2024-04-28, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Just det... Och även de som har duger tydligen inte alla kontor.

Man börjar ju undra hur jävla mkt dumheter som folket tål innan man byter ut politiker och myndighetspersoner helt.
Citera
2024-04-28, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bema56
Vilka banker då?
Vad jag sett kräver alla banker Idag pass eller nationellt ID för att förnya eller ladda ner BankID

Det går på seb. Men man får gå via seb appen, inte hemsidan.
Citera
2024-04-28, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SwizzerNöt
Precis, det är bara att boka en tid på ett kontor som ligger på andra sidan stan och har öppet mellan 10.30-11.00. Sen sätter man sig i kön på 14 personer som skall förnya bank-ID.

Jag vill bara hinta att bankerna tjänat fett med pengar om digitalt ID var digitalt och inte krävde fysisk hantering.

Det verkade också som att detta med att kunna lösa det genom att gå till ett fysiskt kontor, var ett undantag. Banker får allt färre fysiska kontor så det kommer för vissa kanske mer eller mindre bli moment 22...
Citera
2024-04-28, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bussen88
Det går på seb. Men man får gå via seb appen, inte hemsidan.

Ok... Swedbank och SEB tillåter det tydligen. Inte roligt vissa får större problem endast pga vilken bank de har...
Citera
2024-04-28, 10:42
Medlem
Citat:
Ok? Så är Nordea mindre smidigt med detta? Inte nog med att BankID på annan enhet inte räcker. Det hjälper inte att ringa dem heller...

Jag skulle säga att de är mindre smidiga. Men som andra har påpekat så gör dem det krångligt av en anledning.

Har flera äldre i min släkt där det har ringt personer och hävdat att de är från olika företag och försökt få dem att godkänna att skapa nya BankID.

Men man kan tycka att har man ett giltigt BankID och säkerhetsdosan borde det räcka för att skapa ett nytt. Alternativt att man ringer ett videosamtal till banken och visar att man är den man påstår.
Citera
2024-04-28, 10:45
Medlem
Absolutinte800s avatar
Jo, det är ett problem att vårt bankmonopol tar fler och fler steg att kontrollera oss. Fick just meddelande att det kommer krävas pass när jag försöker göra ärenden, ibland (när banken får för sig att den vill det)
Alla här har antagligen fått samma villkors uppdatering men är väl för obrydda för att läsa det...

Självklart helt befängt att utkräva pass för att jag vill använda mina egna pengar... Sköta mitt liv (varav man i princip måste göra digitalt numera, vare sig man vill eller inte) och betala räkningar.. Det är en extremt oroväckande samhällsutveckling.

Men att döma av tråden har den inkompetenta fårskocken inte vaknat än, utan sover glatt vidare och köper helt detta kontrollsamhälle som tar fler och fler steg varje dag mot diktatur Kina. Betänk då även att Flashback antagligen har fler av oss kritiskt tänkande individer än samhället i övrigt, och se din respons här... scary. Integritet och privatliv, därmed vår frihet är inget fårskocken tycker vi ska värna än så länge, bevisligen.
Så det är nog inte så mycket vi kan göra åt saken, dessvärre. Väldigt beklagligt.
Citera
2024-04-28, 10:45
Avslutad
Citat:
Det är du som fegar och inte vågar uppge bank... Men helt upp till dig så chilla...
Handelsbanken, bög
Citera
2024-04-28, 10:46
Medlem
Citat:
Vilken bank? Du riskerar knappast något genom att nämna det här...

Enligt en användare kan man skapa nytt BankID på annan enhet om man redan har det på en, åtminstone om man har Swedbank. Vilka andra banker tillåter detta?

Nordea som jag skrivit tillåter inte ens det även om en kund ringer inloggad. Det är kanske lite väl osmidigt...

Hos Swedbank var jag häromdagen tvungen att använda mitt pass eller nationella id-kort.
Citera
2024-04-28, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OreganoBasilika
Jag skulle säga att de är mindre smidiga. Men som andra har påpekat så gör dem det krångligt av en anledning.

Har flera äldre i min släkt där det har ringt personer och hävdat att de är från olika företag och försökt få dem att godkänna att skapa nya BankID.

Men man kan tycka att har man ett giltigt BankID och säkerhetsdosan borde det räcka för att skapa ett nytt. Alternativt att man ringer ett videosamtal till banken och visar att man är den man påstår.

Jo, men om bara vissa banker kräver dessa omständiga procedurer?

Jo... Det med videosamtal är inte så dum idé heller. Fast borde räcka att ringa inloggad. Alternativt borde det kunna gå att visa vanligt körkort för banken via foto eller video...
Citera
2024-04-28, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Typ3
Hos Swedbank var jag häromdagen tvungen att använda mitt pass eller nationella id-kort.

Har de även börjat spåra ur? I samband med vad var det?
Senast redigerad av Snobird 2024-04-28 kl. 10:53.
Citera
2024-04-28, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg
Handelsbanken, bög

Oki... Tydligen nu Swedbank, SEB och Handelsbanken som åtminstone i vissa fall inte verkar kräva detta.
Citera
2024-04-28, 10:53
Medlem
Citat:
Har de även börjat fucka ur? I samband med vad var det?

Bank-ID ägs av Finansiell ID-Teknik BID AB och är ett fristående företag. Alla banker som använder sig av Bank-ID kommer ”fucka ur”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in