Citat:
Ursprungligen postat av
DrillBitTTT
Numera måste man också ha ett pass och ta kort på detta varje gång man ska swisha över 15k på Swedbank (kanske gäller andra banker också?) bedrövligt. Började gälla för 2 veckor sedan. Så nu måste alla boka tid för pass och samtidigt höjer polisen kostnaden från 400kr till 500kr för det där passet. Man lär ju även ta ledigt från jobb och åka land & rike för att få tag i en polisstation som har tid nu när varenda jävel måste skaffa pass
Så jävla drygt för oss som inte reser utomlands hela tiden
Körkort behövs för att få ett pass men körkort räcker ej som legitimering hos Swedbank, även fast körkortet fungerar till ALLT annat
Men dessa "åtgärder" är ju för DIN säkerhet, och mycket kan vi tacka penningtvättslagen för, samt att de cyberkriminella hela tiden försöker hitta på nya vägar att lura faster Olga, 96...
Själv hade jag inga som helst problem med att hämta nytt BankID när jag gjorde en systemåterställning på min telefon via Handelsbanken...
Visst, det krävdes bankdosa med sladd och inloggningskort, men det var ju för MIN säkerhets skull...
Och körkortet anger väl bara att du har rätten att framföra en viss typ av fordon...
Citat:
Från och med år 2022 ska bankerna endast godta id-handlingar som har utfärdats av Polismyndigheten, det vill säga pass och nationellt id-kort, enligt id-kortsutredningens förslag. Körkortet ska inte längre vara en statlig id-handling, eftersom det inte uppfyller tillräckliga säkerhetskrav.