Citat:
Jag är bekymrad över Runes protocol och hur svagt motstånd det verkar möta hittills. I mina ögon är det den värsta attacken mot bitcoin sedan blockstorlekstvisten, men få verkar se allvaret. Potentiellt skulle betydligt mer elakartade attacker kunna följa i spåren. Vad gör det till exempel för bitcoins möjligheter att etablera sig runt om i världen, om blockkedjan spammas med kontroversiella och i vissa länder förbjudna politiska budskap, obsceniteter eller barnporr och liknande? Och redan nu försvåras introduktionen av nya användare, om man måste förklara vad som händer i blocken och varför avgifterna är så höga just nu. (Jag har egenhändigt introducerat dussintals till bitcoin irl.)
Om inte detta åtgärdas sänks bitcoins värdeproposition drastiskt: från att kunna bli digitalt guld och hela världens monetära bas till att bli "kungen bland shitcoins" eller "troligen förbli större än Ethereum".
Jag har själv tagit tag i detta med att driva en egen nod, för att ha en liten röst om eller när buggfixen som stoppar detta vansinne kommer på tapeten. Om jag inte inom några månader ser något tecken på att detta kommer att ske, blir jag troligen tvungen att gardera mig mer och minska ner andelen bitcoin i min portfölj (den är nu klart över 95 procent). Jag kommer i så fall inte att diversifiera till några shitcoins utan det handlar om ädelmetaller och liknande i mitt fall.
Är det någon mer än jag som ser med oro på bitcoins shitcoinisering? Eller överdriver jag problemet?
Här kan man följa hur blocken spammas med OP_RETURN-transaktioner:
https://mempool.space/sv/
Om inte detta åtgärdas sänks bitcoins värdeproposition drastiskt: från att kunna bli digitalt guld och hela världens monetära bas till att bli "kungen bland shitcoins" eller "troligen förbli större än Ethereum".
Jag har själv tagit tag i detta med att driva en egen nod, för att ha en liten röst om eller när buggfixen som stoppar detta vansinne kommer på tapeten. Om jag inte inom några månader ser något tecken på att detta kommer att ske, blir jag troligen tvungen att gardera mig mer och minska ner andelen bitcoin i min portfölj (den är nu klart över 95 procent). Jag kommer i så fall inte att diversifiera till några shitcoins utan det handlar om ädelmetaller och liknande i mitt fall.
Är det någon mer än jag som ser med oro på bitcoins shitcoinisering? Eller överdriver jag problemet?
Här kan man följa hur blocken spammas med OP_RETURN-transaktioner:
https://mempool.space/sv/
Har bara följt Runes på ytan, men är det inte en förlängning av Ordinals? Något som i första hand hjälper till med onödiga UTXOs som bildas vid transaktioner? Att efterfrågan på blockspace är hög är ju i sig något bra?
Att första lagret är olämpligt för småtranskationer har vi alltid vetat, och det är inget nytt. Bitcoin är i första hand en store of value. Det bestämde marknaden vid block wars 2017.
PS, såg att Rasberry Pi finns i lager nu efter att ha haft corona-strul så jag funderade på nytt här om dagen att börja titta på att sätta upp en nod. Vad kör du för hårdvara?
Senast redigerad av Leaston 2024-04-24 kl. 07:44.
Senast redigerad av Leaston 2024-04-24 kl. 07:44.