2024-04-26, 10:53
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Och mycket folk på flashback skyller på att det tar så mycket tid å laga mat X-D ..När det ändå är så att spisen eller ugnen gör största arbetet med att tillaga nåt från grunden i jättemånga rätter. På ditt sätt drar du ut på det betydligt längre än just matlagningen . Ja jag säger ingenting om det mer än att man har gott om tid kan man säga ;-)

Nämen skämt osido, är man en stor familj är det spisen och ugnen som gäller , helt rätt.. eftersom ugnen är större helt enkelt eller kastrullen

Det finns massor du kan tillaga mat från grunden i en micro om man vill .. alltså om man vill och det går fort men inte lika gott som vanliga sätten. En airfyer och tryckkokare har samma syfte i stora delar att det går snabbare och jämnare temp

Haha hade faktiskt tänkt lägga till det men orkade inte: jag har väldigt mycket tid. Vi är sällan stressade och jag tycker om att baka och laga mat.

Kanske är det därför TS tycker att folk utan micro skryter? Det blir ett sätt att säga att man har tid. Och tid är en bristvara i detta samhället.
Citera
2024-04-26, 10:55
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosif
nja nästan lika snabbt vet jag inte.. Dock blir maten godare i ugnen, t.om fryspizza

Jag har en hyfsat ny spis och ugn där plattor och ugn blir varma direkt och då tar det knappt längre tid att tillaga nåt än i en jävla micro. Plus att då kan man käka maten till skillnad om man ”lagar” maten i micron och förvandlar den till svampiga surdegar.
Citera
2024-04-26, 10:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Handlar det inte väldigt mycket om att en del sorts foliehattar tror att mikrovågsugnen avger strålning och därför koketterar man med sin inbillade hälsomedvetenhet genom att påtala att man minsann inte värmer sin mat på det sättet. Lite samma mindset som LCHF-dårarna som också är väldigt missionerande i sin ätstörning och jämt ska påtala sina personliga val för alla som har öron.
Mikrostrålar ok men LCHF dårar? Har du provat LCHF?
Citera
2024-04-26, 11:02
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Haha hade faktiskt tänkt lägga till det men orkade inte: jag har väldigt mycket tid. Vi är sällan stressade och jag tycker om att baka och laga mat.

Kanske är det därför TS tycker att folk utan micro skryter? Det blir ett sätt att säga att man har tid. Och tid är en bristvara i detta samhället.

Kanske är så att de som har de bättre ställt har mer tid ? Sen hävdar vissa att dom är stenrik men har lite tid för mat ? De äter ute varje dag på fina ställen.. De skyller på det att det tar tid och istället ska de lägga den tiden på att tjäna massor med mer pengar eller andra upplevelser ? De kan väl anlita nån, anställa nån som arbetar för dem så de kan tjäna mer pengar utan att själv vara speciellt upptagen ? X-D

Tror allt att bara att man saknar intresset för matlagning, kan inget om det, och tycker det är inte kul att göra egen mat som en liten hobby av flera andra hobbys ?
Citera
2024-04-26, 11:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
För en gångs skull är vi helt överens.

Man kan till och med gå så långt som att folk som begagnar mikrovågsugn saknar disciplin och förmåga till planering.

Folk som tror att livet blir bättre om allting går fort är sådana som har mikrovågsugn.
Jadu, själv tycker jag det är oerhört praktiskt. Vid behov tar jag bara ut en matlåda ur frysen och kör i mikron så är den varm inte långt därefter. Det är framförallt bra när man har besök och de blir hungriga.
Citat:
Man kan nog dra en rät linje mellan folk som använder mikrovågsugn och folk som inte läser böcker och folk som inte vet skillnaden mellan smör och margarin.
Skulle även tro att det finns en linje mellan folk som ser sig som bättre än andra för att de minsann vägrar använda mikro och de som autistiskt känner sig tvungna att påpeka att bregott tekniskt sett också räknas som margarin, även om det för alla andra är uppenbart vad skillnaden är.
Citera
2024-04-26, 11:04
Medlem
Vissa har en standard när det kommer till maten. Jag har det inte men min farmor tex vägrade micro hela sitt liv. Hon tyckte det var att döda maten två gånger att köra den i micron. Och jag håller väl med om att fräschören försvinner ganska så omedelbart i micron och det blir en sunkig sörja av det 10/10 gånger. Hade ugnen tagit 2 minuter att värma maten i så hade jag garanterat valt den också förstås inget snack om saken. Men nu gör den ju inte det...
Citera
2024-04-26, 11:08
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Senast jag hörde det var i dagens avsnitt av Alex och Sigges podcast där Alex glatt förkunnade att han inte har micro.

Men varför sitter du och lyssnar på poddar med småborgerliga bögtomtar som Alex Schulman i så fall? Det låter som att du skäms för att du har micro.
Citera
2024-04-26, 11:12
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eponumos
För en gångs skull är vi helt överens.

Man kan till och med gå så långt som att folk som begagnar mikrovågsugn saknar disciplin och förmåga till planering.

Folk som tror att livet blir bättre om allting går fort är sådana som har mikrovågsugn.

Man kan nog dra en rät linje mellan folk som använder mikrovågsugn och folk som inte läser böcker och folk som inte vet skillnaden mellan smör och margarin.

Då har du ingen diskmaskin heller. Diska kräver disciplin.

Jag läser böcker och har läst fler än de flesta. Jag vet skillnaden på smör och margarin. Jag har mikrovågsugn. Tycker inte alls att det blir äckligt att värma mat så. Eller ja, en del mat funkar ju inte, men sådant vet man om.

Poppar popcorn i kastrull.

Är det något mer som man ska ha om man har mikro? SMS-lån?
Citera
2024-04-26, 11:15
Medlem
TheKhurgans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är stolt microhatare! Totalt onödig uppfinning som bara tar upp plats i köket. Har du en nyare spis och ugn gör du allt nästan lika snabbt men tusen gånger bättre i den än i microhelvetet. Skulle inte ta emot en micro om jag så fick den gratis.

Fast det där är ju inte sant.
Om du har en portion över från gårdagens middag så tar det exakt 2 minuter att värma den.
Ska du göra det på spisen eller i ugnen tar det mycket längre tid och du kommer behöva använda en kastrull/stekpanna eller en ugnssäker form. Vilket genererar disk.

OnT. Jag har en kompis som skryter om det också. Så jävla löjligt. Om du har glömt ta upp mat ur frysen och måste tina eller om du ska värma en portion så är det oslagbart med micro.
Citera
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Vissa fisförnäma människor koketterar med att de INTE har mikrovågsugn. Vi snackar här om människor som har dyra boenden och rymliga kök. Vad är grejen med det? Om man ska värma upp mat (och nu pratar jag inte bara om Billys pizza) är det oslagbart att ha en micro och den är även praktisk i många andra sammanhang.
Det blir inte lika gott.
Testa att göra en steak i ugnen och ställ in resterna i kylskåpet. Dagen efter värmer du upp halva i ugnen och andra halvan i micron så märker du snabbt att biten som värmts i ugnen är fan så mycket godare än biten som värmts i micron.

Micron använder jag när jag har enkel skit-mat där det bara är energin i maten jag vill åt och inte bryr mig så mycket om smaken.
Senast redigerad av Trolltestet 2024-04-26 kl. 11:25.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Jag är stolt microhatare! Totalt onödig uppfinning som bara tar upp plats i köket. Har du en nyare spis och ugn gör du allt nästan lika snabbt men tusen gånger bättre i den än i microhelvetet. Skulle inte ta emot en micro om jag så fick den gratis.
Totalt onödig uppfinning? Dummaste jag hört. Bara för att DU inte anser att den inte skulle göra dig någon nytta betyder det inte att den är onödig. Hur fan skulle det se ut på arbetsplatser t.ex? Ska 20 anställda turas om att använda ugnen eller ska man installera 15 ugnar?
Citera
2024-04-26, 11:16
Medlem
Varför jag inte vill ha en micro? Vill inte heller ha en häst, tjock flickvän, eller jobba med avlopp. Inget konstigt med det, ej heller för att vara "märkvärdig" eller vara för mer än andra. Vill bara inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in