2022-12-13, 11:40
Medlem
crocodilelilos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Veridictores
Har fått en del mer information från rättsväsendet, men vissa element i tråden gillar visst inte att jag är trådens "förundersökningsledare", så jag håller den för mig själv tillsvidare.

Utredningen är fortfarande öppen, ligger hos åklagarkammaren i Halmstad. Återkommer när den är stängd och det hela blivit offentligt.
Offerkoftan passar inte dig, vad har du fått reda på?
Citera
2022-12-19, 14:45
Medlem
Citat:
Lite intressant information ifrån Adventure Särös egen hemsida.

"Båtarna är godkända för farter upp till 65 knop i 4 meters våghöjd."

Detta citat säger allt: Att det är ett företag som gärna tar livet av sina kunder, precis så som skedde. Olustigt. Bara citatet i sig är tillräckligt för näringsförbud INNAN någon dött.

Man kan säkert finna vågor i någon djup ocean som är 4 meter höga och så långa att det går att köra i 65 knop över dem, men i våra trakter är förhållandet våghöjd/vågens bas sådan att 65 knop sådan sjö inte är möjligt om man vill komma hem hel och levande.
Citera
2022-12-19, 23:18
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Har fått en del mer information från rättsväsendet, men vissa element i tråden gillar visst inte att jag är trådens "förundersökningsledare", så jag håller den för mig själv tillsvidare.

Utredningen är fortfarande öppen, ligger hos åklagarkammaren i Halmstad. Återkommer när den är stängd och det hela blivit offentligt.

Under tiden som förundersökningen pågår är den belagd med sekretess. Att dela information i en brottsutredning kan förstöra utredningen och möjligheten att väcka åtal.
Citera
2022-12-31, 00:40
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mattias007
"Båtarna är godkända för farter upp till 65 knop i 4 meters våghöjd."

Detta citat säger allt: Att det är ett företag som gärna tar livet av sina kunder, precis så som skedde. Olustigt. Bara citatet i sig är tillräckligt för näringsförbud INNAN någon dött.

Man kan säkert finna vågor i någon djup ocean som är 4 meter höga och så långa att det går att köra i 65 knop över dem, men i våra trakter är förhållandet våghöjd/vågens bas sådan att 65 knop sådan sjö inte är möjligt om man vill komma hem hel och levande.
Företaget "tog inte livet av sina kunder".
Händelsen inträffade på fritid med ett kompisgäng.
Citera
2023-01-01, 12:22
Medlem
Nicke08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gilla
Företaget "tog inte livet av sina kunder".
Händelsen inträffade på fritid med ett kompisgäng.
Med företagets båt?
Med kompisar?

Låter det bättre?
Citera
2023-01-02, 00:34
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke08
Med företagets båt?
Med kompisar?

Låter det bättre?
Ja, med företagets båt och kompisar.
Det är upp till dig om det "låter bättre".
Citera
2023-05-30, 13:43
Medlem
Förundersökningen förväntas bli klar under Juni månad, så för de som eventuellt fortfarande är intresserade kan det nu snart tänkas komma en del mer officiell info.
Senast redigerad av Veridictores 2023-05-30 kl. 13:48.
Citera
2023-06-19, 23:13
Medlem
Citat:
Förundersökningen förväntas bli klar under Juni månad, så för de som eventuellt fortfarande är intresserade kan det nu snart tänkas komma en del mer officiell info.

Det måste ju har varit väldigt invecklat att utreda detta efter som det har tagit så lång tid. ser med spänning fram mot Förundersökningen .
Citera
2023-06-30, 13:18
Medlem
Någon som har koll på hur det går med förundersökningen?
Citera
2023-07-08, 23:08
Medlem
Gillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JLo76
Någon som har koll på hur det går med förundersökningen?
Jag kontaktar Varbergs tingsrätt på måndag och frågar.
Citera
2023-07-20, 17:36
Medlem
Ärendet handlades tidigare av Halmstads åklagarkammare men har blivit överflyttat till Göteborgs dito.
Varbergs tingsrätt har inget med ärendet att göra, än så länge.
Citera
2023-07-20, 23:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trulse53
Det måste ju har varit väldigt invecklat att utreda detta efter som det har tagit så lång tid. ser med spänning fram mot Förundersökningen .

Det är nog så att de tekniska undersökningarna helt enkelt inte har blivit gjorda på grund av att andra fall har prioriterats högre. Det är ur ett rättssäkerhetsperspektiv ganska allvarligt att det är på det här viset i Sverige, men det är som det är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in