2024-04-25, 17:15
Medlem
Många herrejössesmongon i tråden. Herrejösses, ska de renovera ett operahus för 3 miljarder! Det går inte, herrejösses!
Vi betalar tusentals miljarder till galna bidrag och en extremt ineffektiv offentlig sektor men vi kan inte investera i en kulturbärande fastighet som ska stå ett par hundra år till. Med det där resonemanget kan vi lägga ned alla olönsamma samhällen i glesbygd som slukar bidrag. Herrejösses!
Citera
2024-04-25, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
Du lever i det förflutna, en svunnen tid som kommer att dö ut.

Operan HADE i princip alltid fullsatta konserter.
Nu har Operan i princip ALDRIG fullsatta konserter.
Ändå betalas 80% av biljetten av staten för att gynna de få fina kvarvarande stofilerna.

Många av de gynnade stofilerna försvann med covid. Inom ett par årtionden ligger ni kvarvarande stofiler i graven och Operan ligger övergiven.

Då har ni har kostat oss överlevare MILJARDER.
Greta borde stå utanför Operan och protestera, men det är klart då skulle inte mamma operadivan mata ungen.

Nothing Lasts forever...
https://www.youtube.com/watch?v=ko4RltxrpTE

Ungefär 80% fyllda säten överlag. Jag tycker det är okej. Många av platserna är ju väldigt dåliga, värt att ta in i beaktningen.

De bra platserna fylls alltid.

Långt ifrån ”ingen” som du skrev.

https://via.tt.se/pressmeddelande/3429965/publikrusning-till-salongen-dags-att-satsa-pa-kungliga-operan?publisherId=1776097&lang=sv
Citera
2024-04-25, 18:48
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gofigur
... helt skamlöst. Ta det där med 30000 på Opera i Haga. Ser det som som 30000? https://via.tt.se/data/images/00371/958b4635-0b49-4ea3-943d-4da2e4d22548-w_960.jpg
Bara för att du är så tråkig så testade jag att kontrollräkna i bilden. Fotot är flackt så man missar en del huvuden, men snabbt kommer man upp i hundra (i en liten kvadrat längst bort). Det blir tusen närmast scenen. Och på bilden uppskattningsvis 5 000 därmed. Fotot är bara en del av gräsmattan (kolla ett flygfoto) så 6 ggr det är inga konstigheter. Därmed 30 000 inte alls orimligt. Snarare skamlöst av dig att langa ur dig en sån sak, ogrundat bara för att du tror att ingen kollar. Däremot hade du kunnat argumentera att det var ett gratisevent, antar jag. Om nu det har med nåt att göra.

// Förtydligande: det var den nedladdningsbara bilden här som jag räknade i, ej exakt samma som den du hade, för skärpans skull.
Senast redigerad av Jordgubbe 2024-04-25 kl. 19:16.
Citera
2024-04-25, 19:24
Medlem
3767s avatar
Opera är den högsta konstformen. Bonnläppar ska fanimej betala och hålla käft.
Citera
2024-04-25, 19:31
Medlem
Glödskals avatar
Det är inte så att det finns andra kostnader. Måste skattebetalarna klås på mer pengar bara för att vissa gillar opera?

Prioritera.
Respektera skattebetalarna.
Citera
2024-04-25, 19:38
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klon1
Ungefär 80% fyllda säten överlag. Jag tycker det är okej. Många av platserna är ju väldigt dåliga, värt att ta in i beaktningen.

De bra platserna fylls alltid.

Långt ifrån ”ingen” som du skrev.

https://via.tt.se/pressmeddelande/3429965/publikrusning-till-salongen-dags-att-satsa-pa-kungliga-operan?publisherId=1776097&lang=sv

Ingen kommer att gå på Operan om någon generation skrev jag.
Kommer den ens att vara kraftigt subventionerad så många år till? När subventionerna försvinner försvinner besökarna förutom de besuttna som är okänsliga för pengars värde.

Det är äckligt att den hårt arbetande pöbeln ska stå för fiolerna när de besuttna ska sitta och fisa på bästa plats på Operan.
År 2024.
Man skulle kunna tro att Ludde 16 styr Sverige...

Så Operan har en Jenny Mattsson Pressansvarig /Head of Press. Förutom sin överbetalda Kommunikationschef.
Från Folkbildningsrådet ser jag...
"Bakgrund som kommunikationschef, radioproducent och journalist."
"Pressansvarig Folkbildningsrådet · Heltid"

Hur många överbetalda löner och rulla-mest-med-tummarna-tjänster kan man egentligen skära mer på skyddade verkstan Operan redan genast, innan skiten läggs ner helt i framtiden?

Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Bara för att du är så tråkig så testade jag att kontrollräkna i bilden. Fotot är flackt så man missar en del huvuden, men snabbt kommer man upp i hundra (i en liten kvadrat längst bort). Det blir tusen närmast scenen. Och på bilden uppskattningsvis 5 000 därmed. Fotot är bara en del av gräsmattan (kolla ett flygfoto) så 6 ggr det är inga konstigheter. Därmed 30 000 inte alls orimligt. Snarare skamlöst av dig att langa ur dig en sån sak, ogrundat bara för att du tror att ingen kollar. Däremot hade du kunnat argumentera att det var ett gratisevent, antar jag. Om nu det har med nåt att göra.

// Förtydligande: det var den nedladdningsbara bilden här som jag räknade i, ej exakt samma som den du hade, för skärpans skull.

Bra poäng med gratisevent!

Många är säkert där för att njuta av en fin ledig dag i solen och picknick och kan stå ut med att Operan för oväsen en kort stund.

Annars verkar Operan snylta på det som folk på plats verkligen kan vara intresserade av:

"Det blir ett varierat program med såväl klassiker som Mozart, Verdi och Taube som publikfavoriter: Solna kulturskolas barnkör som tillsammans med Kungliga Hovkapellet framför Bellmans Fjäriln vingad och ett spralligt Astrid Lindgren-medley. Försommarkonserten avslutas med nationalsången tillsammans med publiken."

Så hur många var där för Operan??
Citera
2024-04-25, 19:52
Medlem
LittleFishs avatar
Eftersom kulturen i frågan är elitistisk i sin natur och mer eller mindre enbart är menat för rika kärringar från Östermalm kommer de garanterat få pengarna. Allt visar på det då pengarna aldrig hamnar där de mest behövs. Upp-och-nedvänd pyramid för spendering av skattepengar är Sverige motto.
Citera
2024-04-25, 20:13
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
3 miljarder innefattar antagligen en del onödig lyx och ambition som är högre än vad som behövs men det är inte i en faktor x10 eller så då det är troligt att en renovering där man gör minsta möjliga skulle gå på minst 1.5 miljarder.

En huvudstad av rang ska så klart ha en kvalitativ opera precis som att den ska ha en nationalarena för sport. Som fastighet så är Operan precis som alla andra fastigheter känslig för tiden.

Förr eller senare så måste man göra ett stambyte i en brf för att kostnaden för alla vattenläckor och snabba quick fixes överstiger kostnaden för stambytet.

Många bäckar små gäller här. Ett stambyte i en brf belastar varje lägenhet med ca 300k nuförtiden.

Operan har ca 1000 rum och ingenting är byggt för att stambyte ska vara lätt i första hand. Publik ska äta, skita och pissa och det ska även anställda kunna göra.
Så stambyte Operan - 200 mille?

Passar vi även på att ta in Operan i de normer som finns för ventilation och el och gör ny eldragning, riktiga brandzoner och nytt ventilationssystem så är det 200 mille till minst.

Sen anser jag att Operan ska visuellt endast renoveras till sin forna glans. Det vi har är det vi har och det är där det stora värdet och husets själ ligger. D.v.s restaurering och varsam förbättring av konst och ytskikt är det som gäller enligt mig. Ändå 100 mille.

Är huset stängt för allt ovan så är det rimligt att man gör de om och tillbyggnader man vill för att den dagliga verksamheten ska bli bättre. 100 mille till bör täcka det nödvändiga behovet men det här är en av de budgetposter jag tror man saltat en hel del på och gjort det mer nice än needed.

Exteriörer: 100 mille?

Scenhus: Det här är den andra posten jag tror man saltat lite men ärligt talat så får man ett nytt scenhus med sjukt bra modern teknik för 350 kaniner bre.

Sen kan det även vara så att intäktsbortfall pga stängd period belastar budgeten och att en del av svaret på kostnaden finns där.
Senast redigerad av DirtyDiggerNick 2024-04-25 kl. 20:17.
Citera
2024-04-25, 23:00
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyDiggerNick
3 miljarder innefattar antagligen en del onödig lyx och ambition som är högre än vad som behövs men det är inte i en faktor x10 eller så då det är troligt att en renovering där man gör minsta möjliga skulle gå på minst 1.5 miljarder.

En huvudstad av rang ska så klart ha en kvalitativ opera precis som att den ska ha en nationalarena för sport. Som fastighet så är Operan precis som alla andra fastigheter känslig för tiden.

Förr eller senare så måste man göra ett stambyte i en brf för att kostnaden för alla vattenläckor och snabba quick fixes överstiger kostnaden för stambytet.

Många bäckar små gäller här. Ett stambyte i en brf belastar varje lägenhet med ca 300k nuförtiden.

Operan har ca 1000 rum och ingenting är byggt för att stambyte ska vara lätt i första hand. Publik ska äta, skita och pissa och det ska även anställda kunna göra.
Så stambyte Operan - 200 mille?

Passar vi även på att ta in Operan i de normer som finns för ventilation och el och gör ny eldragning, riktiga brandzoner och nytt ventilationssystem så är det 200 mille till minst.

Sen anser jag att Operan ska visuellt endast renoveras till sin forna glans. Det vi har är det vi har och det är där det stora värdet och husets själ ligger. D.v.s restaurering och varsam förbättring av konst och ytskikt är det som gäller enligt mig. Ändå 100 mille.

Är huset stängt för allt ovan så är det rimligt att man gör de om och tillbyggnader man vill för att den dagliga verksamheten ska bli bättre. 100 mille till bör täcka det nödvändiga behovet men det här är en av de budgetposter jag tror man saltat en hel del på och gjort det mer nice än needed.

Exteriörer: 100 mille?

Scenhus: Det här är den andra posten jag tror man saltat lite men ärligt talat så får man ett nytt scenhus med sjukt bra modern teknik för 350 kaniner bre.

Sen kan det även vara så att intäktsbortfall pga stängd period belastar budgeten och att en del av svaret på kostnaden finns där.
Tanken är att Kungliga Operans hyra kommer att höjas rejält efter renoveringen, från cirka 23 miljoner till omkring 230 miljoner per år. Man kan vara rätt säker på att anslagen kommer inte att höjas motsvarande utan renoveringen kommer att leda till kraftigt minskad verksamhet. Jämför t ex med Nationalmuseum som efter renoveringen inte har råd att hålla öppet så mycket som tidigare och inte heller har råd med utställningar som tidigare.

Oavsett vad man än tycker om operakonsten per se står Kungliga Operan där den står. Fastigheten måste renoveras inom en snar framtid eller rivas och ersättas med en ny byggnad. Oavsett vad fastigheten ska användas till i framtiden är det ett enormt projekt. Därav prislappen.
Citera
2024-04-26, 00:37
Medlem
Är det någon här som seriöst inbillar sig att det hela kommer att stanna vid 3 miljarder?

Jag kan redan nu slå fast att innan det hela är klart så blir summan minst 5 miljarder. Givetvis kan ingen gå ut med det beloppet i detta läge utan det kommer senare när det inte längre går att backa bandet.

Efter någon månad in i projektet upptäcktes det att...o.s.v

Mvh
Vis av erfarenhet.

(Karolinska, Slussen, Förbifart Stockholm...i all oändlighet.)
Senast redigerad av Konrad 2024-04-26 kl. 00:47.
Citera
2024-04-26, 00:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
För att en industriarbetare i huvudstaden betalar för både finkultur, fulkultur, simhallar med mera i Västervik och Arjeplog? Varför ska det bara gå åt ett håll?

Nja så fungerar det inte riktigt. Kultur och simhallar i Västervik och Arjeplog finansieras till största delen med kommunala skattemedel. Varför inte samma lösning när det gäller Kungliga operan också?

Låt kommunen betala lejonparten av kostnaden precis som med vilket badhus som helst. Visst kan en liten del komma via statsbudgeten men det är inte absolut nödvändigt.
Citera
2024-04-26, 02:27
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Konrad
Nja så fungerar det inte riktigt. Kultur och simhallar i Västervik och Arjeplog finansieras till största delen med kommunala skattemedel. Varför inte samma lösning när det gäller Kungliga operan också?

Låt kommunen betala lejonparten av kostnaden precis som med vilket badhus som helst. Visst kan en liten del komma via statsbudgeten men det är inte absolut nödvändigt.
Kungliga Operan ägs av staten och klassas som ett statligt byggnadsminne. Därför är byggnaden statens ansvar.
På motsvarande sätt har kommuner ansvar för de byggnader som de äger, som t ex simhallar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in