Citat:
Jag har heller inga problem med opera i sig. Men det är min åsikt att kan en business inte bära sig själv utan subventioner så ska det helt enkelt inte existera. Allt har sin tid, skulle vi subventionera all gammal kultur som gått ur tiden skulle det helt enkelt bli för dyrt. Finns bättre saker att finansiera än sådant som folk i allmänhet helt enkelt inte är intresserade av längre.För att det är en viktig del av vår europeiska kultur, som idag har för smal publik för att det skulle gå ihop med enbart biljettintäkter. Det skulle vara oerhört tråkigt om operakonsten skulle tyna bort och försvinna i glömska... Det skulle ju även bli så, att om det inte fanns något operahus där operastudenter kunde börja uppträda i småroller och så småningom debutera, så skulle utbildningen av dessa också upphöra. Det skulle även påverka körmedlemmarna, musikerna, dirigenterna, regissörerna, maskörerna, påkläderskorna, perukmakarna, de som arbetar med kulisser och ljussättning och en mängd annat som är associerat med operakonsten. Efter några decennier skulle kunskaperna om detta vara borta, det skulle vara jättesvårt att köra igång maskineriet igen. Och operaälskarna skulle få nöja sig med gamla inspelningar...
Jag tycker i alla fall att det är något visst med opera, när det är som bäst. Det lyfter själen som inget annat kan, det ger en känsla av att det kanske ändå finns en högre mening, något där bortom. Och det ger en stark känsla av europeisk gemenskap, bakåt i tiden och framåt. T.ex. hålls de stora kulturspråken levande: tyska, franska, italienska, ryska. Fler lär sig dem p.g.a. att de älskar operorna och vill förstå librettona utan en översättare som står emellan. Själv började jag lära mig tyska som elvaåring, när jag sett en Wagner-opera på TV och blivit helt såld. Då beställde jag upp librettot ifrån magasinet på Stadsbiblioteket, och översatte ord för ord med ett lexikon...
Vill vi att "Idol" och Melodifestivalen ska vara det enda som står till buds..? Jämför för övrigt gärna med vad Melodifestivalen kostar, både för städerna där deltävlingarna hålls, och nu finalen i Malmö t.ex.. Tänk bara på vad säkerhetsarrangemangen kostar runt detta... trots att evenemanget i sig saknar kulturellt och musikaliskt värde, där spelar ju bara skvalmusik.
Sedan tycker jag också att siffran för att restaurera operahuset är konstigt hög, men denna måste ju någon som kan detta med byggen och renoveringar kunna granska.
Jag tycker i alla fall att det är något visst med opera, när det är som bäst. Det lyfter själen som inget annat kan, det ger en känsla av att det kanske ändå finns en högre mening, något där bortom. Och det ger en stark känsla av europeisk gemenskap, bakåt i tiden och framåt. T.ex. hålls de stora kulturspråken levande: tyska, franska, italienska, ryska. Fler lär sig dem p.g.a. att de älskar operorna och vill förstå librettona utan en översättare som står emellan. Själv började jag lära mig tyska som elvaåring, när jag sett en Wagner-opera på TV och blivit helt såld. Då beställde jag upp librettot ifrån magasinet på Stadsbiblioteket, och översatte ord för ord med ett lexikon...
Vill vi att "Idol" och Melodifestivalen ska vara det enda som står till buds..? Jämför för övrigt gärna med vad Melodifestivalen kostar, både för städerna där deltävlingarna hålls, och nu finalen i Malmö t.ex.. Tänk bara på vad säkerhetsarrangemangen kostar runt detta... trots att evenemanget i sig saknar kulturellt och musikaliskt värde, där spelar ju bara skvalmusik.
Sedan tycker jag också att siffran för att restaurera operahuset är konstigt hög, men denna måste ju någon som kan detta med byggen och renoveringar kunna granska.
Och jag gissar att det absolut skulle gå runt om det inte vore så att de hade ett operahus vars värde är så högt att endast reparationen i sig går på 3 miljarder kronor.