Citat:
Ursprungligen postat av
Methos
Felaktigt pstende. Det r brott mot vapenlagen att transportera airsoft p ett stt som inte r frenat med kraven som str under transport av vapen i vapenlagen.
Vart pstod jag annat din negerhora?
En soft air gun r ett s kallat effektbegrnsat skjutvapen. Det innebr att den frvisso inte r licenspliktig, men att den i vrigt omfattas av vapenlagens bestmmelser kring skjutvapen. I 5 kap. 6 vapenlagen finns en bestmmelse som begrnsar mjligheterna att bra skjutvapen offentligt. Bestmmelsen lyder i relevanta delar s hr:
Skjutvapen fr medfras p allmn plats endast om (...) det (...) med hnsyn till vapnets art, syftet med innehavet och vriga omstndigheter r att anse som befogat. Detsamma gller i frga om skjutvapen inom skolomrde, dr grundskole- eller gymnasieundervisning bedrivs, eller i fordon p allmn plats.
Frn denna bestmmelse kan man lsa ut att ett skjutvapen (ven ett effektbegrnsat sdant) fr bras offentligt endast om det r att anse som befogat efter en helhetsbedmning av omstndigheterna. Det framgr av frarbeten till lagen att bestmmelsen ska tolkas med "frnuft och generositet" och att en rimlig frklaring till innehavet br godtas om inte andra omstndigheter talar mot det. Andra omstndigheter som spelar stor roll r vapnets art och sammanhanget som det frekommer i. I sammanhang dr mnga mnniskor trffas eller uppehller sig kan ett vapeninnehav sllan accepteras.
Vad innebr d frarbetsuttalandena fr ditt fall? Svitt jag vet har aldrig ngon talats endast fr att ha burit en soft air gun offentligt. Det r drfr svrt att sga hur domstolarna skulle dma i ett sdant fall. Enligt min mening talar dock mycket fr att innehavet i ditt fall kan vara befogat. Det anser jag dels p grund av vapnets art, i och med att det r ett effektbegrnsat luftvapen. Dessutom br du det endast under transport frn en plats dr du anvnt vapnet till (frmodar jag) legitima ndaml. Mot att innehavet skulle vara befogat talar dremot att mycket mnniskor rr sig inom kollektivtrafiken, varfr det kan anses vara en problematisk plats att medta vapnet till.
I sammanhanget br det ocks nmnas att ett vapen under transport mste vara oladdat. Om det lmpligen kan ske, ska det ocks vara isrplockat och nedpackat. Detta framgr av 5 kap. 4 vapenlagen. Slutligen skulle jag ocks rekommendera att du frsker att transportera vapnet s diskret och undangmt som mjligt, med tanke p risken att ngon misstar det fr att vara ett betydligt farligare vapen. ven om ditt innehav r befogat, finns det frsts en betydande risk att polisen konfronterar dig i tron om att du br ett livsfarligt vapen.
Kort sammanfattat r det allts lagligt att bra en soft air gun offentligt, frutsatt att innehavet r befogat och vapnet r oladdat, isrplockat och nedpackat
Vilket betyder att du alltid i princip kan hvda att du ska till en polare o skjuta p en airsoft tavla.