2024-04-26, 21:53
Medlem
Vem0ths avatar
Levde ett halvår utan mikrovågsugn och jag grät nästan varenda dag. Då den temporära lägenheten jag bodde i hade bara 2 eluttag vilket var i allrummet och bakom kylskåpet. Eftersom kylen drog nästan 70% av säkringens kapacitet så kunde jag stort sett bara ladda telefoner från den.

Andra uttaget var såklart bara för datorn och även vattenkokare. Kunde tyvärr inte ha båda igång samtidigt...

Men man blev rätt så kreativ i hur man värmer upp matrester.
Citera
2024-04-27, 15:51
Medlem
BewilderedHulders avatar
För att jag är den gamla skolans kökshäxa.

Här kör jag den hemlagade maten på spisen med hjälp av de tämjda drakarnas urkrafter genom dess lilla svans som bär ända in till mig.
Citera
2024-04-27, 17:10
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Hur värmer du en talrik med restmat?

Man använder ugnen till det. Dagens varmluftsugnar gör att det går "snabbt" och är enkelt.
(Med snabbt under här fallet menas 10-20min för en portion mat)
Citera
2024-04-27, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Det är mycket smidigare i micron. Man kan ju inte ställa en tallrik på spisplattan direkt. Mindre disk, mindre matos och mycket snabbare. Va inte en troglodyt, skaffa en micro.
Hört talas som stekpanna? Minimal skillnad på tid. Så det köper jag inte! Godare med stekyta på värmd mat tycker jag. Köksfläkt=noll matos
Alla har vi olika smak. Jag kommer aldrig köpa micro, rena tramset och lathet för folk som inte lagar mat.
Men alla gör som de vill! 👍
Citera
2024-04-27, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haniballe
Hört talas som stekpanna? Minimal skillnad på tid. Så det köper jag inte! Godare med stekyta på värmd mat tycker jag. Köksfläkt=noll matos
Alla har vi olika smak. Jag kommer aldrig köpa micro, rena tramset och lathet för folk som inte lagar mat.
Men alla gör som de vill! 👍

Köksfläkt gör marginell skillnad i en etta med öppen planlösning tyvärr.
Citera
2024-04-28, 09:58
Medlem
Att äga en Micro är ungefär samma sak som att äga en bil. Inte något fel att ha en då det är praktiskt, men blir inte så bra om man tar bilen så fort man ska transportera sig 200 meter eller för den delen lever på micro-mat.

En kombination av dessa är nog än sämre.
Citera
2024-04-28, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av impasto
Köksfläkt gör marginell skillnad i en etta med öppen planlösning tyvärr.
Men nu pratar jag om min lägenhet och mitt val!? Jag bor inte i en liten 1a! Då har personen en usel fläkt!
Finns moderna fläktar dom kostar lite mer. Kan vara värt att investera i om man vill slippa os.
Citera
2024-04-29, 11:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Vissa fisförnäma människor koketterar med att de INTE har mikrovågsugn. Vi snackar här om människor som har dyra boenden och rymliga kök. Vad är grejen med det? Om man ska värma upp mat (och nu pratar jag inte bara om Billys pizza) är det oslagbart att ha en micro och den är även praktisk i många andra sammanhang.

Du hör aldrig någon flasha med att de inte har ugn/spis/blender/tvättmaskin/matberedare/teppaniyakihäll…men just micro nämner de gärna att de inte har. Senast jag hörde det var i dagens avsnitt av Alex och Sigges podcast där Alex glatt förkunnade att han inte har micro. Jag kan förstå att en vit kub på en udda plats i köket ser fult ut, men när man gör ett nytt kök så bygger man ju bara in en stilren och diskret micro.
Håller med! Många rätter blir också godare i micro, färdigrätter osv. Man kan göra trevliga experiment i micron, viss typ av färs till hamburgare, blir godare i micron då kemin med att tina upp i micro kan påverka smak.

Vet inte varför vissa ska skryta om att de inte har micro! Själv är jag microintresserad och föredrar att köpa micro i stället för att få den inbyggd med köket, allt handlar om hur knapparna är, hur klassisk den är, samt dess funktioner. En klassisk micro som har dom gamla funktionerna samt dom moderna med tryckpnappar och en skön vred! Helst ska man bara undvika touch så långt det bara går, dörren ska vara enkel att stänga och ska inte ta emot.
Citera
2024-04-29, 11:39
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Vissa fisförnäma människor koketterar med att de INTE har mikrovågsugn. Vi snackar här om människor som har dyra boenden och rymliga kök. Vad är grejen med det? Om man ska värma upp mat (och nu pratar jag inte bara om Billys pizza) är det oslagbart att ha en micro och den är även praktisk i många andra sammanhang.

Du hör aldrig någon flasha med att de inte har ugn/spis/blender/tvättmaskin/matberedare/teppaniyakihäll…men just micro nämner de gärna att de inte har. Senast jag hörde det var i dagens avsnitt av Alex och Sigges podcast där Alex glatt förkunnade att han inte har micro. Jag kan förstå att en vit kub på en udda plats i köket ser fult ut, men när man gör ett nytt kök så bygger man ju bara in en stilren och diskret micro.
Det är väl samma personer som säger sig ha "slängt ut dumburken för länge sedan"?
Citera
2024-05-10, 10:17
Medlem
Tzatzikins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är väl samma personer som säger sig ha "slängt ut dumburken för länge sedan"?

Jobbade på en arbetsplats där en å annan kvinna (vit medelklass) högt deklarerade just detta. Ingen mikro, ingen tv, men väldigt mycket yoga och hälsosam livsstil. Att inte använda mikro var enligt dem ett medvetet val till ett bättre liv. Det vill säga att vi andra som satt där med vår mikrouppvärmda pasta och såg fram emot kvällens Netflix var lite dummare människor helt enkelt, och de medvetna kvinnorna utan mikro lite finare och bättre människor.
Senast redigerad av Tzatzikin 2024-05-10 kl. 10:29.
Citera
2024-05-10, 10:28
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tzatzikin
Jobbade på en arbetsplats där en å annan kvinna (vit medelklass) högt deklarerade just detta. Ingen mikro, ingen tv, men väldigt mycket yoga och hälsosam livsstil. Att inte använda mikro var enligt dem ett medvetet val till ett bättre liv. Det vill säga att vi andra som satt där med vår mikro uppvärmda pasta och såg fram emot kvällens Netflix var lite dummare människor helt enkelt, och de medvetna kvinnorna utan mikro lite finare och bättre människor.
Man undrar ju lite vad som gör att man får ett hälsosammare liv utan mikro?
Citera
2024-05-10, 12:15
Medlem
de som är emot micro tror jag är samma människor som lindar aluminiumfolie runt skallen

ock de som hatar microugnar hatar nog även frysar
Senast redigerad av diseledvin 2024-05-10 kl. 12:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in