2024-04-28, 15:57
Medlem
Om tvingas använda NFC osv, något jag ej begriper mig på är varför blir inte fysiska nycklar mer standard då?! T.ex yubikey, jag använder en med USB A + NFC och fungerar kanon. Men att kunna använda det på bank eller liknande ej möjlighet, mestadels enbart big tech konton som Google samt lösenordshanterare kan jag använda den på.

De borde garanterat låta en få välja och köra FIDO2
Citera
2024-04-28, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ickeproblem

Problemet är att du är idiot, men det kan inte banken beskyllas för.
Citera
2024-04-28, 16:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Boxer123
Vet inte om du är efterbliven men när jag testar med Nordea appen i min telefon så kan jag skaffa ny mobilt BankID utan svårigheter.

inte förvånad hehe
Citera
2024-04-28, 16:12
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det jag förstår är att bankid har en katastrofal konstruktion, men att körkort fungerat bra i 100 år. Oklart om du förstår det.

Om nu bankid är så bra så kan du få förklara varför man inte längre kan överföra sin bil via bankid till en annan ägare. Man måste även kolla i bilens handlingar, ett PAPPER där det står en 6-siffrig kod...

Som jag skrivit i andra trådar har jag fixat en "mobil nr 2" som enbart används för att lagra ett bankid. Ifall jag skulle tappa min riktiga mobil eller den går sönder. För det finns snart inget sätt att skaffa bankid om man inte redan har bankid. Dvs en leksaksapp med 6 siffror som är grunden för 10.000-tals bedrägerier per år har slagit ut det gamla systemet när man visar upp sitt ansikte på posten och skriver sin namnteckning. IT-världen anses säkrare än verkligheten. Hur kan det någonsin sluta illa.
Att du inte förstår hur PKI fungerar är tråkigt, men det är ditt problem, och dessutom lösbart, läs på och förstå.
BankID är säkrare än ett kort och signatur.
Citera
2024-04-28, 16:15
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Just det... Och även de som har duger tydligen inte alla kontor.

Banken kanske kräver koddosa? Fixar du en sådan kan du själva installera BankID på nya enheter.
Citera
2024-04-28, 16:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Det räcker så, tack. Du kanske har möjlighet att åka färdtjänst?

Anledningen till att detta krävs är givetvis att det finns väldigt många naiva drömmare som samhället inte vill ge förvaltare åt, och som det är en barnlek att lura av pengar. Det räcker att kriminella säger att de är från banken, polisen, skatteverket, etc för att dessa ska släppa allt säkerhetstänk och logga in, godkänna, lämna över kort, kontanter, id-handlingar, etc. Bankerna får kritik för att det är (har varit) så enkelt, och därför har man krånglat till det.
Precis! Och dessutom finns Freja ID+ som fungerar på myndigheter och väldigt många liknande ställen. Det fungerar t om för att hämta ut paket från Postnord.

TS verkar förstora upp det här något fruktansvärt. Hur tar han sig till Ica och Willys för att handla mat exempelvis? Kan man köpa mat så kan man gå till banken.
Citera
2024-04-28, 16:41
Medlem
Har du pass går det alldeles utmärkt o fixa nytt bankid hemifrån. Otroligt enkelt o smidigt.
Citera
2024-04-28, 16:44
Medlem
Vart har alla utlänningar/invandrare tagit vägen på flashback? För den som inte är svensk kan man bara få IDkort via Skatteverket. Detta IDkort kan inte användas hos ex.vis Sparbankerna! Det krävs personligt besök hos banken för att få BankID med Skatteverkets IDkort. Dessutom: God man har inte heller rätt att fixa giltigt BankID åt sin vårdnadstagare med detta kort.
Dvs. ickesvenskar behandlas som andra klassens medborgare i Sverige. Hurra!! "Schweden über alles".
Citera
2024-04-28, 16:53
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Lustigkurre, min fru har helt tagit över sin mammas liv via bankid, som inte behöver förfalskas eftersom det saknar både foto och namnteckning. Räcker att ha lösenordet 6 tecken så är man den andra personen.

Hon är medveten om att det är förbjudet att handha andras bankid? Förutom att banken säger upp alla konton är det väl fängelse på straffskalan för det.

Jag godtar inte användarvillkoren för bankid. Inte de tekniska, inte den ständigt ökande komplexiteten (bevisar det osäkra grundkonceptet) och definitivt inte de politiska. Det är förvisso besvärligt ibland, få använda bulvan om jag måste köpa något på nätet, och värre lär det bli, men nån måste stå upp och ta en för laget och säga nej.

Just say no.
Senast redigerad av GreffueAnthonius 2024-04-28 kl. 17:02.
Citera
2024-04-28, 17:04
Medlem
Citat:
Jag kände till att man kanske måste ha "nationellt id-kort" när man registrerar nytt BankID... Det är illa och irriterande nog... Vet inte om det idag krävs liknande för att förnya BankID som man redan har. Hoppas inte det. Fast jag har nu upptäckt något som är ännu värre...

Skaffar man ny mobil eller surfplatta, kan man inte skapa ett nytt BankID på den som tidigare. Det räcker inte att ha ett BankID på annan enhet som innan... Enda sättet om man inte har id-handling med NFC, är att ta sig till en bank. Verkligen? De hävdar från banken det inte räcker att ringa... De talar alltså med en kund som dessutom kan identifiera sig via BankID. Är inte detta nog som säkerhet, kan väl inte BankID räknas som säkert alls?

Sen hävdar banken det är utgivarna av BankID som satt sina egna regler, men jag har läst banker kan implementera det olika. Vad gäller egentligen?

Detta är väl för att hindra bedrägerier... NFC används för att visa att den som skapar nytt BankID har sitt id-kort nära den nya enheten. Visst, men en enklare lösning vore kanske att låta enheten där BankID finns, identifiera sig för den nya med NFC. Det ökar säkerheten då bägge enheter måste vara nära varann. Och det är fan så mycket enklare än att ställa helt orimliga krav på kunderna, med komplicerade och löjliga förfaranden.

BankID används till så mycket idag och i vissa fall kan man inte ens aktivera bank-app på en ny enhet, utan att ha BankID installerat på den. Då kanske man inte ens kan använda banken? Hur ska folk betala räkningar som får problem med detta? Borde bankerna ge ersättning om någon hamnar hos kronofogden?

Har ni erfarenhet av någon bank som kan lösa detta över telefon, i brist på annan hyfsat snabb och fungerande lösning? Det är inte rimligt folk måste skaffa nya id-handlingar alternativt i vissa fall färdas långt, bara för att kunna installera BankID på annan enhet. Oavsett bedrägerier, är det inte ok att skapa problem av denna magnitud för kunder utan alternativ snabb lösning.

Har ni problem med detta? Ring er bank och protestera om ni inte redan gjort det. Detta borde även nå media i betydligt större grad det gjort och kallas vad det är... Skandal och totalt haveri...

Citat:
Ursprungligen postat av GreffueAnthonius
Hon är medveten om att det är förbjudet att handha andras bankid? Förutom att banken säger upp alla konton är det väl fängelse på straffskalan för det.

Jag godtar inte användarvillkoren för bankid. Inte de tekniska och definitivt inte de politiska. Det är förvisso besvärligt ibland, få använda bulvan om jag måste köpa något på nätet, och värre lär det bli, men nån måste stå upp och ta en för laget och säga nej.

Just say no.
Att obehörigen göra det utgör urkundsförfalskning och är brottsligt ja.

Men om hon nu har tillåtelse så kan jag inte se annat än att det är ok. Gäller väl att dokumentera det ifall det riskerar att bli problem.
Citera
2024-04-28, 17:47
Medlem
Citat:
Det jag förstår är att bankid har en katastrofal konstruktion, men att körkort fungerat bra i 100 år. Oklart om du förstår det.

Hur loggar du inte på banken med ett körkort farfar?
Ett körkort är dessutom så lätt att förfalska och det är därför det inte ens kommer kunna användas som ID-.kort.

Citat:
Om nu bankid är så bra så kan du få förklara varför man inte längre kan överföra sin bil via bankid till en annan ägare. Man måste även kolla i bilens handlingar, ett PAPPER där det står en 6-siffrig kod...

Du fattar inte vad BankID är, det är ingen överföringsfunktion. Du kan identifiera dig och signera dokument med det men inte utföra transaktioner.
Citera
2024-04-28, 18:09
Medlem
Vireks avatar
Varför har du bankid på telefonen? jag får hemskickat ett nytt kort bara när det går ut utan nått ID tjaffs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in