2024-04-28, 12:00
Medlem
Skandiabanken är ännu värre, där räcker det inte med BankID+pass med NFX, man måste också kunna ta emot ett SMS från dem till det telefonnummer som är registrerat hos dem.

Detta innebär förstås stora problem om man är utomlands och förlorar mobilen, man är helt rökt då.
Citera
2024-04-28, 12:01
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Om man inte har id-handling med NFC och har svårt att ta sig till lämpligt bankkontor? Det räcker alltså inte att ha BankID på annan enhet för att skapa nytt. I vissa fall tydligen inte att ringa banken heller...

Har du sådan id-handling och har du testat det nyligen?
Jo det räcker, om du har rätt bank. Att din bank har andra regler är inte ett problem med bankid, det är ett problem med din bank.
Citera
2024-04-28, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Jo det räcker, om du har rätt bank. Att din bank har andra regler är inte ett problem med bankid, det är ett problem med din bank.

Banken skyller på de bakom BankID...
Citera
2024-04-28, 12:06
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
IS-handling? Inget jag kommer utföra inom den närmaste framtiden...

Jag har körkort men inget löjligt "nationellt id"... Det är en skymf och slag i ansiktet om man ska "tvingas" skaffa flera id-handlingar...
Körkortet är egentligen ingen id-handling, utan ett intag att du har rätt att köra bil. Fler och fler har slutat acceptera kk som id-handling, så har du inget nationellt id kort eller pass har du egentligen ingen id-handling.
Citera
2024-04-28, 12:13
Medlem
Citat:
Körkortet är egentligen ingen id-handling, utan ett intag att du har rätt att köra bil. Fler och fler har slutat acceptera kk som id-handling, så har du inget nationellt id kort eller pass har du egentligen ingen id-handling.

Så ska hederliga svenska medborgare degraderas till papperslösa? Vilket skämt... Körkort har alltid tidigare räknats och räknas än som giltigt id i de flesta sammanhang.
Citera
2024-04-28, 12:17
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Så ska hederliga svenska medborgare degraderas till papperslösa? Vilket skämt... Körkort har alltid tidigare räknats och räknas än som giltigt id i de flesta sammanhang.
Som jag skrev, i färre och färre sammanhang. Och de svenskar som inte har kk är väl också hederliga? Varför inte skaffa ett riktigt id, som pass eller nationellt id? Som en hederlig svensk?
Citera
2024-04-28, 12:24
Medlem
Värre är det för alla utlandssvenskar, som är beroende av BankID för att tex läsa brev i Kivra eller logga in på minpension, försäkringskassan osv.

Inte acceptabelt att behöva resa till Sverige bara för att man har köpt en ny mobil.
Citera
2024-04-28, 12:29
Medlem
Citat:
Som jag skrev, i färre och färre sammanhang. Och de svenskar som inte har kk är väl också hederliga? Varför inte skaffa ett riktigt id, som pass eller nationellt id? Som en hederlig svensk?

Därför att jag likt åtminstone vissa av mina förfäder, står upp för mina rättigheter och tar inte vilken skit som helst...
Citera
2024-04-28, 12:30
Bannlyst
Citat:
Tydligen inte för en uppsjö av banker enligt folk som skrivit i denna tråd...

I alla fall dom stor bankeran som PK Banken och Swedbank, har ett haft ett liknade problem.
Citera
2024-04-28, 12:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagge1
Värre är det för alla utlandssvenskar, som är beroende av BankID för att tex läsa brev i Kivra eller logga in på minpension, försäkringskassan osv.

Inte acceptabelt att behöva resa till Sverige bara för att man har köpt en ny mobil.

Ytterligare en negativ konsekvens om det inte finns en alternativ lösning på distans. Därför är detta inte acceptabelt...
Citera
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Därför att jag likt åtminstone vissa av mina förfäder, står upp för mina rättigheter och tar inte vilken skit som helst...
Så du menar att man ska vara tvungen att kunna köra bil för att kunna legitimera sig?
Alla har inte kk, alla behöver inte kk, men alla bör kunna legitimera sig, därför finns nationellt id och pass.
Citera
Medlem
Citat:
Plus man kan köra bil, rösta, handla starksprit och ta ut 10000-tals kronor med bara körkort. Men installera BankID på annan enhet? Nej...

Detta skriver Nordea på sin hemsida.
Citat:
Hur gör jag om jag enbart har en läsplatta eller surfplatta och måste genomföra ID-kontroll?
Tyvärr har inte läsplattor och surfplattor teknisk möjlighet för att du ska kunna ”blippa” ditt ID-kort, så kallad NFC. Du behöver därför kontakta Nordea Kundservice som hjälper dig.
https://www.nordea.se/privat/kundservice/fragor-svar-mobilt-bankid.html

En kontakt med Nordeas kundtjänst, med hänvisning till denna information, kanske möjliggör en lösning på problemet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in