämnat över ett förslag till parlamentet och parlamentet har röstat för utkastet till förslaget men det slutgiltiga förslaget är ännu inte taget.

https://www.europarl.europa.eu/news/sv/press-room/20240223IPR18088/parlamentet-stoder-uppdateringar-av-eu-s-korkortsregler
Citera
2024-04-28, 18:52
Medlem
Europes avatar
Jo, tack, märkte det när jag köpte en iPad av 2021-årsmodell på mellandagsrean och försökte skaffa ett bank-ID till den från Nordea. Men nä, det gick inte för att min platta har tydligen inte har en NFC-läsare. En nyinköpt platta är alltså tekniskt för gammal för att det är ett par år gammal modell. Rätt sjukt.

Edit: Om jag förstod det rätt, så måste jag släpa mig till ett Nordea-kontor för första gången på minst 15 år för att få ett bank-ID på plattan. Har inte orkat det, utan kör med gamla bank-ID:t på mobilen istället.
Senast redigerad av Europe 2024-04-28 kl. 19:03.
Citera
2024-04-28, 19:02
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Kan man luras av vilken byfåne som helst bör man kanske inte sköta sin egen ekonomi? Det är också fel att bedragare lätt kan få reda på äldre människors ålder via nätet...

Vissa är dessutom så "korkade" de ger sitt bankkort med kod eller värdesaker till folk från "banken". Vissa kommer alltid kunna luras. Inte anledning att grymt försvåra för hederliga medborgare...
Ja, det är ett stort problem att vissa inte klarar att hantera sin ekonomi utan blir lurade, ibland väldigt enkelt. På något sätt borde de skyddas från sig själva och skulle inte få hantera bankkonton och inloggningsuppgifter och så där.

Men frågan är hur man ska avgöra exakt vilka som ska fråntas sina möjligheter. Ska man gå efter ålder? Eller ska man ha nån slags test? Och hur ska man i så fall administrativa dessa test?

Ett sätt att lösa det kan vara att göra det lite krångligt att skaffa sig BankID. Då får man automatiskt ett test och ett urval. De som inte reder upp att skaffa sig ett BankID ska förmodligen inte hantera sina bankkonton heller.
Citera
2024-04-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kedox
Haha. Var tvungen att sitta på korsförhör när jag skulle skaffa nytt bank-id engång. Var som om jag vore yrkeskriminell.
Bankkärringen blev inte superglad när jag ifrågasatte idiotin i vissa frågor. Men man kan ju fan inte hålla tyst i en sån situation. Var som att jag skulle sitta och svara på varför jag förtjänar bank-id och vad jag nödvändigtvis skulle ha det till. Eh. Typ allt?

Håller med om att det är fullständig idioti.

Ytterligare en faktor här. Banker håller på att ställer frågor för kund-kännedom... Vad är syftet med detta? Det kan man verkligen undra men troligen för att någorlunda försäkra sig att kunden inte håller på med penningtvätt och annat skumt.

Fast... De måste ju lagra denna information på något sätt och väl dra slutsatser av den? Annars är det ju helt meningslöst... Så en kund som klarar denna "koll" borde väl kunna få förnya BankID eller skapa ett på ny enhet om han eller hon har ett befintligt?

Kan banker först ställa massa frågor, godkänna kunden sen ändå utsätta honom eller henne för ytterligare procedurer för att förhindra kunden är en skurk?
Senast redigerad av Snobird 2024-04-28 kl. 19:12.
Citera
2024-04-28, 19:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Eller fans? Det är en relativt ny regeländring.

Nä finns.

Det kom för ett tag sedan att du i vissa fall behöver skanna pass/nationellt id för att hämta nytt MBID.
På seb måste du skanna om du försöker hämta ett nytt genom att logga in på hemsidan med dosan eller ett befintligt MBID samt med dosan via seb appen, dock inte om du loggar in med befintligt MBID via seb appen, då slipper du skanna i de flesta fall. Finns vissa undantag, exempelvis om du har MBID utgiven av annan bank och ska hämta ett från seb appen, då måste du också skanna.
Citera
2024-04-28, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Ja, det är ett stort problem att vissa inte klarar att hantera sin ekonomi utan blir lurade, ibland väldigt enkelt. På något sätt borde de skyddas från sig själva och skulle inte få hantera bankkonton och inloggningsuppgifter och så där.

Men frågan är hur man ska avgöra exakt vilka som ska fråntas sina möjligheter. Ska man gå efter ålder? Eller ska man ha nån slags test? Och hur ska man i så fall administrativa dessa test?

Ett sätt att lösa det kan vara att göra det lite krångligt att skaffa sig BankID. Då får man automatiskt ett test och ett urval. De som inte reder upp att skaffa sig ett BankID ska förmodligen inte hantera sina bankkonton heller.

Hela idiotin är att man för lätt låtit folk överföra hur stora belopp som helst till vem som helst. Kommer en röd varning upp när någon vill överföra över en viss summa hade kanske hjälpt?

Sen har vi detta med spoofade nummer. Är väl mest en sajt kriminella använder... EU kunde förbjuda sajten alternativt kunde kanske operatörer blocka samtal som går genom den?
Citera
2024-04-28, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Problemet är att du är idiot, men det kan inte banken beskyllas för.

Så jag är en idiot för att min bank har betydligt svårare procedur än flera andra banker? Dessutom att de inte ens kunde lösa det efter ett samtal. Ingen smidig lösning gavs...
Citera
2024-04-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Jag har Nordea men att behöva byta bank för en löjlig petitess med överdriven "säkerhet"...

En petitess värd att starta en tråd för? Det är inte jättemycket mer jobb att byta bank
Citera
2024-04-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Vet inte om du är efterbliven men när jag testar med Nordea appen i min telefon så kan jag skaffa ny mobilt BankID utan svårigheter.

På en annan enhet? Jag har full koll på vad jag håller på med eller åtminstone lika mycket som någon annan. Försökte först flera gånger utan att det gick...

Inte heller support från banken kunde ge någon lösning, utan nämnde att skaffa nytt id eller besöka ett bankkontor som ligger ganska långt bort...

För att skaffa till annan enhet måste du ladda ner det till den och sen aktivera. Vid en viss punkt kommer det till att visa upp nationellt id-kort.

Jag tror helt enkelt inte på du lyckats skapa det på ny enhet utan det. Har jag fel så ange i detalj hur du gjorde...
Citera
2024-04-28, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
En petitess värd att starta en tråd för? Det är inte jättemycket mer jobb att byta bank

Kanske det hehe... Jag anar dock att byte till en ny bank kan öppna upp för en hel rad av nya problem. Minns när man skulle få tillbaka pengar för el och Swedbank inte godkände BankID från Nordea eller andra banker. Fanns någon genväg men ändå sjukt störigt...
Citera
2024-04-28, 19:59
Medlem
Mr.J.Pilvikukkas avatar
Om folk hade begripit att man skall ha en skild enhet för bankärenden och en annan för porrsurf, regimkritik och hets mot folkgrupp hade vi sluppit detta.
Citera
2024-04-28, 20:00
Medlem
Jag tycker att vi som kunder måste kräva att detta ändras. Det är lite i linje med att utsättas för en massa konstiga frågor utan någon anledning alls. Svarar du fel kan kontot stängas... Eller folk som är hederliga som hävdar de fått sina konton nedstängda trots de redogjort för transaktioner...

Detta är ytterligare en jobbig sak i en lång rad... Gällande BankID... Du får bara ha ett per enhet eller åtminstone för en person. Det ställde till för par eller familjer som delar på en surfplatta. Sen att NFC krävs... Vad löjligt. Och nu detta nya trams.

Vi måste säga stopp innan det är för sent. Förresten, finns fler "sjuka" saker med banker. Att en hederlig kund inte får sätta in hur mycket som helst är illa, men att uttag är begränsat är helt sinnes... Sen att det kanske inte ens går att sätta in pengar på bankkontor alls...

Helt rubbat och en lång lista med mer eller mindre totalt oacceptabla saker.
Senast redigerad av Snobird 2024-04-28 kl. 20:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in