Citat:
Ursprungligen postat av
virrigavera
Jag har redan kommenterat detta i tråden. Läs gärna hela tråden.
Låt mig dock, ändå återigen, hävda att en nyskriven 15 timmars opera kommer bli ett fullständigt fiasko om man kan något om opera. Nyskrivna verk har en försvinnande liten publik.
Jag vet inte om du har 'upplevt' Wagners Ringen, men 15 timmars opera kräver sin man. Att då inbilla sig att någon skulle vara så infernalisk korkad att de försöker snickra ihop en 15 timmars opera, vilket f.ö. kostar ohyggligt mycket pengar, utan att gå i konkurs är fullständigt obegripligt. Mina biljetter till Kriov-Ringen på MET kostade en normal månadslön i Sverige.
Vem i hela friden betalar en bråkdel för något som högst sannolikt kommer bli ett platt fall.
Avslutningsvis, vad Kulturskribenter fabulerar/drömmer om har ingen som helst koppling till den krassa verkligheten.
Du sätter inte upp en extremt kostsam opera om du inte kan få tillbaka pengarna. Just vilka 'Sagan om Ringen'-nördar skulle vara intresserade av att genomlida en samling mediokra operasångares helgerån av Tolkiens briljanta bok eller Peter Jackson's fantastiska visualisering av Tolkiens trilogi?
Kulturskribent är inte ett yrke, utan en diagnos