2024-04-28, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Det framgår av instruktionen på Nordeas hemsida vad som gäller:

Om man följer det blir det inget problem... har du problem med det kan du ansöka om god man.

Är du dum i huvudet? Har man inte nationellt id-kort ger det problem.
Citera
2024-04-28, 10:25
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Alternativet hade till exempel kunnat vara ett telefonsamtal där man identifierar sig med bank-ID. Vilket har gått för vissa dödsboärenden men inte alla i ett mönster som är svårbegripligt.

Men eftersom många dödsboägare är gamla och skröpliga bör detta vara ett problem för fler än min mamma.
Jag håller med om att rutinerna (inte bara för bankärenden) kan vara lite konstiga ibland. I grunden så tycker jag dock att det är bra att man tvingar in samtliga dödsbodelägare till kontoret. Hur säkerställer man annars att dödsbodelägarna är överens om vad som ska göras?
Citera
2024-04-28, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gynekologstol
Jag håller med om att rutinerna (inte bara för bankärenden) kan vara lite konstiga ibland. I grunden så tycker jag dock att det är bra att man tvingar in samtliga dödsbodelägare till kontoret. Hur säkerställer man annars att dödsbodelägarna är överens om vad som ska göras?
Min mamma är den enda dödsboägaren.
Citera
2024-04-28, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cooltrayne
Vad gör bankerna som saknar kontor då?
De börjar bli några nu…

Just det... Och även de som har duger tydligen inte alla kontor.
Citera
2024-04-28, 10:28
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Bankerna behöver mer säkerhetstänk då Ali Baba och hans 40 rövare ständigt hittar på nya sätt att lura äldre och panikslagna slötänkare.

Vi kommer behöva desto mer spärrar att ta oss över Inom en snar framtid och inte tvärtom.

Nationellt id-kort går också att skaffa hos polisen.
Citera
2024-04-28, 10:28
Medlem
Dofternas avatar
Besökte i veckan banken för första gången på 10-15 år i just detta ärende.
Mycket trevligt, de var så hjälpsamma så det liknade ingenting. Hälften hade varit nog.
Citera
2024-04-28, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag skulle säga nej, då vi inte kan granska källkoden bakom, och valet av algoritmer och implementationer.

Nej men det leder in på en fundering. Som BankID fungerar nu när det gäller att installera nytt och även förnya, borde det kanske finns alternativa aktörer? Varför ska så mycket hänga på endast en tjänst som nu blivit strulig?
Citera
2024-04-28, 10:33
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Begriper inte vad problemet är om man gör som de säger.
Har själv aldrig haft problem med detta.

Precis, det är bara att boka en tid på ett kontor som ligger på andra sidan stan och har öppet mellan 10.30-11.00. Sen sätter man sig i kön på 14 personer som skall förnya bank-ID.

Jag vill bara hinta att bankerna tjänat fett med pengar om digitalt ID var digitalt och inte krävde fysisk hantering.
Citera
2024-04-28, 10:33
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Nej men det leder in på en fundering. Som BankID fungerar nu när det gäller att installera nytt och även förnya, borde det kanske finns alternativa aktörer? Varför ska så mycket hänga på endast en tjänst som nu blivit strulig?

Ja, vi borde alla säga nej till en sådan här icke transparent och icke öppen aktör, och på så sätt skapa utrymme för vettigare aktörer.
Senast redigerad av henriko 2024-04-28 kl. 10:38.
Citera
2024-04-28, 10:34
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Har man inte nationellt id-kort ger det problem.
det är gängkriminalitetens fel.

De tjänar numera mer på bedrägerierna än på narkotikan. Det gör att det blir mer besvärligt för oss alla.

Det är det pris vi får betala helt enkelt.

(Inte lär det hindra dem heller, förstås.)
Citera
2024-04-28, 10:34
Medlem
Gynekologstols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Min mamma är den enda dödsboägaren.
Jag håller som sagt med om att rutinerna kan vara lite konsiga ibland. I fallet då det bara finns en delägare så tycker jag också att det borde gå att lösa efter att man har fastställt den saken, det vill säga när bouppteckningen är klar. Jag tror att bankerna väljer det säkra före det osäkra här.
Citera
2024-04-28, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustavTrelleborg
Annan bank, men samma här i övrigt

Vilken bank? Du riskerar knappast något genom att nämna det här...

Enligt en användare kan man skapa nytt BankID på annan enhet om man redan har det på en, åtminstone om man har Swedbank. Vilka andra banker tillåter detta?

Nordea som jag skrivit tillåter inte ens det även om en kund ringer inloggad. Det är kanske lite väl osmidigt...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in