2024-04-24, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Du tar alltså upp kungen och kungafamiljen som en vettig investering?

Att Stockholm ska ha ett skrytbygge för flera miljarder, är till för stockholmare. Visst är det så.

Om staten vill ge skåningar kulturella Opera-upplevelser kan staten ge oss biljetter till operan i Köpenhamn. Oavsett är 3 miljarder en helt orimlig kostnad och endast stockholmare försvarar den kostnaden.

En riksangelägenhet är att få stockholmare att sluta dumpa blattar i landet och sen gnälla när kommunerna går under. Slutar ni med det kanske ni kan få ert skrytbygge.

Är du medveten om att Malmö också har en opera som även den finansieras med skattemedel, dvs även Stockholmare betalar för den. Obildade ignorant. Köp ett lexikon, börja på A och fortsätt framåt.
Citera
2024-04-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Tycker det är riktigt roligt att se, hur många av FB:s i övrigt hårdföra nationalister i tråden helt plötsligt ger vika för anarkokapitalism och amerikansk imperialism, d.v.s. att marknaden skall styra till hundra procent utan hänsyn till klassisk kultur och motsvarande omätbara värden. Men vad hade man att förvänta sig av dessa rakade kortskallar och AfS-sympatisörer?

/AI
Är opera svensk kultur egentligen. Folkmusik med fiol och knätofs känns mer äkta svenskt. Opera är väl adeln som införde?
Citera
2024-04-24, 10:10
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Är opera svensk kultur egentligen. Folkmusik med fiol och knätofs känns mer äkta svenskt. Opera är väl adeln som införde?

Opera började en gång i tiden som något folkligt och jag skulle vilja påstå att det fortfarande är det. Dessutom har Sverige per capita varit bland de världsledande nationerna när det kommer till att producera berömda operasångare. Det är ingen slump att ex.vis såväl Jenny Lind som Birgit Nilsson har fått pryda våra sedlar.

/AI
Citera
2024-04-24, 10:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Varifrån har du fått att ingen går på operan? Jag har varit där flera gånger och det var alltid fullsatt. Opera gör många människor glada, dock har man ett IQ under 80 och ett liv som består av ölfyllor, knark och epatraktorer kan det möjligtvis vara svårt att greppa som koncept.

Men varför ska jag betala för skiten,
drar det inte runt sina egna kostnader så är det på definitionen ett skit konsept.
Lägg ner möget och använd pengarna till något meningsfullt.
Citera
2024-04-24, 10:23
Medlem
Varför ska dom slösa 3 miljarder för på onödiga renoveringar? Dom får väl sjunga i duschen som alla andra
Citera
2024-04-24, 10:27
Medlem
gofigurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Tydligen fler som ser det sjuka i att bolljagarna och deras neandertalägghuvuden till publik får en oändlig massa arenor byggda till sig, likt svampar ur marken. Detta samtidigt som det gnälls över att en jämförelsevis liten summa skall läggas på en intellektuell institution för bildade.
https://www.dn.se/kultur/bjorn-wiman-bildningsbefriade-politiker-satsar-pa-fotboll-och-later-kulturen-forfalla/

”Bildningsbefriande” skriver DN

”Bildningsbefriande” skriver DN och aran upprepar skiten!

Mellofinalen, är det fotboll?
Hur många världsartister har inte setts på "fotbollsarenor"?

Men operadivorna måste absolut ha sitt eget hus som ska bekostas med skattemedel.
Och biljetterna behöver subventioneras 80% för att få folk dit.

Var är Greta när man verkligen behöver henne?
Javisst ja...glömde visst hennes mamma...
Senast redigerad av gofigur 2024-04-24 kl. 10:30.
Citera
2024-04-24, 10:38
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Men varför ska jag betala för skiten, drar det inte runt sina egna kostnader så är det på definitionen ett skit konsept.
Rent krasst, vilken tur då att nationalekonomin inte styrs av vad du gillar och begriper. Turismen i landet omsätter 250 miljarder, 190 miljarder av den är inhemsk. Hur vet du att inte kulturskatter i huvudstan drar ett lass för den, och att förvandla dem till baracker eller parkeringsplatser skulle försämra saken.
Citera
2024-04-24, 11:05
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Men varför ska jag betala för skiten,
drar det inte runt sina egna kostnader så är det på definitionen ett skit konsept.

I wolfpuffs idealvärld är fotboll och Kardashians normerande. Böcker och tänkande kultur lyser med sin frånvaro, då människan skall reduceras till tomma skal, vilka söker snabba kickar. Må kapitalet och den amerikanska imperialismens syn på människan såsom en produkt vinna!

/AI
Citera
2024-04-24, 11:05
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virrigavera
https://www.svt.se/kultur/sagan-om-ringen-blir-opera-15-timmar-lang

Jag har redan kommenterat detta i tråden. Läs gärna hela tråden.

Låt mig dock, ändå återigen, hävda att en nyskriven 15 timmars opera kommer bli ett fullständigt fiasko om man kan något om opera. Nyskrivna verk har en försvinnande liten publik.

Jag vet inte om du har 'upplevt' Wagners Ringen, men 15 timmars opera kräver sin man. Att då inbilla sig att någon skulle vara så infernalisk korkad att de försöker snickra ihop en 15 timmars opera, vilket f.ö. kostar ohyggligt mycket pengar, utan att gå i konkurs är fullständigt obegripligt. Mina biljetter till Kriov-Ringen på MET kostade en normal månadslön i Sverige.
Vem i hela friden betalar en bråkdel för något som högst sannolikt kommer bli ett platt fall.
Avslutningsvis, vad Kulturskribenter fabulerar/drömmer om har ingen som helst koppling till den krassa verkligheten.
Du sätter inte upp en extremt kostsam opera om du inte kan få tillbaka pengarna. Just vilka 'Sagan om Ringen'-nördar skulle vara intresserade av att genomlida en samling mediokra operasångares helgerån av Tolkiens briljanta bok eller Peter Jackson's fantastiska visualisering av Tolkiens trilogi?

Kulturskribent är inte ett yrke, utan en diagnos
Senast redigerad av vanartad 2024-04-24 kl. 11:12.
Citera
2024-04-24, 12:05
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Jag hade kunnat hållit det i miljoner klassen för rördragningen på en annan byggnad med samma area. I en K-märkt byggnad. Det här gäller även våra el och bygg gubbar. Tror det är du som inte förstår tyngden av vad 3 miljarder verkligen är.

Enligt lagen om offentlig upphandling så är det bara att anmäla intresse om att göra renoveringen. Om du kan göra det för några miljoner så är det jättebra! Hatten av.
Citera
2024-04-24, 12:12
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zobra
Jag hade kunnat hållit det i miljoner klassen för rördragningen på en annan byggnad med samma area. I en K-märkt byggnad. Det här gäller även våra el och bygg gubbar. Tror det är du som inte förstår tyngden av vad 3 miljarder verkligen är.

Är busstationen ny? Krävs det arbete på befintlig infrastruktur? Infrastrukturarbete är dyrare än lokal arbete. Det förstår veranda lekman.

Då tycker jag att du gör oss en tjänst; LOU står helt öppen för dig. Jag är seriös.

/AI
Citera
2024-04-24, 12:34
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Nej inte vad det faktiskt kostar men jämfört med stadsteatern i Malmö så är betalningsviljan relativt hög.

Siffror från 2009 så lägg på några tusenlappar! :

Biljettintäkt per besökare
Totalkostnad per besökare
Kungliga Operan
333
2 833
Göteborgsoperan
326
2 140
Malmöoperan
365
2 898
Den Kongelige Teater
399
2 419
Finlands Nationalopera
379
2 574
Den Norske Opera
539
3 394
Fotnot: Nyckeltal från 2009 (svenska kronor).

Och jämför detta med privatteatrarna som inte får en spänn i bidrag!

I dag kostar en biljett till Operan i Stockholm 650-700 kr
Skulle dom inte ha statligt stöd utan tvingas ta biljettpris baserat på faktisk kostnad skulle
biljetterna kosta 3500-4000 kr

Vi kan ta ett bra exempel. Finkultur i Stockholm som Operan får en halv miljard om året i stöd

Ett fritidsintesse i norrlands inland, skoteråkning får 750.000 kr om året fördelar på 183 klubbar
som får bidrag till att anlägga skoterleder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in