2022-12-23, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlschroff
Är det någon som har riktig koll på sälj siffrorna i q4.
Undanbedes spekulationer.
Har någon sammanställt från olika länder hur många tesla som såldes oktober,november.
De kan ju bli en trevlig rekyl uppåt om de är positiva för att sedan falla ner igen.

Följ TroyTeslike på twitter. Han har typ alltid bäst estimat för leveranser osv. Uppdaterar varje vecka
Citera
2022-12-23, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Twitter har inte haft mer än två positiva kvartal under mer än ett decennium och Elon säger att twitter kan bli +-0 2023... vadå kör i botten?

Elon har väl gjort med Twitter som varenda misslyckad LBO genom tiderna? Dvs urholka bolaget på långsiktiga projekt och personerna som arbetar med dem för att gynna kortsiktiga kassaflöden som täcker skulden,

Skulle 50% av arbetsstyrkan få sparken och endast dem som direkt krävs för att core business ska klara sig vara kvar och bolaget ändå skulle vara cashflow negative så skulle problemen vara absurt stora. Ingenting Elon har gjort på twitter har ju lett till ökade intäkter utan bara lägre kostnader. Han har ju själv sagt att de han har gjort med twitter senaste månaden är krishantering för att undvika konkurs. Detta är ganska rimligt med tanke på att han la en gigantisk skuld på twitters balansräkning vid köpet. Räntan på lånet är >1b$ per år tror jag..

Jag skulle kunna förvärva exempelvis Microsoft eller Google, ge alla R&D anställda kicken. Året där på skulle garanterat vara de bästa någonsin i termer av FCF och EPS men bolaget skulle vara i en betydligt sämre sits långsiktigt.

Jag lyssnade på en pod från "Kapitalet" nyligen där de intervjuade en Private equity kille som pratade om LBOs och riskerna de medför som jag kan rekommendera.
Senast redigerad av job230ge 2022-12-23 kl. 14:04.
Citera
2022-12-23, 16:19
Medlem
For What its worth ligger jag från och med 2 minuter sedan nettolång tesla som en spec på studs för första gången på några år

Men jag är en kontraindikator tydligen så vänta er 25% nedställ

Genom Mini L tesla Nordnet 38. Inköp 325,72 stop loss 305.

En liten position för skojs skull mest. Underhållande handel
Senast redigerad av job230ge 2022-12-23 kl. 16:49.
Citera
2022-12-23, 16:30
Medlem
6stringlevins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Bolaget har tappat 64% i värde på ett (1) år, det är ju makalöst.
Det var en makalös uppgång också.

Är övertygad om att Tesla har en ljus framtid på längre sikt. BYD och Tesla ligger i en klass för sig tekniskt. Var börsenkursen skall vara är ju en annan femma.

Jag tror inte att finansvärlden riktigt räknat in hur lång och djup kräftgången kommer att bli ett tag framöver. Jag tror allt skall ner en bit till generellt.

TSLA kan vara en aktie på längre sikt och det är svårt att pricka botten. ATt sprida ut sina inköp brukar vara en vettig strategi.

Funderar också på pengars värde. Det har tryckts enorma pengar också, så ner dit vi var före tex coronan kommer vi inte av den anledningen heller.
Citera
2022-12-23, 16:44
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6stringlevin
Det var en makalös uppgång också.

Är övertygad om att Tesla har en ljus framtid på längre sikt. BYD och Tesla ligger i en klass för sig tekniskt. Var börsenkursen skall vara är ju en annan femma.

Jag tror inte att finansvärlden riktigt räknat in hur lång och djup kräftgången kommer att bli ett tag framöver. Jag tror allt skall ner en bit till generellt.

TSLA kan vara en aktie på längre sikt och det är svårt att pricka botten. ATt sprida ut sina inköp brukar vara en vettig strategi.

Funderar också på pengars värde. Det har tryckts enorma pengar också, så ner dit vi var före tex coronan kommer vi inte av den anledningen heller.

Jag tror ärligt talat att det byggts upp en hype kring Teslas botten. Folk som har siktat lågt har fått rätt och nu är det lätt att tro på samma människor när de siktar ännu lägre. Jag vet hur frånkopplat aktiepriset kan vara i en bear market, speciellt i en aktie som ägs till stor del av retail varav många har belånat sig. Som vi ser nu så kan rekylerna också bli kraftiga. Om tillräckligt många väntar på en viss nivå och den nivån inte nås, ja då blir det FOMO. Vi får se vart Tesla står när marknaden bottnar nästa år, men jag är glad att jag kan plocka in lite då och då på låga nivåer.
Citera
2022-12-23, 21:27
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
For What its worth ligger jag från och med 2 minuter sedan nettolång tesla som en spec på studs för första gången på några år

Det hade man inte kunnat tro! Kan vi kalla dig Tesla bull nu då?
Citera
2022-12-23, 23:08
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ostress
Det hade man inte kunnat tro! Kan vi kalla dig Tesla bull nu då?

För att göra det ännu mer intressant, jag har lite korta positioner.
Citera
2022-12-23, 23:35
Medlem
raskenss avatar
Tesla har tydligen börjat köra med klassisk reklam i Kina. Ett tecken i tiden att Tesla håller på att bli en vanligt biltillvekare. Magin är borta.

Tycligen har tesla stora rabatter också annars får dom inte bilarna sålda. Konkurrensen hårdnar.

https://www.gp.se/ekonomi/d%C3%A4rf%C3%B6r-har-tesla-problem-aktien-har-rasar-ytterligare-1.88580810
Citera
2022-12-23, 23:53
Medlem
ostresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
För att göra det ännu mer intressant, jag har lite korta positioner.
Job230ge ligger lång och Bästehrmongolid ligger kort! Nu har jag sett allt
Citera
2022-12-24, 00:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Tesla har tydligen börjat köra med klassisk reklam i Kina. Ett tecken i tiden att Tesla håller på att bli en vanligt biltillvekare. Magin är borta.

Tycligen har tesla stora rabatter också annars får dom inte bilarna sålda. Konkurrensen hårdnar.

https://www.gp.se/ekonomi/d%C3%A4rf%C3%B6r-har-tesla-problem-aktien-har-rasar-ytterligare-1.88580810

Nej, nu har du inte lyssnat på bullarna, Tesla har inga konkurrenter. De har ju sagt det jättelänge.
Citera
2022-12-24, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge

Jag sålde 50% ett par dagar sedan så oroa dig inte, nu vänder aktien uppåt igen.
Citera
2022-12-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klugge
Jag sålde 50% ett par dagar sedan så oroa dig inte, nu vänder aktien uppåt igen.

Oavsett studs eller inte är jag ur innan leveransiffrorna 3e Januari, lite väl översåld på alla möjliga indikatorer så om de inte är tvångsförsäljning borde man kunna vänta sig en studs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in