2024-04-27, 14:11
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det vet jag väl. Han är italienare, därav benämningen gipskatt.
De finns iaf inte med på hemsidan för Östermalmshallen...
Citera
2024-04-27, 14:28
Medlem
Creaturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Eftersom de flesta Italienska kaffebarer har ungefär samma smak och pris eftersom det mer är en kulturell upplevelse med fasta referensramar, så funkar en googlesökning alldeles utmärkt.

Din bästa upplevelse är sällan min och vice versa vilket gör personliga preferenser väldigt svårtolkade. Som tur var är den italienska skolan väldigt generisk vilket gör att du kan välja och vraka bland förslagen.
Det här förklarar ju varför du föredrar googlesökningar, men lär inte vara intressant för den som vill höra om personliga preferenser.
Citera
2024-04-27, 14:53
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Det här förklarar ju varför du föredrar googlesökningar, men lär inte vara intressant för den som vill höra om personliga preferenser.
Känner du till ordet generisk?

Vilken Espresso House är din favorit?
Citera
2024-04-27, 15:01
Medlem
Gillar man konceptet med Espresso House så skulle jag säga att Bröd & Salt är ett liknande men bättre alternativ. För att vara en fast food-kedja så har dom gott kaffe och det finns i princip överallt i och kring Stockholm. Eftersöker man det absolut godaste kaffet tror jag att man ska undvika kedjor helt och satsa på något mer autentiskt café som Drop Coffee eller Mellqvist.
Citera
2024-04-27, 15:03
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ni som är vana kaffedrickare har säkert redan råkat på alla historier om Espresso house och hur de bara blir sämre - och dyrare.

- betalar inte avtalsenliga löner
- låter nya unga människor jobba helt ensamma under PTSD-frambringande stress
- de har varken tid att diska eller fylla på lager med t ex mjölk, så då erbjuder de kaffe med alternativ mjölk och serverar i pappmugg och med ett plastlock som fat ttill ev kaka
- än mindre tid att torka av de skitiga borden
- deras medlemspoäng (app) har förändrats i grunden så man inte ens får en gratis fika efter att ha köpt tio.

Nu när Espresso house chanserat totalt - var hittar man Stockholms godaste kaffe?

Jag vill hitta min nästa favorit så jag kan ge EH fingret. Så var finns Stockholms bästa kaffe, kriterier prisvärdhet OCH kvalitet?

Kommentera gärna varför ditt förslag är bäst.

(fast med kaffe)

Strunta i kedjor. Gå på riktiga baristaställen istället.
Citera
2024-04-27, 15:07
Medlem
Café Pascal har absolut bästa kaffet just nu. Annars är Drop Coffee en annan favorit.
Citera
2024-04-27, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Ni som är vana kaffedrickare har säkert redan råkat på alla historier om Espresso house och hur de bara blir sämre - och dyrare.

- betalar inte avtalsenliga löner
- låter nya unga människor jobba helt ensamma under PTSD-frambringande stress
- de har varken tid att diska eller fylla på lager med t ex mjölk, så då erbjuder de kaffe med alternativ mjölk och serverar i pappmugg och med ett plastlock som fat ttill ev kaka
- än mindre tid att torka av de skitiga borden
- deras medlemspoäng (app) har förändrats i grunden så man inte ens får en gratis fika efter att ha köpt tio.

Nu när Espresso house chanserat totalt - var hittar man Stockholms godaste kaffe?

Jag vill hitta min nästa favorit så jag kan ge EH fingret. Så var finns Stockholms bästa kaffe, kriterier prisvärdhet OCH kvalitet?

Kommentera gärna varför ditt förslag är bäst.

(fast med kaffe)
Intressant tråd ! Är ofta uppe tidigt och kör min fru till jobbet .. Efter det blir det frukost ( kaffe och macka ) på olika ställen. EH är rätt trist men har skapliga öppettider . Alltid något. Bröd o Salt har kaffet på pump termosar. Små tunna koppar.
Det för mig bästa stället är Coffeu House på Götgatan. Mycket gott kaffe och Bra smörgåsar. Drivs av en serviceminded polsk glad kvinna. Lite polsk noir 😊. Lugnt och skönt på morgonkvisten. Påtår ingår.
Citera
2024-04-27, 15:45
Medlem
Jag fattar inte premissen. Mitt kaffe här hemma är ganska gott och jävligt prisvärt. Går även att ta med i termos.

Hur mycket pengar lägger folk på negersvett egentligen?
Citera
2024-04-27, 15:59
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus
Jag fattar inte premissen. Mitt kaffe här hemma är ganska gott och jävligt prisvärt. Går även att ta med i termos.

🤣🤣🤣

Det var vääääldigt länge sen jag hörde den kommentaren. Ungefär samtida med när någon frågade "vaddå, haru bånge eller?"
Citera
2024-04-27, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opuskrokus

Givetvis kan du dricka ditt kaffe i hemmets trygga vrå 😊. Jag gör själv oftast naturligtvis. Men ibland är det kul att slå sig ner på nya ställen. Jag har ju även beskrivit ett för mig favorit cafe ! Inlägg 33. 69 kr för en rejäl smörgås och gott kaffe. Påtår ingår.
Citera
2024-04-27, 16:13
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
Strunta i kedjor. Gå på riktiga baristaställen istället.
Kanonbra. Men kan du ge mig några tips på sådana i Stockholm?
Citera
2024-04-27, 16:22
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Gillar man konceptet med Espresso House så skulle jag säga att Bröd & Salt är ett liknande men bättre alternativ. För att vara en fast food-kedja så har dom gott kaffe och det finns i princip överallt i och kring Stockholm. Eftersöker man det absolut godaste kaffet tror jag att man ska undvika kedjor helt och satsa på något mer autentiskt café som Drop Coffee eller Mellqvist.

Tack för tipsen. Ska checka Mellqvist och lägga till på min lista.

Citat:
Ursprungligen postat av Grontan
Café Pascal har absolut bästa kaffet just nu. Annars är Drop Coffee en annan favorit.
Wow vad många som rekommenderar Drop Coffee! 4, 5 st? Ska absolut testa.
Skriver upp Pascal också. Tack! .

Citat:
Ursprungligen postat av Djuse
Intressant tråd ! Är ofta uppe tidigt och kör min fru till jobbet .. Efter det blir det frukost ( kaffe och macka ) på olika ställen. EH är rätt trist men har skapliga öppettider . Alltid något. Bröd o Salt har kaffet på pump termosar. Små tunna koppar.
Det för mig bästa stället är Coffee House på Götgatan. Mycket gott kaffe och Bra smörgåsar. Drivs av en serviceminded polsk glad kvinna. Lite polsk noir 😊. Lugnt och skönt på morgonkvisten. Påtår ingår.

Coffee House by George? Fanns en sån i Saléngallerian (Mood) men osäker på att den finns kvar. Får söka, tack!
Varför finns det inget bra polskt café i Stockholm? Älskade deras maffiga ostkaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in