Citat:
Ålandsspåret... på den tiden fanns det nog några tusen som hette Stig Engström, Ängström eller Enström. Idag ett hundratal.
Jag ogillar att gå på känslor, föredrar fakta, men Ålandsspåret känns hyfsat iskalllt.
By the way, protokollet som ligger på wpu.nu talar om att det skulle skett 1985. Mycket felaktigheter och brus i detta.
Jag ogillar att gå på känslor, föredrar fakta, men Ålandsspåret känns hyfsat iskalllt.
By the way, protokollet som ligger på wpu.nu talar om att det skulle skett 1985. Mycket felaktigheter och brus i detta.
Citat:
Finns egentligen ingenting som pekar på att det var Skandiamannen med funkisdotter och fru (kort, bredarslad med skrovlig hy) som besökte butiken. Som du påpekar, var Stig ett av Sveriges vanligaste namn 1986, Engström likaså.
Minns jag rätt, så pratade "Stig" om något minne där han gick fram till Palme på Slottsbacken under besöket? Han vart även lite upphetsad/ilsk när Ålandskvinnan förde Palme på tal, osv. Förvisso lite intressant. Men sannolikt brus och mos. Det enda intressanta med Ålandskvinnan, är väl att hon för en teori om Engström på tal, en teori som åklagare Petersson anammar drygt trettio år senare. Jag vet inte riktigt vad det säger, men lite weird är det ju?
Minns jag rätt, så pratade "Stig" om något minne där han gick fram till Palme på Slottsbacken under besöket? Han vart även lite upphetsad/ilsk när Ålandskvinnan förde Palme på tal, osv. Förvisso lite intressant. Men sannolikt brus och mos. Det enda intressanta med Ålandskvinnan, är väl att hon för en teori om Engström på tal, en teori som åklagare Petersson anammar drygt trettio år senare. Jag vet inte riktigt vad det säger, men lite weird är det ju?
WPU är ingen höjdare. Rörigt är bara förnamnet. Ålandskvinnan hörde av sig till polisen i april 1986.
Det är bättre att gå till originalen i Palmemordsarkivet.
Tveksam till att det var SE, men "frun" och "dottern" kan i själva verket ha varit vänner till honom?
Ålandskvinnans teori anammades av spaningschefen Irvell i april 1986. Efter att hon kontaktat polisen med sina misstankar mot SE kom Irvell på att SE var lik mannen som sprang på David Bagares gata.
Däför lät han vittnen bli tillfrågade om de hade sett SE kvar på platsen efter skotten.
Därför lät han PH och Skoglund jobba med undersökningar och förhör på Skandia.
Men innan resultaten av dessa förhör och undersökningar inkommit, gick han i pension.
Linder tog dock stafettpinnen vidare, och sedan, efter 30 års uppehåll, KP.
Om inte en del av detta Skandia-material hade läckt ut efter rättegången 1989 hade SE antagligen varit bortglömd idag. Minell hade aldrig skrivit någon artikel? Anér hade aldrig fått SE på krigsstigen?
SE hade inte behövt ta ett extravarv med sitt försvarstal i "Skydd & säkerhet".
Våra 70 000+ inlägg står i tacksamhetsskuld till den som råkade fippla med Skandia-förhören i FUP:en.
Men vem vet, någon här på FB kanske hade sagt ... Hey! Kommer ni ihåg den här snubben.
Han som sprang i TV! Verkar inte han lite misstänkt?