2024-04-27, 12:51
Medlem
NollFemNollFems avatar
Kolla upp vilken McDonald's närmast dig som infört konceptet McCafé (inte alla restauranger som har det). Dvs har riktig espresso-maskin och utbildad personal. Klart bättre än förväntat och helt ok pris.
https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/var-meny/mccafe.html
Citera
2024-04-27, 13:00
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moder-Svea
Prova Caffee UGO på Kungsholmen. De köper in kaffebönor från San Remo, Italien. Om du BARA vill ha bra kaffe, är detta the place
Tack så mycket för tipset!

Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Hur som helst, J&N som röstar EH's kaffen har ett eget pang uppe på Mariatorget. Där finns även Drop Coffee ett stenkast bort.

Tack för tipsen, vad står J&N för? HETER FIKA "PANG" NU? Vad har jag missat, trodde "pang/pangis" var pensionat dvs hotell typ

Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore forts.

Fabrique har mig veterligen ett hyfsat kaffe, men det var länge sedan jag var där. Bröd&Salt är skräp.
Thelins likaså.
EH som kedja är rätt ensamma med sin nivå på kaffe i Sverige med den tillgängligheten och pris. Tyvärr kanske man ska säga. Jag är inget fan av EH, men att hitta något som ersätter just det pris/kvalitetssegmentet (middle of the road ++) så får du betala betydligt mer för att få en bättre produkt.
Jag har inget emot att betala mer bara det är värt det. Jag är en av alla de stockholmare som med nostalgi och glädje minns Coffee Cup, som kom före EH, och hur god deras java var, och hur trevlig stämningen var i samtliga fik. De som jobbade där var glada och avspända.

Tack för dina tips!

Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
Kan gå i god för Johan Nyström och drop Coffee, Haga bageri som ligger vid samma områede är också bra.
Aha J&N Johan & Nyström? Samma?

Haga bageri låter som om det ligger nära Hagaparken, men de ligger på Kungsholmen alltså? Där är jag mest sällan.
Tack för tipsen!

Citat:
Det som inte framgår är vilket av de tre kriterierna tillgänglighet, pris eller smak som är väsentligast för TS. Och vi vet heller inte vad TS smakpreferens är annat än "EH's kaffe" och "habila prissättning" (&#129315

Oj, du har verkligen hakat upp dig på mitt användande av ordet "habil". Jag trodde det betydde "reasonable". Ordentligt, hyggligt.
Vilket också kan sägas om priser.

Ja jag vill ha högre eller minst samma kvalitet som EH. MEN då de höjt priserna till skyarna (90:- för en stor kaffe som mest består av vatten som bönor badat i) så vill jag helst inte gå upp alltför mycket i pris. Jag vill hs en kaffe där alla aromer och smaker ska vara med. Ibget blask, inget bittert. Tånk italiensk espresso eller cappuccino.

Citat:
Ursprungligen postat av Kasse
Drop coffee
Tack, och var ligger dessa?

Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Rubrik justerad (tidigare "Stockholms bästa kaffe? Måste hitta alt t EH").
Mod.

Förstår inte riktigt varför, och mina svarsnotiser från tråden försvann. But thanks, I guess.
Citera
2024-04-27, 13:02
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Kolla upp vilken McDonald's närmast dig som infört konceptet McCafé (inte alla restauranger som har det). Dvs har riktig espresso-maskin och utbildad personal. Klart bättre än förväntat och helt ok pris.
https://www.mcdonalds.com/se/sv-se/var-meny/mccafe.html
Åh, det har jag aldrig tänkt på att kolla. Tack för tipset! Vet att det var en grej på tiktok förra sommaren att beställa mjukglass på Donken och blanda i en kaffe/espresso för att få en schysst frapino shake!
Citera
2024-04-27, 13:15
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Tack så mycket för tipset!

Tack för tipsen, vad står J&N för? HETER FIKA "PANG" NU? Vad har jag missat, trodde "pang/pangis" var pensionat dvs hotell typ

Jag har inget emot att betala mer bara det är värt det. Jag är en av alla de stockholmare som med nostalgi och glädje minns Coffee Cup, som kom före EH, och hur god deras java var, och hur trevlig stämningen var i samtliga fik. De som jobbade där var glada och avspända.

Tack för dina tips!

Aha J&N Johan & Nyström? Samma?

Haga bageri låter som om det ligger nära Hagaparken, men de ligger på Kungsholmen alltså? Där är jag mest sällan.
Tack för tipsen!

Oj, du har verkligen hakat upp dig på mitt användande av ordet "habil". Jag trodde det betydde "reasonable". Ordentligt, hyggligt.
Vilket också kan sägas om priser.

Ja jag vill ha högre eller minst samma kvalitet som EH. MEN då de höjt priserna till skyarna (90:- för en stor kaffe som mest består av vatten som bönor badat i) så vill jag helst inte gå upp alltför mycket i pris. Jag vill hs en kaffe där alla aromer och smaker ska vara med. Ibget blask, inget bittert. Tånk italiensk espresso eller cappuccino.

Tack, och var ligger dessa?

Förstår inte riktigt varför, och mina svarsnotiser från tråden försvann. But thanks, I guess.
Ska jag förstå det som att du är en cappuccino/espresso/lattedrickare och inte bryggkaffe alltså?

Många av de som pysslar med specialkaffe som kan vara rätt dyra jobbar med väldigt delikata smakbalanser, är man otränad kan det kännas blaskigt.

Då rekommenderar jag nog mer italienska kaffebarer, finns några runt Hornsgatan, du har en på Jakobsgatan precis off Biblioteksgatan, en bredvid Lidl på Fridhemsplan. De brukar ha något billigare priser och mer punch genom mjölken som många uppskattar.
Citera
2024-04-27, 13:30
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ska jag förstå det som att du är en cappuccino/espresso/lattedrickare och inte bryggkaffe alltså?

Många av de som pysslar med specialkaffe som kan vara rätt dyra jobbar med väldigt delikata smakbalanser, är man otränad kan det kännas blaskigt.

Då rekommenderar jag nog mer italienska kaffebarer, finns några runt Hornsgatan, du har en på Jakobsgatan precis off Biblioteksgatan, en bredvid Lidl på Fridhemsplan. De brukar ha något billigare priser och mer punch genom mjölken som många uppskattar.
Kanon! Du vet möjligen inte vad den heter?

Jo, det är italienska stilen jag är ute efter.
Citera
2024-04-27, 13:34
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ni som är vana kaffedrickare har säkert redan råkat på alla historier om Espresso house och hur de bara blir sämre - och dyrare.

- betalar inte avtalsenliga löner
- låter nya unga människor jobba helt ensamma under PTSD-frambringande stress
- de har varken tid att diska eller fylla på lager med t ex mjölk, så då erbjuder de kaffe med alternativ mjölk och serverar i pappmugg och med ett plastlock som fat ttill ev kaka
- än mindre tid att torka av de skitiga borden
- deras medlemspoäng (app) har förändrats i grunden så man inte ens får en gratis fika efter att ha köpt tio.

Nu när Espresso house chanserat totalt - var hittar man Stockholms godaste kaffe?

Jag vill hitta min nästa favorit så jag kan ge EH fingret. Så var finns Stockholms bästa kaffe, kriterier prisvärdhet OCH kvalitet?

Kommentera gärna varför ditt förslag är bäst.

(fast med kaffe)
Gipskatten på Östermalms saluhall har utsökt kaffe.
Citera
2024-04-27, 13:35
Medlem
Andersdamaans avatar
Gillar kaffet hos Vetekatten på Kungsgatan. Välgjort, smakrikt och dessutom så är personalstyrkan helt befriad från äckelpäckliga hipsterkräk!!
Citera
2024-04-27, 13:47
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Gipskatten på Östermalms saluhall har utsökt kaffe.
Hahaha den går jag inte på. Däremot finns Tysta Mari (där är aldrig tyst) och Paulas.
Citera
2024-04-27, 13:49
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Hahaha den går jag inte på. Däremot finns Tysta Mari (där är aldrig tyst) och Paulas.
Va?
Genardo eller geraldo heter han. Fast vid närmare eftertanke så är han nog inte kvar längre på saluhallen?
Citera
2024-04-27, 13:51
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Va?
Genardo eller geraldo heter han. Fast vid närmare eftertanke så är han nog inte kvar längre på saluhallen?
Att säga gipskatt till en italienare är som att säga dego till en spanjor eller "tjing tjong" till en asiat...
Citera
2024-04-27, 13:54
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Att säga gipskatt till en italienare är som att säga dego till en spanjor eller "tjing tjong" till en asiat...
Det vet jag väl. Han är italienare, därav benämningen gipskatt.
Citera
2024-04-27, 13:55
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Men snälla rara grungewhore! Jag vill inte ha Google-sökningar, som 1) inte ger någonting, 2) Jag har redan sökt "Stockholms bästa kaffe", vilket genererade ganska så mycket ingenting.

Jag vill ju ha personers personliga berättelser om deras favoritfik.
Då kan du väl ändå förstå att det finns orsak till att forum som Flashback uppstår. Använd fantasin. Ta en grogg och bli glad igen.
Eftersom de flesta Italienska kaffebarer har ungefär samma smak och pris eftersom det mer är en kulturell upplevelse med fasta referensramar, så funkar en googlesökning alldeles utmärkt.

Din bästa upplevelse är sällan min och vice versa vilket gör personliga preferenser väldigt svårtolkade. Som tur var är den italienska skolan väldigt generisk vilket gör att du kan välja och vraka bland förslagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in