2024-04-25, 16:31
Medlem
Som rubriken lyder

Har en bil som går hur bra som helst. Men så fort tanken går ner till hälften så vill bilen lägga av när man svänger höger. Vid full tank är problemet som bortblåst men så fort den närmar sig halva så börjar den tappa gas, hacka och lägga av. Har upptäckt att om jag rycker ratten åt vänster då så fixar det sig igen. Väldigt märkligt.

Även ibland vid raka sträckor så tappar den gas, kan liksom hålla 40km/h och från ingenstans tappar den gas igen. Alltså pedalen reagerar inte, för att sen i samma sekund ”vakna” till liv igen och reagera.

Någon som stött på likande problem?
Citera
2024-04-25, 16:35
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonStopXXX
Som rubriken lyder

En bil med vilja? Är det en självkörande sort?
Citera
2024-04-25, 16:39
Medlem
pyroclasms avatar
Citat:
Som rubriken lyder

Har en bil som går hur bra som helst. Men så fort tanken går ner till hälften så vill bilen lägga av när man svänger höger. Vid full tank är problemet som bortblåst men så fort den närmar sig halva så börjar den tappa gas, hacka och lägga av. Har upptäckt att om jag rycker ratten åt vänster då så fixar det sig igen. Väldigt märkligt.

Även ibland vid raka sträckor så tappar den gas, kan liksom hålla 40km/h och från ingenstans tappar den gas igen. Alltså pedalen reagerar inte, för att sen i samma sekund ”vakna” till liv igen och reagera.

Någon som stött på likande problem?

Ah, du har en sk monoturner.
https://youtu.be/8hJ1HDcMowk?feature=shared
Citera
2024-04-25, 16:43
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Har en bil som går hur bra som helst. Men så fort tanken går ner till hälften så vill bilen lägga av när man svänger höger.
Jobbigt i rondeller!
Citera
2024-04-25, 16:45
Medlem
Är väl rätt uppenbart något fel med bränslesystemet Börja felsöka där
Citera
2024-04-25, 17:00
Avslutad
Svårt att säga. Det jag hade gjort är att köpa sådan där bränslesystemrengöring. En tillsats du helt enkelt häller i tanken. Jätteenkelt och inte speciellt dyrt. Funkar det så funkar det.

En sådan här exempelvis https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/additiv/stp-complete-system-cleaner-bensin/

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jobbigt i rondeller!
Om man backar alternativt är i ett land med vänstertrafik ja
Senast redigerad av SvenHelsing 2024-04-25 kl. 17:12.
Citera
2024-04-25, 17:03
Medlem
Mullrets avatar
Rören till bränslepumpen har väl lagt sig tanken. Prova med byta tank.
Citera
2024-04-25, 17:16
Medlem
hade nåt liknande på en volvo s40 2001. men den ville lägga av i högersväng oavsett bensinnivå. Hade att göra med hastigheten. och motorsystemslampan lös gult för att aldrig släckas igen. Och precis som du säger, växlar och gaspådrag reagerade väldigt ojämt. Var som bilen ryckte extra hårt i framvagnen så fort man gick i från vilande läge på pedalen till att trycka lite lätt.

lyckades aldrig fixa det. sålde bilen- bästa jag gjort.
Senast redigerad av fonzen 2024-04-25 kl. 17:21.
Citera
2024-04-25, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
En bil med vilja? Är det en självkörande sort?

Ja, den kan även prata med mig, fisa och rapa.
Citera
2024-04-25, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jobbigt i rondeller!

Mm väldigt jobbigt, måste vara ännu jobbigare att ha din hjärna!
Citera
2024-04-25, 17:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Är väl rätt uppenbart något fel med bränslesystemet Börja felsöka där

Det har jag redan men kommer inte fram till något. En vän som är mekaniker sa att det är bränslefiltret så jag har beställt ett nytt sådant men jag är väldigt tveksam. Jag menar varför skulle en sväng påverka ett filter?
Citera
2024-04-25, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Svårt att säga. Det jag hade gjort är att köpa sådan där bränslesystemrengöring. En tillsats du helt enkelt häller i tanken. Jätteenkelt och inte speciellt dyrt. Funkar det så funkar det.

En sådan här exempelvis https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/additiv/stp-complete-system-cleaner-bensin/

Om man backar alternativt är i ett land med vänstertrafik ja

Det har jag, har redan tömt tre flaskor i tanken på tre tankningar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in