2024-04-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastianlarsson2
Du är ju en klassiker i den här tråden av en anledning, men tänkte bara ändå flika in att du fått detta fullständigt om bakfoten.

De som hamnade mest ikläm i Stockholm var just folk som ägde en villa som vid pandemin var värderad till 10-15 miljoner. För de fick plötsligt inte ens ut 8 miljoner för den, samtidigt som månadskostnaden för att äga boendet stack ifrån deras månadsbudget och det blev en tickande klocka mot personlig konkurs. Den situationen var så pass vanlig att jag själv känner mer än en person som hamnade där, och som fick sätta sig och hoppas på att de hålla ut tills räntor och elpriser går ned och/eller huspriser går upp igen.

Har inte följt den marknaden senaste par månaderna så jag vet inte om det ordnat upp sig.

EDIT: inser att du dock kanske menade specifikt lägenheter på östermalm snarare än villor. Med din historik gjorde man väl en snabb elak tolkning. Lägenheter på östermalm blir ett lite speciellt segment eftersom väldigt många människor faktiskt inte är speciellt intresserade av att bo där. Med barn är tex det optimala snarare söder om tullarna och att låta ett barn växa upp på östermalm är inte speciellt snällt (även om det finns bättre och sämre delar av östermalm för detta).

Problemet var väl masspsykosen under pandemin, som fick folk att buda upp skjul i skogen till fantasinivåer. Detta i en tid när alla skulle isolera sig och du lika gärna kunde toppa kontantinsatsen med en livstids nöjesbudget eftersom mänskligheten ändå skulle gå under och syra skulle regna från himlen.
Nu sitter de i sina flowerpower-kojor med 15-20% värdetapp, 3 ggr högre ränta och en chef som tjatar på att de måste börja masa sig in till kontoret igen, vilket innebär bil och 5 mil enkel resa per skalle.
Inte alla, men många, som sitter i den sitsen.
Citera
2024-04-28, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
De som är in the market för den typen av lägenheter du pratar om runt 14 msek har inte direkt berörts nämnvärt av inflationen etc.

Det är väl egentligen en sanning med modifikation, klart att prisökningarna i sig har haft marginell effekt med höga löner men att bolåneräntorna fyrdubblats är klart att det märks. De flesta som köper sådana lägenheter är i regel folk som arbetar för sin inkomst på något vis och tar lån för att köpa lägenheten.

Är mest förvånad över att det ändå håller sig rätt högt prismässigt, hade förväntat mig en större effekt än som varit. Det såldes t.ex. en lägenhet långt ner i huset bredvid som bara var drygt 85 kvadrat för nästan 150 tkr/kvm för någon vecka sedan, och den föreningen har inte den bästa ekonomin.
Citera
2024-04-28, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Men om man nu har som utgångspunkt att man måste ha någonstans att bo så finns det ju massor med faktorer att väga in vilket gör att ett normalt ägt boende kan vara en bra investering.
Jag och 95% av alla vuxna vill nog bo bra i ett bra område och inte vara trångbodda. Kanske man har egen verksamhet och behöver ett extra rum eller ett garage (eller båda).
Så med dessa faktorer inräknat så skulle vi jämföra en villa på 170 kvm med dubbelgarage med en hyresrätt på 170 kvm och två parkeringsplatser + hyra av lokal motsvarande dubbelgarage och ett kontor på 12 kvm.
Jag skulle tro att hyresrätt + hyra för övrigt vida överstiger räntekostnad och driftkostnad för villa med garage. Så då blir ett ägt boende en bra investering bara där. Bor man sen 20 år i respektive bostad så har man inget över från hyresrätten men huset kan ha tredubblats i värde under den tiden. Så du bör nog se saker i ett annat perspektiv.

Kan hålla med om att mitt perspektiv är snävt och främst gäller lägenheter och har nog inte räknat på mycket större än 100m2. På 20 års sikt kan jag möjligtvis se villapriser dubbleras brett, men har inga problem och förväntar mig aktiemarknaden (inklusive utdelning) vara 5-10x dyrare än idag.
Citera
2024-04-28, 13:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Akt
Det är väl egentligen en sanning med modifikation, klart att prisökningarna i sig har haft marginell effekt med höga löner men att bolåneräntorna fyrdubblats är klart att det märks. De flesta som köper sådana lägenheter är i regel folk som arbetar för sin inkomst på något vis och tar lån för att köpa lägenheten.

Är mest förvånad över att det ändå håller sig rätt högt prismässigt, hade förväntat mig en större effekt än som varit. Det såldes t.ex. en lägenhet långt ner i huset bredvid som bara var drygt 85 kvadrat för nästan 150 tkr/kvm för någon vecka sedan, och den föreningen har inte den bästa ekonomin.
Nej det är ganska logiskt.

Fram tills nedgången var det bra drag på nästan alla objekt. Nu har det schiftat. Draget på objekt från 70-90 tal har minskat markant, likväl objekt med dålig ekonomi, tomträtt osv. Har också pratat med mäklaren i bekantskapskretsen om detta, folk lusläser nu årsredovisningar, tidigare kollade de inte ens. Man är också väldigt mån om andrahandsvärde. De bra klassiska sekelskiftsvåningarna kommer ALLTID att stå sig
Citera
2024-04-28, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Nej det är ganska logiskt.

Fram tills nedgången var det bra drag på nästan alla objekt. Nu har det schiftat. Draget på objekt från 70-90 tal har minskat markant, likväl objekt med dålig ekonomi, tomträtt osv. Har också pratat med mäklaren i bekantskapskretsen om detta, folk lusläser nu årsredovisningar, tidigare kollade de inte ens. Man är också väldigt mån om andrahandsvärde. De bra klassiska sekelskiftsvåningarna kommer ALLTID att stå sig

Nja, det finns ingen logik som säger att efterfrågan bör förbli så hög som den är när kostnaden ökar så kraftigt som den gjort i och med räntehöjningarna. Folk väljer helt enkelt att lägga en större andel av sin inkomst på boendet än de gjorde innan. Det är inget givet utfall men gissningsvis bidrog väl pandemin till det då det var många som ville flytta till större efter den.

Jag som redan bor där bryr mig inte om värdet på bostaden, om något hade en nedgång varit bra för mig så lägenheterna kring 150 kvm blivit billigare ifall vi skulle vilja köpa större. Tycker dock det är intressant att folk väljer att fortfarande buda högt när kostnaden ökat så pass om den gjort.
Citera
2024-04-28, 14:56
Medlem
Citat:
Nja, det finns ingen logik som säger att efterfrågan bör förbli så hög som den är när kostnaden ökar så kraftigt som den gjort i och med räntehöjningarna. Folk väljer helt enkelt att lägga en större andel av sin inkomst på boendet än de gjorde innan. Det är inget givet utfall men gissningsvis bidrog väl pandemin till det då det var många som ville flytta till större efter den.

Jag som redan bor där bryr mig inte om värdet på bostaden, om något hade en nedgång varit bra för mig så lägenheterna kring 150 kvm blivit billigare ifall vi skulle vilja köpa större. Tycker dock det är intressant att folk väljer att fortfarande buda högt när kostnaden ökat så pass om den gjort.

Tänker att det inte är så konstigt att det fortsätter att budas upp högre för bra bostäder i trygga områden. Givet att gängbrottsligheten inte visar några som helst tecken på att sakta ner är det väl snarare en naturlig utveckling att bra objekt i trygga områden fortfarande går upp trots högre räntekostnader, inflation etc. Har man barn är en trygg miljö med bra förskolor/skolor i närområdet väldigt viktigt.

Svd hade nyliken en intressant artikel om ämnet https://www.svd.se/a/nygQvB/kriminalitet-paverkar-bostadspriserna
Citera
2024-04-28, 15:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Tänker att det inte är så konstigt att det fortsätter att budas upp högre för bra bostäder i trygga områden. Givet att gängbrottsligheten inte visar några som helst tecken på att sakta ner är det väl snarare en naturlig utveckling att bra objekt i trygga områden fortfarande går upp trots högre räntekostnader, inflation etc. Har man barn är en trygg miljö med bra förskolor/skolor i närområdet väldigt viktigt.

Svd hade nyliken en intressant artikel om ämnet https://www.svd.se/a/nygQvB/kriminalitet-paverkar-bostadspriserna

Ja jag tycker inte det är konstigt att den marknaden är stark utan bara förvånad över att den är så pass stark som den är när lånade pengar kostar fyra gånger så mycket som för några år sedan. Trodde vi skulle se större effekter men som du säger så finns det väl många andra effekter nu som väger tyngre.
Citera
2024-04-28, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
Beror väl på var man ska bo. I Stockholms innerstad kostar en hyreslägenheter av det slag du beskriver kanske 20-35 tusen beroende på hur gammal den är.

Att däremot köpa den där villan i innerstan kostar väl kanske runt 100 miljoner.
Vi kan väl utgå från något normalt som Huddinge eller Karlstad.
Citera
2024-04-28, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Kan hålla med om att mitt perspektiv är snävt och främst gäller lägenheter och har nog inte räknat på mycket större än 100m2. På 20 års sikt kan jag möjligtvis se villapriser dubbleras brett, men har inga problem och förväntar mig aktiemarknaden (inklusive utdelning) vara 5-10x dyrare än idag.
Det kan säkert stämma men maximal avkastning är det bara ett fåtal som ser som meningen med livet. Merparten vill leva ett bra liv.
Citera
2024-04-28, 19:00
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ja jag tycker inte det är konstigt att den marknaden är stark utan bara förvånad över att den är så pass stark som den är när lånade pengar kostar fyra gånger så mycket som för några år sedan. Trodde vi skulle se större effekter men som du säger så finns det väl många andra effekter nu som väger tyngre.
Folk vill inte sälja till lägre priser, msm, banker och mäklare gör sitt bästa för att snacka upp marknaden. Just nu skall vi få 1,25-1,5 % lägre styrränta på 7-8 månader om nu bara RB börjar att sänka.
Läste en tweet av hängselsmällan Hemberg som gick ut på att ECB och RB måste sänka räntan pga att dollarn är så stark och européer har lån i dollar. Riktigt hur det skulle hjälpa de dollarbelånade i Europa om euron och SEK skulle tappa än mer mot dollarn framgick inte. Men poängen var väl SÄNK RÄNTAN!
Nåväl, ovanstående är ett exempel på hur Svensson tänker, snart sjunker räntorna och priserna lyfter som en raket igen.
Citera
2024-04-28, 19:16
Medlem
Gammalhiphopares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenP
Vi kan väl utgå från något normalt som Huddinge eller Karlstad.

https://www.skb.org/sok-ledigt/kohistorik/kohistorikdetalj/?refid=732f445739794642734f61313179414f6b7a6e784f5 5567832676c637846782f

Hyresradhus 158 kvm i Fruängen. 16 tusen i månaden. Vad kostar det att köpa motsvarande?
Citera
2024-04-28, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gammalhiphopare
https://www.skb.org/sok-ledigt/kohistorik/kohistorikdetalj/?refid=732f445739794642734f61313179414f6b7a6e784f5 5567832676c637846782f

Hyresradhus 158 kvm i Fruängen. 16 tusen i månaden. Vad kostar det att köpa motsvarande?

Runt 6 skulle jag tippa på
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in