2024-04-28, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
I alla fall dom stor bankeran som PK Banken och Swedbank, har ett haft ett liknade problem.

Ok, men folk har här i tråden uppgett de kunnat lösa det som innan med ett flertal banker.
Citera
2024-04-28, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clyo
Detta skriver Nordea på sin hemsida.

https://www.nordea.se/privat/kundservice/fragor-svar-mobilt-bankid.html

En kontakt med Nordeas kundtjänst, med hänvisning till denna information, kanske möjliggör en lösning på problemet.

Kanske det, tack. Fast även att många banker inte ens verkar kräva det borde göra att de borde kunna hitta en alternativ lösning. Senast verkade det dock inte så...
Citera
2024-04-28, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Så du menar att man ska vara tvungen att kunna köra bil för att kunna legitimera sig?
Alla har inte kk, alla behöver inte kk, men alla bör kunna legitimera sig, därför finns nationellt id och pass.

Ok... Som jag skrev så fick folk som inte hade körkort förr ha ett annat id-kort. Så är det väl ännu idag... Det innebär inte att körkort inte ska räknas som id-kort...
Citera
2024-04-28, 12:41
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Ok... Som jag skrev så fick folk som inte hade körkort förr ha ett annat id-kort. Så är det väl ännu idag... Det innebär inte att körkort inte ska räknas som id-kort...
Syftet med ett körkort är att visa att du har behörighet att köra bil. Syftet med ett id-kort är att identifiera dig.
Sen vore det förvisso bra om körkortet även kunde fungera som id-handling, men eftersom man inte behöver ha körkort behövs ändå ett riktigt id-kort.
Citera
2024-04-28, 12:43
Medlem
Det står folk och skriker om ökad säkerhet i media och vid kaffebryggaren på jobbet. Men när bankerna äntligen får ändan ur så är det fel också…
Med tanke på hur många som använder bankID på uppmaning av tjuvar så är bara bankID inte säkert och du får skrapa ihop lite stålar och fixa ett id-kort.
Citera
2024-04-28, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Syftet med ett körkort är att visa att du har behörighet att köra bil. Syftet med ett id-kort är att identifiera dig.
Sen vore det förvisso bra om körkortet även kunde fungera som id-handling, men eftersom man inte behöver ha körkort behövs ändå ett riktigt id-kort.

Naturligtvis och det har alltid funnits alternativ legitimation till körkort. Tycker dock inte status på körkort bör förändras...
Citera
2024-04-28, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bibbi-Mull
Det står folk och skriker om ökad säkerhet i media och vid kaffebryggaren på jobbet. Men när bankerna äntligen får ändan ur så är det fel också…
Med tanke på hur många som använder bankID på uppmaning av tjuvar så är bara bankID inte säkert och du får skrapa ihop lite stålar och fixa ett id-kort.

Ska jag behöva gå igenom stort besvär när de som har andra banker inte behöver det? Detta för en bagatell-sak som tidigare löstes av att man redan hade ett BankID...
Citera
2024-04-28, 12:48
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Jag kände till att man kanske måste ha "nationellt id-kort" när man registrerar nytt BankID... Det är illa och irriterande nog... Vet inte om det idag krävs liknande för att förnya BankID som man redan har. Hoppas inte det. Fast jag har nu upptäckt något som är ännu värre...

Skaffar man ny mobil eller surfplatta, kan man inte skapa ett nytt BankID på den som tidigare. Det räcker inte att ha ett BankID på annan enhet som innan... Enda sättet om man inte har id-handling med NFC, är att ta sig till en bank. Verkligen? De hävdar från banken det inte räcker att ringa... De talar alltså med en kund som dessutom kan identifiera sig via BankID. Är inte detta nog som säkerhet, kan väl inte BankID räknas som säkert alls?

Sen hävdar banken det är utgivarna av BankID som satt sina egna regler, men jag har läst banker kan implementera det olika. Vad gäller egentligen?

Detta är väl för att hindra bedrägerier... NFC används för att visa att den som skapar nytt BankID har sitt id-kort nära den nya enheten. Visst, men en enklare lösning vore kanske att låta enheten där BankID finns, identifiera sig för den nya med NFC. Det ökar säkerheten då bägge enheter måste vara nära varann. Och det är fan så mycket enklare än att ställa helt orimliga krav på kunderna, med komplicerade och löjliga förfaranden.

BankID används till så mycket idag och i vissa fall kan man inte ens aktivera bank-app på en ny enhet, utan att ha BankID installerat på den. Då kanske man inte ens kan använda banken? Hur ska folk betala räkningar som får problem med detta? Borde bankerna ge ersättning om någon hamnar hos kronofogden?

Har ni erfarenhet av någon bank som kan lösa detta över telefon, i brist på annan hyfsat snabb och fungerande lösning? Det är inte rimligt folk måste skaffa nya id-handlingar alternativt i vissa fall färdas långt, bara för att kunna installera BankID på annan enhet. Oavsett bedrägerier, är det inte ok att skapa problem av denna magnitud för kunder utan alternativ snabb lösning.

Har ni problem med detta? Ring er bank och protestera om ni inte redan gjort det. Detta borde även nå media i betydligt större grad det gjort och kallas vad det är... Skandal och totalt haveri...

Ringde för inte alls länge sedan in och förnyade mitt bankID som hade gått ut, fick fullfölja några steg så vare klart. Har Nordea.
Citera
2024-04-28, 12:48
Medlem
Citat:
Kanske det, tack. Fast även att många banker inte ens verkar kräva det borde göra att de borde kunna hitta en alternativ lösning. Senast verkade det dock inte så...
Det är möjligt att Nordea erbjuder en alternativ lösning som liknar den jag nämnde i ett tidigare inlägg om Skandiabanken.
Citera
2024-04-28, 12:50
Medlem
Numera måste man också ha ett pass och ta kort på detta varje gång man ska swisha över 15k på Swedbank (kanske gäller andra banker också?) bedrövligt. Började gälla för 2 veckor sedan. Så nu måste alla boka tid för pass och samtidigt höjer polisen kostnaden från 400kr till 500kr för det där passet. Man lär ju även ta ledigt från jobb och åka land & rike för att få tag i en polisstation som har tid nu när varenda jävel måste skaffa pass

Så jävla drygt för oss som inte reser utomlands hela tiden

Körkort behövs för att få ett pass men körkort räcker ej som legitimering hos Swedbank, även fast körkortet fungerar till ALLT annat
Citera
2024-04-28, 12:59
Medlem
hibernalhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrillBitTTT
Numera måste man också ha ett pass och ta kort på detta varje gång man ska swisha över 15k på Swedbank (kanske gäller andra banker också?) bedrövligt. Började gälla för 2 veckor sedan. Så nu måste alla boka tid för pass och samtidigt höjer polisen kostnaden från 400kr till 500kr för det där passet. Man lär ju även ta ledigt från jobb och åka land & rike för att få tag i en polisstation som har tid nu när varenda jävel måste skaffa pass

Så jävla drygt för oss som inte reser utomlands hela tiden

Körkort behövs för att få ett pass men körkort räcker ej som legitimering hos Swedbank, även fast körkortet fungerar till ALLT annat

Men dessa "åtgärder" är ju för DIN säkerhet, och mycket kan vi tacka penningtvättslagen för, samt att de cyberkriminella hela tiden försöker hitta på nya vägar att lura faster Olga, 96...

Själv hade jag inga som helst problem med att hämta nytt BankID när jag gjorde en systemåterställning på min telefon via Handelsbanken...
Visst, det krävdes bankdosa med sladd och inloggningskort, men det var ju för MIN säkerhets skull...

Och körkortet anger väl bara att du har rätten att framföra en viss typ av fordon...

Citat:
Från och med år 2022 ska bankerna endast godta id-handlingar som har utfärdats av Polismyndigheten, det vill säga pass och nationellt id-kort, enligt id-kortsutredningens förslag. Körkortet ska inte längre vara en statlig id-handling, eftersom det inte uppfyller tillräckliga säkerhetskrav.
Senast redigerad av hibernalhatt 2024-04-28 kl. 13:03.
Citera
2024-04-28, 13:11
Medlem
Kaellkritiks avatar
Om du har bank-id i mobilen kan du ju identifiera dig med det även från andra enheter…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in