2024-04-28, 10:55
Medlem
Blaskas avatar
Jag behöver bara använda min bankdosa på deras hemsida för att skaffa nytt bank-ID.
Citera
2024-04-28, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Bank-ID ägs av Finansiell ID-Teknik BID AB och är ett fristående företag. Alla banker som använder sig av Bank-ID kommer ”fucka ur”.

Nja, stod något om att banker delvis kan välja hur de vill implementera det. Krävs det så tunga saker bör det finnas smidigt alternativ. Som att kunna ringa inloggad och lösa det...
Citera
2024-04-28, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Oki... Tydligen nu Swedbank, SEB och Handelsbanken som åtminstone i vissa fall inte verkar kräva detta.
Du kan lägga till Skandiabanken.
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
För att erhålla mobilt BankID hos Skandiabanken behöver man inte ett nationellt ID-kort eller pass, även om detta är att föredra.

Istället kan man använda sitt vanliga körkort som identifikation.

Processen inleds genom att man kontaktar Skandiabankens kundtjänst, som tillhandahåller ett identifieringsunderlag. Detta dokument fyller man i, kopierar tillsammans med sitt körkort och skickar sedan tillbaka till banken. Efter att ansökan har behandlats, vilket normalt tar cirka fem arbetsdagar, kommer man att kunna ladda ner och installera mobilt BankID på sin mobiltelefon. Det är också möjligt att installera mobilt BankID på andra enheter, exempelvis en surfplatta utan NFC-funktion, under den månad tjänsten är öppen.
Citera
2024-04-28, 10:57
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Har de även börjat fucka ur? I samband med vad var det?

Nej inte Swedbank, har du BankID på en enhet redan, då kan du gå in på swedbank appen bara, välja flera alternativ Beställ nytt Mobilt BankID, med befintligt Mobilt BankID, beställ mobilt BankID, logga in med en 6 siffrig kod, sen får du två alternativ, den här enheten, eller en annan enhet sen fortsätter du bara på den andra enheten, en ny mobil eller en surfplatta, där du har instalerat mobilt BankID, Hur lätt som hellst. men du måste ha en fungerande BankID redan för att göra detta sen på en ny mobil eller dylikt.
Senast redigerad av welcometoreality 2024-04-28 kl. 11:09.
Citera
2024-04-28, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Jag behöver bara använda min bankdosa på deras hemsida för att skaffa nytt bank-ID.

Med Nordea verkar det inte räcka. BankID på annan enhet, dosa, samtal till bank. Detta är inte nog... "Säkerhet" bör väl inte skapa stora problem för många kunder?
Citera
2024-04-28, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av welcometoreality
Nej inte Swedbank, har du BankID på en enhet redan, då kan du gå in på swedbank appen bara, välja flera alternariv Beställ nytt Mobilt BankID, med befintligt Mobilt BankID, beställ mobilt BankID, logga in med en 6 siffrig kod, sen får du två alternativ, den här enheten, eller en annan enhet sen fortsätter du bara på den andra enheten, en ny mobil eller en surfplatta, där du har instalerat mobilt BankID, Hur lätt som hellst. men du måste ha en fungerande BankID redan för att göra detta sen på en ny mobil eller dylikt.

Oki verkar bra. Så var det även hos Nordea tidigare...
Citera
2024-04-28, 11:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Du kan lägga till Skandiabanken.

Måste man byta bank för att de strular? Trist men kan man sen skapa nytt BankID i den nya banken? Helt sjuka problem man åker på som kund...
Citera
Medlem
Blaskas avatar
Citat:
Med Nordea verkar det inte räcka. BankID på annan enhet, dosa, samtal till bank. Detta är inte nog... "Säkerhet" bör väl inte skapa stora problem för många kunder?

Det är bra ur ett säkerhetsperspektiv. Men hade jag behöver åka in till en bankkontor skulle jag också bli irriterad.
Citera
Avslutad
Jag köpte ny mobil nyligen och kunde skapa nytt BankID via mobilerna. Behövde inte besöka bank.

Som vanligt i dessa gnälltrådar är det TS som gör fel.

Citat:

Dem har väl gjort en avvägning på att det är värt "problemen" det skapar.
Citera
2024-04-28, 11:05
Medlem
welcometorealitys avatar
Citat:
Oki verkar bra. Så var det även hos Nordea tidigare...

Jag förlängde mina BankID i veckan på tre enheter med Swedbank appen till 2027-04-24 eller någonting.De är hur lätt som hellst om man har en fungerande BankID.Synd om Nordea har tagit bort detta.
Citera
2024-04-28, 11:05
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Jag har för tillfället en del problem att ta mig längre sträckor. Detta borde kunna lösas utan att besöka en bank...
Det argumentet hade kunnat användas av någon som sitter på ett hotellrum i Spanien och försöker förfalska BankID för att lura av svenska pensionärer deras livsbesparingar.
Citera
2024-04-28, 11:08
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Citat:
Är du dum i huvudet? Har man inte nationellt id-kort ger det problem.
Nej, det är inte jag som har problem här, så dumheten sitter inte hos mig...

Ja, utan identitetshandling blir det problem, därför föreslog jag dig att ansöka om god man som kan hjälpa dig att skaffa nationellt id-kort, för du vet ju att det är ett krav. Det finns hjälp att få för dom som inte klarar sig själva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in