2024-04-26, 10:28
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Den vetenskapliga bevisen du påstår påverkar inte mina smaklökar. Jag tycker allt blid godare att värma spis/ugn.

Du får resonera hur mycket du vill om hur "bra micro" är. Påverkar inte vad jag känner/tycker.

Ja du är ute efter karamiliseringen men den kan du uppnå snabbare om du tex tinar en bit lasagne i micron (rumsvarm) och sen kör du den i ugnen. Tidsbesparingen alltså men tinar du dagen före kvittar ju det
Citera
2024-04-26, 10:29
Medlem
Har visserligen en mikro men används aldrig. Maten smakar mycket bättre ordentligt tillagad och uppfinningen i sig får väl anses vara kopplad till stressade människors livsstilar och ohälsosam snabbmat/ halvfabrikat.
Citera
2024-04-26, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Vad ska man med en micro till idag? Det går snabbt att värma upp mat på en induktionshäll. Personligen har jag bytt ut micron och har en inbyggd espressomaskin istället, så slipper en sådan ta upp arbetsyta i köket.

Samma princip med vattenkokare. Det behövs inte heller idag.

Vattenkokare är praktisk oavsett. Stå och slabba med en kastrull på spisen, varför?

Man kan klart värma kanelbullar i en kastrull på induktionshällen men det är opraktiskt.
Citera
2024-04-26, 10:32
Medlem
Tror att detta rör sig om statustrender just nu. Det finns ett hälsoideal samt ett inredningsideal som handlar om minimalism och andra estetiska värden. Hälsoidealet handlar nog inte om hälsa på riktigt utan om att det ska vara genuint och snyggt.

Tycker även att människor koketterar med att inte ha TV-apparater. Hemmet har blivit en statusmarkör och människor vill visa att det inte är ett får som äter micromat framför en stor TV dagarna i ända.

Tycker även att bokhyllor fulla med böcker finns kvar av liknande skäl som micro och TV-apparater tas bort. Människor vill framstå som belevade överklassmänniskor från tidigt 1900-tal som motreaktion till dagens digitala värld med masskonsumtion, plast och ful teknik.
Citera
2024-04-26, 10:36
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är stolt microhatare! Totalt onödig uppfinning som bara tar upp plats i köket. Har du en nyare spis och ugn gör du allt nästan lika snabbt men tusen gånger bättre i den än i microhelvetet. Skulle inte ta emot en micro om jag så fick den gratis.

nja nästan lika snabbt vet jag inte.. Dock blir maten godare i ugnen, t.om fryspizza
Citera
2024-04-26, 10:39
Medlem
Hamsterbolls avatar
Haha känner mig träffad. Vi har ingen micro just för att vi inte har behov av en micro. Jag lagar all mat från grunden och om något behöver värmas finns ju ugn och spis. Har aldrig någonsin känt behov av en micro.

Men! Vi är en stor familj. Till exempel gröt kokar jag i en stor kastrull. Att micra varje persons gröttallrik skulle ta en evighet. Kan tänka mig att mindre familjer eller ensamstående har större behov av en micro.

Försöker komma på ett tillfälle då vi behövt micro… hm… kanske för att tina bullar? Men de är ändå alltid nybakade här och brukar gå åt fort. Nä kommer inte på något tillfälle faktiskt.
Citera
2024-04-26, 10:39
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantic
Tror att detta rör sig om statustrender just nu. Det finns ett hälsoideal samt ett inredningsideal som handlar om minimalism och andra estetiska värden. Hälsoidealet handlar nog inte om hälsa på riktigt utan om att det ska vara genuint och snyggt.

Tycker även att människor koketterar med att inte ha TV-apparater. Hemmet har blivit en statusmarkör och människor vill visa att det inte är ett får som äter micromat framför en stor TV dagarna i ända.

Tycker även att bokhyllor fulla med böcker finns kvar av liknande skäl som micro och TV-apparater tas bort. Människor vill framstå som belevade överklassmänniskor från tidigt 1900-tal som motreaktion till dagens digitala värld med masskonsumtion, plast och ful teknik.

Men en laptop har de säkert där de kan läsa och se vad som helst som på tv ;-)
Snarare helt tvärtom idag. Den som har mest prylar vinner typ .. Är nog ett försvinnande få
överklassfolk som idag lever kvar i minimalismen och är troligen upp i åldern ochså
Citera
2024-04-26, 10:43
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Visst, men nu äter många av oss väldigt varierat och det är knappast ett problem när man värmer upp soppor, grytor, annan pasta i sås, nudlar i sås och mycket annat. Att några rätter blir bättre i ugn ändrar ingenting, då de få rätterna kan man ju i så fall värma i ugnen och allt annat i mikron.

Allt det du räknar upp kan man lika gärna värma upp i kastrull eller i ugn. Finns absolut ingen anledning att ”laga” mat i micro.

Enda gången jag kan ha förståelse för att nån har micro är om det rör sig om en dement eller förståndshandikappad person som inte ska använda spis/ugn av säkerhetsskäl.
Citera
2024-04-26, 10:48
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
För en gångs skull är vi helt överens.

Man kan till och med gå så långt som att folk som begagnar mikrovågsugn saknar disciplin och förmåga till planering.

Folk som tror att livet blir bättre om allting går fort är sådana som har mikrovågsugn.

Man kan nog dra en rät linje mellan folk som använder mikrovågsugn och folk som inte läser böcker och folk som inte vet skillnaden mellan smör och margarin.

Helt rätt! Folk med micro tjatar om att det är så lätt att tina upp mat i den. Hur jävla svårt är det att ta ut saker ur frysen kvällen innan eller på morgonen så att det tinar i lagom takt?? Är folk helt jävla efterblivna? Om jag en gång om året glömmer att ta ut nåt ur frysen i tid så tinar jag det på spisen eller i ugnen.
Citera
2024-04-26, 10:50
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Haha känner mig träffad. Vi har ingen micro just för att vi inte har behov av en micro. Jag lagar all mat från grunden och om något behöver värmas finns ju ugn och spis. Har aldrig någonsin känt behov av en micro.

Men! Vi är en stor familj. Till exempel gröt kokar jag i en stor kastrull. Att micra varje persons gröttallrik skulle ta en evighet. Kan tänka mig att mindre familjer eller ensamstående har större behov av en micro.

Försöker komma på ett tillfälle då vi behövt micro… hm… kanske för att tina bullar? Men de är ändå alltid nybakade här och brukar gå åt fort. Nä kommer inte på något tillfälle faktiskt.

Och mycket folk på flashback skyller på att det tar så mycket tid å laga mat X-D ..När det ändå är så att spisen eller ugnen gör största arbetet med att tillaga nåt från grunden i jättemånga rätter. På ditt sätt drar du ut på det betydligt längre än just matlagningen . Ja jag säger ingenting om det mer än att man har gott om tid kan man säga ;-)

Nämen skämt osido, är man en stor familj är det spisen och ugnen som gäller , helt rätt.. eftersom ugnen är större helt enkelt eller kastrullen

Det finns massor du kan tillaga mat från grunden i en micro om man vill .. alltså om man vill och det går fort men inte lika gott som vanliga sätten. En airfyer och tryckkokare har samma syfte i stora delar att det går snabbare och jämnare temp. Men där blir det lika gott som i ugnen eller spisen
Senast redigerad av Sladdaren 2024-04-26 kl. 10:52.
Citera
2024-04-26, 10:51
Medlem
Sinraths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Vissa fisförnäma människor koketterar med att de INTE har mikrovågsugn. Vi snackar här om människor som har dyra boenden och rymliga kök. Vad är grejen med det? Om man ska värma upp mat (och nu pratar jag inte bara om Billys pizza) är det oslagbart att ha en micro och den är även praktisk i många andra sammanhang.

Du hör aldrig någon flasha med att de inte har ugn/spis/blender/tvättmaskin/matberedare/teppaniyakihäll…men just micro nämner de gärna att de inte har. Senast jag hörde det var i dagens avsnitt av Alex och Sigges podcast där Alex glatt förkunnade att han inte har micro. Jag kan förstå att en vit kub på en udda plats i köket ser fult ut, men när man gör ett nytt kök så bygger man ju bara in en stilren och diskret micro.

Helt enkelt fisförnämt folk med en desperat attityd att framstå som bättre, möjligen även gravt outbildade om anledningen även är "det är ju farlig strålning i en micro!!". Annars, kanske, någon som vill ha så lite permanenta grejer i köket som möjligt.

Dom tänker att det är sjukt WT att BARA ha en micro, därför ska man ta avstånd från det så långt som möjligt och inte ha någon alls. Extremare typer än dessa har även fått för sig att inte ha någon frys av liknande anledning.

Detta folk tror tydligen att en micro är enbart gjord för att värma frusen skräpmat som man äter varje dag.
Citera
2024-04-26, 10:52
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogandoff
Intressant. Du menar alltså att man ska köpa en ny spis och ugn för 10,000+ istället för en mikro för kanske 1000?
Med den haken så känns det ju som att du faktiskt försvarar mikrovågsugnen.

Spisar och ugnar har en livslängd på kanske 20 år. Efter ca tio år börjar de bli segare och tar längre tid att värma upp. Det är upp till var och en att avgöra när man ska köpa nytt.

Jag tycker dock man är helt jävla dum i huvudet om man väljer att inte köpa en ny spis och ugn av snålhetsskäl och köper en micro i stället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in