2024-04-26, 19:58
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hominem
D.v.s. i slutändan skattebetalarna och patienterna.
Så enkelt är det inte. Ex v. RÖ kom vid Q4-23 fram att de ligger back med 1700 miljoner kronor. Dessa pengar täcker inte SKR upp frikostligt. Gissar att vite-kostnader inte kommer täckas upp frikostigt, det heller.

Men det är en stridsåtgärd för att SKR väljer att pissa på vårdförbundet under förhandling, ska du böla över att det drabbar patienter? Tvi vale.
Citera
2024-04-26, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nytt-liv2024
Sjuksköterskor världens mest bortskämda yrkesgrupp vissa tjänar mer än läkare dom blir aldrig nöjd. Vissa jobbar 35 timmar arbetsvecka med full lön.

Tror dom man ska jobba 15 timmar i veckan och tjäna som en läkare då har dom valt fel yrke

I vår Region har sjuksköterskorna en snittlön på 38 000 + ob per månad, i stockholmsregionerna har de 41 000 - 42 000 kr. Sedan arbetar de redan idag inte 40 timmars veckor. Det är klart att arbetsmiljön säkert behöver åtgärdas men varför är lönen återkommande som ett krav hela tiden. Allt klagande på branschen gör ju att färre ens vill söka sig till den, inte många positiva artiklar om vården idag..

Nu vill de lösa det med arbetstidsförkortning på 3 timmar per anställd, hur mycket mer brist kommer det inte bli? blir väl ännu mer övertid och ännu högre löner.
Citera
2024-04-26, 20:04
Medlem
Bandida.locas avatar
Vi har redan 34 h och 20 min som veckoarbetstid om vi jobbar minst 30% natt.

Samma inom hela vgregionen. Jag jobbar inte på en av de tyngsta avdelningarna och vi har dubbelt nattob inom hela regionen. Så personligen tycker jag de tyngsta avdelningarna behöver mer "morötter" för att någon som inte är masochist ska jobba där.

Skulle fan säga att regeln från piss-EU sabbat betydligt mer.

En betraktelse efter ett decennium i branschen.
Citera
2024-04-26, 20:08
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skog65
I vår Region har sjuksköterskorna en snittlön på 38 000 + ob per månad, i stockholmsregionerna har de 41 000 - 42 000 kr. Sedan arbetar de redan idag inte 40 timmars veckor. Det är klart att arbetsmiljön säkert behöver åtgärdas men varför är lönen återkommande som ett krav hela tiden. Allt klagande på branschen gör ju att färre ens vill söka sig till den, inte många positiva artiklar om vården idag..

Nu vill de lösa det med arbetstidsförkortning på 3 timmar per anställd, hur mycket mer brist kommer det inte bli? blir väl ännu mer övertid och ännu högre löner.
Ingångslön erbjuds i respektive region, en medianlön på 27t utan arbetserfarenhet. Jag blev (med 11 år som USK) erbjuden 28 000 i lön (då), det var ett hån. Så intala dig själv att medianlönen är det som är problemet bekommande löner.
Citera
2024-04-26, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daf66
Så enkelt är det inte. Ex v. RÖ kom vid Q4-23 fram att de ligger back med 1700 miljoner kronor. Dessa pengar täcker inte SKR upp frikostligt. Gissar att vite-kostnader inte kommer täckas upp frikostigt, det heller.

Men det är en stridsåtgärd för att SKR väljer att pissa på vårdförbundet under förhandling, ska du böla över att det drabbar patienter? Tvi vale.

Pissa på vårdförbundet, var har du fått det ifrån, alla krav är uppfyllda utan arbetstidsförkortning med 3 timmar mer sjuksköterska och vecka, arbetstiden hamnar väl då på en 33-35 timmar per vecka. På det kommer stora kostnader och enligt SKR utökade kostnader på 35 miljarder men framförallt ännu färre arbetstimmar i vården vilket bara ökar bristen på sjuksköterskor..
Citera
2024-04-26, 20:09
Medlem
daf66s avatar
Citat:
Pissa på vårdförbundet, var har du fått det ifrån, alla krav är uppfyllda utan arbetstidsförkortning med 3 timmar mer sjuksköterska och vecka, arbetstiden hamnar väl då på en 33-35 timmar per vecka. På det kommer stora kostnader och enligt SKR utökade kostnader på 35 miljarder men framförallt ännu färre arbetstimmar i vården vilket bara ökar bristen på sjuksköterskor..
Ja vad fan har du för insikt i förhandlingsprocessen Skog65? Kom inte med snack om du inte kan backa upp det.

Men enligt dig så har varannan sjuksköterska en skattad lön på +40 000 kronor. Vad fan vet du
Citera
2024-04-26, 20:22
Medlem
Citat:
Ja vad fan har du för insikt i förhandlingsprocessen Skog65? Kom inte med snack om du inte kan backa upp det.

Men enligt dig så har varannan sjuksköterska en skattad lön på +40 000 kronor. Vad fan vet du

Attityden kan du skippa. Bara gå in på SKR och kolla vad de uttryckt:

https://skr.se/skr/tjanster/bloggarfranskr/arbetsgivarbloggen/artiklar/arbetstidsforkortningforallaarinteettalternativ.81 569.html

Men du får gärna backa upp ditt "pissa på" då du starkt ifrågasätter det jag skriver. Jag har aldrig sagt att alla får ut en skattad lön på 40 tkr, det är din tolkning. De siffror jag skrev var före skatt.
Citera
2024-04-26, 20:39
Medlem
daf66s avatar
Citat:

https://skr.se/skr/tjanster/bloggarfranskr/arbetsgivarbloggen/artiklar/arbetstidsforkortningforallaarinteettalternativ.81 569.html

Men du får gärna backa upp ditt "pissa på" då du starkt ifrågasätter det jag skriver. Jag har aldrig sagt att alla får ut en skattad lön på 40 tkr, det är din tolkning. De siffror jag skrev var före skatt.
Hyperbolism och spegling minsann ... vår diskussion är avslutad.
Och enligt vårdförbundet har parterna inte nått samförstånd i fler frågor. SKR har haft 15 dagar på sig att hantera "damage control" inför kommande varsel. Varför tror du att nära hälften av legitimerade ssk jobbar med annat än HSV?

Attityden kan du lägga på hyllan själv. Förhandlingarna är hemliga och vardera part delger sin upplevelse.
Jag tycker det känns rimligt att en kandidatexamen på universitet ska rendera i en i alla fall jämställd lön med liknande utbildning, kompetens och ansvarsomfattning. I skrivande stund är löneutvecklingen ett skitskämt och kommande revision kommer för många resultera i löneminskning i relation till inflationskurvan.
Senast redigerad av daf66 2024-04-26 kl. 20:50.
Citera
2024-04-26, 20:51
Medlem
Citat:
Och enligt vårdförbundet har parterna inte nått samförstånd i fler frågor. SKR har haft 15 dagar på sig att hantera "damage control" inför kommande varsel. Varför tror du att nära hälften av legitimerade ssk jobbar med annat än HSV?

Attityden kan du lägga på hyllan själv. Förhandlingarna är hemliga och vardera part delger sin upplevelse.

Jag tycker det känns rimligt att en kandidatexamen på universitet ska rendera i en i alla fall jämställd lön med liknande utbildning, kompetens och ansvarsomfattning. I skrivande stund är löneutvecklingen ett skitskämt och kommande revision kommer för många resultera i löneminskning i relation till inflationskurvan.

Absolut, så finns det två bilder av detta. Vad anser du är rimlig lön?
Citera
2024-04-26, 21:00
Medlem
Citat:

Ser att det där inte var rätt länk, första budet var:

https://skr.se/skr/tjanster/pressrum/nyheter/nyhetsarkiv/skrochsobonavillfortsattaforhandla.81517.html

Och andra budet:

https://www.dn.se/ekonomi/sveriges-storsta-sjukhus-inleder-blockad-stamningen-ar-hoppfull/

Tyvärr paywall.
Citera
2024-04-26, 21:33
Medlem
Ni som skriver om att sjuksköterskor inte jobbar 40-timmars vecka nu har rätt i sak, MEN sjuksköterskor har samma årsarbetstid som er andra. De jobbar nämligen alla de röda dagar som ni andra är lediga och umgås med familj och vänner. Så i praktiken är det ingen arbetstidsförkortning i nuläget.
Citera
2024-04-26, 21:43
Medlem
DannyButtermans avatar
Egentligen är det ju knappt en stridsåtgärd att säga att arbetsgivaren ska låta en vara när man är ledig. Att vården blir kaos pga övertidsblockad säger väl att det är ett massivt systemfel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in