• 1
  • 2
2024-04-28, 10:30
Medlem
Sg att jag har airsoft vapen i form av glock och har den i bilen vid ett polisstopp, ker jag dit d fr det? Har en kompis som nstan blev av med bilen nyligen d ngon frskt dra ut honom ur bilen. Tnker om man har en airsoft ,kan man veva ner rutan och rikta den mot framtida potentiella tjuvar/ligister som skrmsel?
Citera
2024-04-28, 10:33
Medlem
Det r inte olagligt att frdas med en airsoft i bilen.

Det r syftet som r olagligt. Tex att rikta den och hota ngon.
Citera
2024-04-28, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PVT1820
Sg att jag har airsoft vapen i form av glock och har den i bilen vid ett polisstopp, ker jag dit d fr det? Har en kompis som nstan blev av med bilen nyligen d ngon frskt dra ut honom ur bilen. Tnker om man har en airsoft ,kan man veva ner rutan och rikta den mot framtida potentiella tjuvar/ligister som skrmsel?

Nej, knivlagen(*) gller ven fr fordon p allmn plats. Du kanske kan ha det i bilen medan den str p garage eller kr p inhgnad plats, men det r nog inte det du har i tanke.

Sen r det frsts kanske inte s taktiskt att gra det. Den som rnar folk p bilar kan ju antas vara bevpnade om s behvs och fr man en glock-kopia riktad mot sig s uppstr ju putativt ndvrn (med skillnaden att bilrnaren har en riktig och laddad glock).

(*) Jag antar att det gr ont om man blir skjuten med en sdan. Sen finns ju undantag i knivlagen ocks.
Senast redigerad av prostetnic 2024-04-28 kl. 10:41.
Citera
2024-04-28, 10:49
Medlem
NyaHenriksss avatar
Att bara ha den i bilen och kra runt dag efter dag r inte ok.
Att ha den i bilen nr du precis kpt den o ska kra hem r ok.
Att ha den i bilen nr du r p vg till eller frn din softair-klubb r ok.
Citera
2024-04-28, 11:13
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:

D det r klassat som ett vapen s r det olagligt , MEN om du frvarar den i bakluckan s r det ok .. S lnge den finns i din nrhet r det olagligt . Lite som med kniv.
Citera
2024-04-28, 11:35
Medlem
Gabbegy000s avatar
Dum id, du drar fram din airsoft han drar en revolver och du r dd. Om du r s paranoid k runt med en riktig istllet eller kniv. Om du tycker risken fr straff r vrd sklart. Annars licens fr skyttebana och blir du stannad sger du bara att du var p vg till en bana. Kanske funkar i vissa fall
Citera
2024-04-28, 14:38
Medlem
Trollfeeders avatar
Citat:

Tjuvar och ligister skjuter dig om du gr s, s det juridiska blir endast en formalitet fr din del.

Men svaret r att "det beror p". S som du beskriver att du vill handla, d r svaret nej, det fr du inte. Det faller under knivlagen.
Citera
2024-04-28, 14:43
Medlem
DrOutlaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Att bara ha den i bilen och kra runt dag efter dag r inte ok.
Att ha den i bilen nr du precis kpt den o ska kra hem r ok.
Att ha den i bilen nr du r p vg till eller frn din softair-klubb r ok.

Vad "r inte ok"? Menar du att det r olagligt?
Citera
2024-04-28, 17:16
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrOutlaw
Vad "r inte ok"? Menar du att det r olagligt?

Olagligt enl knivlagen.
Citera
2024-04-28, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Olagligt enl knivlagen.

Vapenlagen r det vl?

Fr en soft air gun behver man inte licens men det rknas fortfarande som ett skjutvapen s reglerna fr transport/allmn plats gller ven dessa.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument...7_sfs-1996-67/

Citat:
1 Tillstnd krvs fr att
a) inneha skjutvapen, ammunition, ljuddmpare eller vapenmagasin,
b) driva handel med skjutvapen,
c) yrkesmssigt frmedla skjutvapen eller ammunition,
d) yrkesmssigt ta emot skjutvapen fr reparation eller versyn, eller
e) fra in skjutvapen, ammunition eller ljuddmpare till Sverige.

Tillstnd krvs inte fr den som har fyllt arton r om vapnet har en begrnsad effekt i frhllande till andra jmfrliga skjutvapen (effektbegrnsade vapen) och vapnet r
1. ett kolsyre-, luft- eller fjdervapen eller ett vapen med ett annat liknande utskjutningsmedel och r avsett fr mlskjutning, eller

2. ett harpunvapen.

Citat:
2 Nr skjutvapen inte anvnds ska de frvaras i skerhetsskp eller i ngot annat lika skert frvaringsutrymme.

Effektbegrnsade skjutvapen samt sdana freml som enligt 1 kap. 3 jmstlls med skjutvapen fr dock frvaras p annat betryggande stt s att det inte finns risk fr att ngon obehrig kommer t dem. Ammunition och ljuddmpare ska frvaras under skert ls eller p ngot annat lika betryggande stt. Lag

Citat:
6 Skjutvapen fr medfras p allmn plats endast om vapnet enligt srskilda freskrifter ingr i utrustning fr viss tjnst eller visst uppdrag eller om det annars med hnsyn till vapnets art, syftet med innehavet och vriga omstndigheter r att anse som befogat. Detsamma gller i frga om skjutvapen inom skolomrde, dr grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon p allmn plats.
Citera
2024-04-28, 17:27
Medlem
En softairgun r inte ett licenspliktigt skjutvapen. Skjutvapen fr medfras p allmn plats endast om det med hnsyn till vapnets art, syftet med innehavet och vriga omstndigheter r att anse som befogat. Detsamma gller i frga om skjutvapen inom skolomrde, dr grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon p allmn plats.

Det krvs en rimlig frklaring om du nu skulle bli stoppad. Det grs en helhetsbedmning. Har du en rimlig frklaring s kommer du sannolikt undan, helst av allt ska den om mjligt vara isrplockad och givetvis oladdad.
Citera
2024-04-28, 21:35
Medlem
Strumppappas avatar
Sg ett avsnitt hromdagen frn ngot snutprogram, typ Stockholmspolisen eller liknande. D ertappades en kille med en airsoft i sin firmabil. Blev ett jvla liv frst d snutarna trodde att det var ett riktigt vapen, men s fort det hade klargjorts att det bara var en airsoft slpptes han vidare. Det enda de gnllde ver var att han kunde sagt till tidigare att han hade ett pistolliknande freml i vskan. Annars inga konstigheter, tydligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in