2024-04-25, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NonStopXXX
Det har jag redan men kommer inte fram till något. En vän som är mekaniker sa att det är bränslefiltret så jag har beställt ett nytt sådant men jag är väldigt tveksam. Jag menar varför skulle en sväng påverka ett filter?

Ja det låter konstigt. Kanske att det är lågt tryck i tanken och vid en viss sväng minskar trycket ännu mer. Eller att nån slang kommer i kläm vid visst ratt utslag.

Nu har du ju redan beställt filter annars kan du ju prova utan filter och se om de gör nån skillnad.
Citera
2024-04-25, 17:40
Medlem
Vad är det för bil?
Har den förgasare?
I så fall kanske flottören hänger sig och låser nålventilen i stängt läge.

Fenomenet inte ovanlig med äldre förgasarjeepar i branta uppförsbackar.
Rådet i så fall är att byta till elektronisk förgasare typ Bosch Single Point.

B t w - är du säker på att det är bränsletillförseln som upphör?
Kan även vara relaterat till tändsystemet.
Kolla elkablarna till och från tändfördelaren och tändspolen.
Citera
2024-04-25, 18:15
Medlem
Är det en äldre bil..... så kan det vara hallgivare.
Hade precis så på en äldre Mazda 626.

Jobbigt att hitta felet men till slut så....
Citera
2024-04-25, 19:09
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Som rubriken lyder

Har en bil som går hur bra som helst. Men så fort tanken går ner till hälften så vill bilen lägga av när man svänger höger. Vid full tank är problemet som bortblåst men så fort den närmar sig halva så börjar den tappa gas, hacka och lägga av. Har upptäckt att om jag rycker ratten åt vänster då så fixar det sig igen. Väldigt märkligt.

Även ibland vid raka sträckor så tappar den gas, kan liksom hålla 40km/h och från ingenstans tappar den gas igen. Alltså pedalen reagerar inte, för att sen i samma sekund ”vakna” till liv igen och reagera.

Någon som stött på likande problem?
Har det varit samma problem med bilen så länge du har ägt den?
Citera
2024-04-25, 20:43
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johannes89
Är väl rätt uppenbart något fel med bränslesystemet Börja felsöka där

Varför skulle det inte kunna vara en kabel i elen/tändningen med glapp i, vars läge påverkas av G-kraften?
Citera
2024-04-25, 21:11
Avslutad
Eftersom det varierar vid kurvtagning samt vid olika nivåer i tanken så låter det som något som har med bränslepickupen i tanken att göra. När du svänger höger så flyttar sig bränslet till vänster.
Det kan få bräslenivån att hamna under den punkt där pumpen suger upp bränsle och istället börjar suga luft.
Det ska normal inte inträffa vid vanlig körning, men prova att plocka upp armaturen ur tanken och kolla så att inga slangar eller rör har lossnat eller rostat sönder.
Hur man kommer åt den varierar från bil till bil, med ofta via golvet i bagageutrymmet eller under sitsen i baksätet
Citera
2024-04-25, 21:23
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Svårt att säga. Det jag hade gjort är att köpa sådan där bränslesystemrengöring. En tillsats du helt enkelt häller i tanken. Jätteenkelt och inte speciellt dyrt. Funkar det så funkar det.

En sådan här exempelvis https://www.okq8.se/produkter/bilprodukter/additiv/stp-complete-system-cleaner-bensin/

Om man backar alternativt är i ett land med vänstertrafik ja
Hmm.. ja, men åtminstone jobbigt att köra ut från högerfrafikrondellen.
Citera
2024-04-25, 21:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Varför skulle det inte kunna vara en kabel i elen/tändningen med glapp i, vars läge påverkas av G-kraften?
Man ska ju visserligen inte utesluta något med gamla bilar, men om det hade varit ett sådant fel så hade det sannolikt inte påverkats av bränslenivån.
Citera
2024-04-25, 21:44
Medlem
Citat:
Som rubriken lyder

Har en bil som går hur bra som helst. Men så fort tanken går ner till hälften så vill bilen lägga av när man svänger höger. Vid full tank är problemet som bortblåst men så fort den närmar sig halva så börjar den tappa gas, hacka och lägga av. Har upptäckt att om jag rycker ratten åt vänster då så fixar det sig igen. Väldigt märkligt.

Även ibland vid raka sträckor så tappar den gas, kan liksom hålla 40km/h och från ingenstans tappar den gas igen. Alltså pedalen reagerar inte, för att sen i samma sekund ”vakna” till liv igen och reagera.

Någon som stött på likande problem?
Underlättar väldigt mycket om du skriver vad det är för bil . bensin ,diesel .insprutning .förgasare
Citera
2024-04-25, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Filip600
Underlättar väldigt mycket om du skriver vad det är för bil . bensin ,diesel .insprutning .förgasare
Gamla Ford Granada med " pirat tank" fick detta problem t,ex.
Citera
2024-04-25, 21:47
Medlem
ReijoHervonens avatar
Vad är det för bil då? Låter som en diesel.
Citera
2024-04-25, 23:49
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Man ska ju visserligen inte utesluta något med gamla bilar, men om det hade varit ett sådant fel så hade det sannolikt inte påverkats av bränslenivån.

Sant. Jag hann glömma den detaljen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in