Citat:
Ursprungligen postat av
JLo76
Tack för FUP:en det var intressant läsning.
Grundorsaken till olyckan var alltså att en angöringstamp åkt in i propellern och gjorde att motorn inte orkade driva propellern.
Först måste jag säga att den avlidne hade otur den dagen. Han måste fått ett slag i huvudet, antagligen av båten, hade han hängt kvar vid livbojen så hade han nog överlevt tills han blev upplockad av helikoptern. Han var ju en av dem i överlevnadsdräkt och de verkar ju ha fungerat bra. De som blev nedkylda var ju de utan. Men situationen är ju kaotisk så man vet ju inte själv hur man hade reagerat.
Om Ni*klas så får man ändå ge honom det att när olyckan var ett faktum agerade och försökte rädda killen som till slut avled. Men sen så har han ju brustit på ett gäng punkter också.
Det fanns inte överlevnadsdräkter åt alla på båten. Han borde inte ha tagit med fler än dräkter. 14 grader i vattnet är livsfarligt.
Jag tror inte att det här vädret i sig är nåt problem för en fungerade RIB, men han borde ha använt sitt omdöme och insett att vid 15m/s då är gränsen för en nöjestripp passerad och han borde avbrutit resan. Speciellt med tanke på om något skulle gå fel så är det för hårt väder.
Jag har svårt att få ihop hans eget alkoholintag. Han ska alltså ha druckit 3x33cl HOF+ 1 flaska folköl mellan 11:00 och 16:45 och fortfarande kl 23 när blodprovet tas ha 0,49 promille. Jag tror nog inte riktigt på den historien. Just den saken tror jag också är det som kommer att ligga honom mest till last om han blir dömd för vållande till annans död.
I hans ögon kanske det var en privat resa, men det är så mycket sammanblandning mellan företaget och privat här så jag tror inte att det riktigt håller det heller.
Edit:
En sak i periferin som gnager lite är följande stycke:
Citat:
Den 30 september -22 var Mik*el N*sea båtchef och T*rnblom navigatör ombord på
stridsbåten, när de hörde ett larm på VHF om sjöolycka vid Vinga.
T*rnblom berättar att ett normalt förfarande för dem är att inte svara på dessa larm, men när
det kom information om medvetslös man i vattnet, ändrade de omedelbart sin kurs och var
framme vid Vinga, 10 min efter att de hört larmet.
Ignorerar försvarets båtar larm om sjönöd normalt? Det är fan inte ok.