2024-05-10, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haniballe
Hört talas som stekpanna? Minimal skillnad på tid. Så det köper jag inte! Godare med stekyta på värmd mat tycker jag. Köksfläkt=noll matos
Alla har vi olika smak. Jag kommer aldrig köpa micro, rena tramset och lathet för folk som inte lagar mat.
Men alla gör som de vill! 👍

Ibland värmer jag mat i micron som jag tidigare tillagat på spisen, vad är problemet?

Skulle kännas efterblivet att återvärma allt på spisen bara för att man inbillar sig att det blir bättre eller ”går lika snabbt” och diskning av kastruller tar Max 10 sek.

Folk snackar så mycket trams och skit, tror dom är överlägsna för att dom värmer ris i stekpannan
Många incels i tråden
Citera
2024-05-10, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amiron
Man använder ugnen till det. Dagens varmluftsugnar gör att det går "snabbt" och är enkelt.
(Med snabbt under här fallet menas 10-20min för en portion mat)

Fast 2min i micron är väl rätt mycket snabbare än 20min i ugnen? Rätta mig om jag har fel?
Citera
2024-05-10, 19:35
Medlem
christer-ulfbaages avatar
En micro är väl fantastiskt bra att ha.
Bara att tina upp grejjer gör det värt att ha en.
Det är iofs också det enda jag använder den till
Citera
2024-05-11, 17:21
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Fast 2min i micron är väl rätt mycket snabbare än 20min i ugnen? Rätta mig om jag har fel?

Rent tidsmässigt ja.
Men alla vill inte att allting skall gå snabbt...

Båda har sina för/nackdelar det handlar bara om vilken man föredrar.
Citera
2024-05-11, 17:30
Medlem
Citat:
Rent tidsmässigt ja.

Eller att man inte lärt sig hantera mikron

Ugnen är lättare att förstå.
Men lägger man lite tid på att förstå mikron så är den överlägsen i många fall när det handlar om uppvärmning

Sen skulle jag aldrig köra pytten eller spaghettin i den..
Citera
2024-05-11, 17:41
Moderator
Amirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Eller att man inte lärt sig hantera mikron

Ugnen är lättare att förstå.
Men lägger man lite tid på att förstå mikron så är den överlägsen i många fall när det handlar om uppvärmning

Sen skulle jag aldrig köra pytten eller spaghettin i den..

Jag har haft micro i flera år, men jag föredrar min toaster oven.
Om vi använder Findus färdig portioner som exempel, så visst det går snabbare i micron men imho så smakar maten bättre efter att blivit uppvärmd i ugnen.

Tidsskillnaden mellan de två är inte så pass stor heller 7-8 minuter i micron jämfört med 15 i ugnen.
Citera
2024-05-11, 17:49
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Om vi använder Findus färdig portioner som exempel, så visst det går snabbare i micron men imho så smakar maten bättre efter att blivit uppvärmd i ugnen.

Tidsskillnaden mellan de två är inte så pass stor heller 7-8 minuter i micron jämfört med 15 i ugnen.

Det är väl bara okultiverade latmaskar som skaffar sig en mikrovågsugn för att "laga" olika halvfabrikat och tror att de sparar några minuter, när de resten av kvällen sitter framför TV:n och stoppar sina trynen fulla med chips under Idol, eller något annat skitprogram.
Citera
2024-05-11, 17:53
Medlem
Citat:

Ja en findus kan jag tänka mig blir bättre i ugn. Om man nu gillar findus

Men att halv-tina prylar snabbt, från bröd till kyckling, är ju mikron fortfarande bäst på. Sen fortsätter man ju tillaga på annat vis. (Brödrost/stekpanna)

Därmed har mikron absolut en viktig roll i det lilla svenssonköket
Citera
2024-05-11, 17:53
Medlem
Citat:
Rent tidsmässigt ja.

Nja, handlar väl mer om vilken situation man är i ibland med?
Ibland är det bråttom och då är micron överlägsen det mesta, samtidigt betyder det ju inte att man försöker göra frasiga pommes frites i micron för det.
Gör inget långkok i micron heller, var sak har sin funktion.

Det är dock intressant med alla dessa överlägsna incels som planerar så bra så att dom värmer kokt ris i den gjutjärnspanna som dom vårdar så ömt. Varför tror jag inte riktigt på idén?

Kanske skulle man kunna sammanfatta det hela med att många väljer att tramsa eller spela den där svårfångade typen?
Vi pragmatiska löser situationen, ibland med hjälp av en mikrovågsugn
Citera
2024-05-11, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Det är väl bara okultiverade latmaskar som skaffar sig en mikrovågsugn för att "laga" olika halvfabrikat och tror att de sparar några minuter, när de resten av kvällen sitter framför TV:n och stoppar sina trynen fulla med chips under Idol, eller något annat skitprogram.

Mår du bättre av att tillaga dina färdigrätter i en vanlig ugn så ska du såklart fortsätta med det. Förstår inte hur det tar tid från ditt chipsmumsande framför TV:n dock?

Det går inte snabbare för att du tittar i ugnen, fråga Mannerström!
Citera
2024-05-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert

Ja eller så är du en pretentiös, fyrkantig idiot som inte vet nånting om matlagning
Citera
2024-05-11, 18:02
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Mår du bättre av att tillaga dina färdigrätter i en vanlig ugn så ska du såklart fortsätta med det. Förstår inte hur det tar tid från ditt chipsmumsande framför TV:n dock?

Det går inte snabbare för att du tittar i ugnen, fråga Mannerström!
Mat ska inte brådskas fram, utan tillagas med allt ditt hjärta och kreativitet.
Mat är det viktigaste vi har för att överleva och ska inte slarvas bort som någon vanlig rutin om du inte vill gå bort i någon sorts magcancer före din tid.
Senast redigerad av Rimbert 2024-05-11 kl. 18:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in