Citat:
Ursprungligen postat av
Klugge
Twitter har inte haft mer än två positiva kvartal under mer än ett decennium och Elon säger att twitter kan bli +-0 2023... vadå kör i botten?
Elon har väl gjort med Twitter som varenda misslyckad LBO genom tiderna? Dvs urholka bolaget på långsiktiga projekt och personerna som arbetar med dem för att gynna kortsiktiga kassaflöden som täcker skulden,
Skulle 50% av arbetsstyrkan få sparken och endast dem som direkt krävs för att core business ska klara sig vara kvar och bolaget ändå skulle vara cashflow negative så skulle problemen vara absurt stora. Ingenting Elon har gjort på twitter har ju lett till ökade intäkter utan bara lägre kostnader. Han har ju själv sagt att de han har gjort med twitter senaste månaden är krishantering för att undvika konkurs. Detta är ganska rimligt med tanke på att han la en gigantisk skuld på twitters balansräkning vid köpet. Räntan på lånet är >1b$ per år tror jag..
Jag skulle kunna förvärva exempelvis Microsoft eller Google, ge alla R&D anställda kicken. Året där på skulle garanterat vara de bästa någonsin i termer av FCF och EPS men bolaget skulle vara i en betydligt sämre sits långsiktigt.
Jag lyssnade på en pod från "Kapitalet" nyligen där de intervjuade en Private equity kille som pratade om LBOs och riskerna de medför som jag kan rekommendera.