Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-26, 04:11
  #361
Medlem
Ursäkta?!!! 3 miljarder???!!!!
Vad ska de göra med operan då? Klä in hela huset i bladguld?

Jag har inget emot att betala för operan. Men 3 jävla miljarder??!!
Citera
2024-04-26, 04:33
  #362
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Kungliga Operan ägs av staten och klassas som ett statligt byggnadsminne. Därför är byggnaden statens ansvar.
På motsvarande sätt har kommuner ansvar för de byggnader som de äger, som t ex simhallar.

Just därför är inte verkstadsarbetaren i Sthlm med och finansierar simhallarna i Västervik och Arvidsjaur. Däremot är verkstadsarbetarna i Västervik och Arvidsjaur med och finansierar Operan.

Jag förstår och inser att operan är ett viktigt kulturarv men trots allt är det ett politiskt beslut om vad som är statens ansvar och vad som inte är statens ansvar. Tyvärr har utvecklingen gått åt det hållet att närmare Sthlm tenderar ansvaret ofta läggas på staten. (Jmf. ex. polis och rättsväsende i stort. Låt regionerna själva besluta och bekosta nivån på vad de vill ha men det är en annan diskussion. )
Citera
2024-04-26, 05:19
  #363
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fujim
Ursäkta?!!! 3 miljarder???!!!!
Vad ska de göra med operan då? Klä in hela huset i bladguld?

Jag har inget emot att betala för operan. Men 3 jävla miljarder??!!
Det är vad de säger nu. Har aldrig hört om något bygge som inte blivit dyrare än beräknat.
Citera
2024-04-26, 06:30
  #364
Medlem
Många i tråden tänker fel. Ett rikt och myllrande kulturliv är målet. Ekonomin är medlet. Många verkar tror att det är tvärtom, dvs att vi bara ska ha kultur som genererar tillväxt. Ekonomin har inget egenvärde, men det har däremot konst och kultur.

Simple as that.

Sedan är det ett problem att kulturscenen är väldigt urbaniserad i Sverige. Detta gör att många har lite förståelse och kunskap om tex konst om man är född utanför städerna. Det är väldigt tragiskt. Jag själv är från vishan och såg min första samtidskonstutställning i nära vuxen ålder. Men vad jag hade behövt det tidigare. Det är orättvist.
Citera
2024-04-26, 06:39
  #365
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Många i tråden tänker fel. Ett rikt och myllrande kulturliv är målet. Ekonomin är medlet. Många verkar tror att det är tvärtom, dvs att vi bara ska ha kultur som genererar tillväxt. Ekonomin har inget egenvärde, men det har däremot konst och kultur.

Problemet med statligt finansierad "konst" är att den aldrig blir varken "rik" eller "myllrande". Det är ett gäng privilegierade töntar som leker kultur på andras bekostnad. Det har aldrig någonsin kommit ut något berikande för samhället ur det.
Citera
2024-04-26, 06:53
  #366
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av CKCS
Problemet med statligt finansierad "konst" är att den aldrig blir varken "rik" eller "myllrande". Det är ett gäng privilegierade töntar som leker kultur på andras bekostnad. Det har aldrig någonsin kommit ut något berikande för samhället ur det.

Turistnäringen?! Du tror inte att Eiffeltornet drar folk till Paris? Skulle den avvecklas skulle Paris som stad förlora miljarder.
Citera
2024-04-26, 07:28
  #367
Medlem
De bygger en busshållplats för 7 miljarder och ett avloppsrör för 25 miljarder i Stockholm så detta framstår som väl investerade pengar i jämförelse.
Citera
2024-04-26, 08:37
  #368
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Varför ska kulturfjantarna få tillverka "kultur" ingen är beredd att betala av sina egna pengar för att nyttja. I alla andra branscher så måste man ha ett kundunderlag för att gå runt. Men det gäller inte för det vissa anser vara kultur.

Förklara varför en industriarbetare i Västervik eller Arjeplog ska betala för finkultur i huvudstaden som dom inte kommer se på ens på plansch.

Min kultur är öl, kokain, stora bilar, resor till Medelhavet och horor. Varför subventioneras inte det också?

För att en lindrigt förståndshandikappad klarar av att jobba inom industrin men nån promille kan sjunga på en operascen. För att Jussi Björling inte inspekterade laddstolpar eller brödrostar i Västervik. För att majoriteten av befolkningen uppskattar att vi har ett kontinuerligt kulturarv och hellre ser att detta förknippas med ett operahus än med ett gäng feta fyllon som springer på bordell på Kontinenten.
__________________
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2024-04-26 kl. 08:40.
Citera
2024-04-26, 09:20
  #369
Medlem
Running_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Min kultur är öl, kokain, stora bilar, resor till Medelhavet och horor. Varför subventioneras inte det också?
Flygresor till bl.a. Medelhavet och dina horor i Thailand är subventionerade.

Flygbolagen betalar inte så mycket skatt på bränslet = du som är vanlig, genomsnittlig nättroll har råd att flyga jorden runt, tänk på det.
Citera
2024-04-26, 10:32
  #370
Medlem
ortizs avatar
Om ett poolhus i Kiruna kostar en miljard känns väl tre miljarder rimligt för att ha en opera i gott skick? Inga konstigheter. Kulturarvet är viktigt. Ser gärna att min skatt går till sånt.
Citera
2024-04-26, 10:36
  #371
Avstängd
Vi bränner flera hundra miljarder årligen på kriminella fejkflyktingar så bajspackarna på operan kan väl få lite deg vafan
Citera
2024-04-26, 11:15
  #372
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Turistnäringen?! Du tror inte att Eiffeltornet drar folk till Paris? Skulle den avvecklas skulle Paris som stad förlora miljarder.

Räknar du Eiffeltornet som kultur? Jag syftade på kulturutövare.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback