2024-04-24, 07:26
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Jag är bekymrad över Runes protocol och hur svagt motstånd det verkar möta hittills. I mina ögon är det den värsta attacken mot bitcoin sedan blockstorlekstvisten, men få verkar se allvaret. Potentiellt skulle betydligt mer elakartade attacker kunna följa i spåren. Vad gör det till exempel för bitcoins möjligheter att etablera sig runt om i världen, om blockkedjan spammas med kontroversiella och i vissa länder förbjudna politiska budskap, obsceniteter eller barnporr och liknande? Och redan nu försvåras introduktionen av nya användare, om man måste förklara vad som händer i blocken och varför avgifterna är så höga just nu. (Jag har egenhändigt introducerat dussintals till bitcoin irl.)

Om inte detta åtgärdas sänks bitcoins värdeproposition drastiskt: från att kunna bli digitalt guld och hela världens monetära bas till att bli "kungen bland shitcoins" eller "troligen förbli större än Ethereum".

Jag har själv tagit tag i detta med att driva en egen nod, för att ha en liten röst om eller när buggfixen som stoppar detta vansinne kommer på tapeten. Om jag inte inom några månader ser något tecken på att detta kommer att ske, blir jag troligen tvungen att gardera mig mer och minska ner andelen bitcoin i min portfölj (den är nu klart över 95 procent). Jag kommer i så fall inte att diversifiera till några shitcoins utan det handlar om ädelmetaller och liknande i mitt fall.

Är det någon mer än jag som ser med oro på bitcoins shitcoinisering? Eller överdriver jag problemet?

Här kan man följa hur blocken spammas med OP_RETURN-transaktioner:

https://mempool.space/sv/

Har bara följt Runes på ytan, men är det inte en förlängning av Ordinals? Något som i första hand hjälper till med onödiga UTXOs som bildas vid transaktioner? Att efterfrågan på blockspace är hög är ju i sig något bra?
Att första lagret är olämpligt för småtranskationer har vi alltid vetat, och det är inget nytt. Bitcoin är i första hand en store of value. Det bestämde marknaden vid block wars 2017.

PS, såg att Rasberry Pi finns i lager nu efter att ha haft corona-strul så jag funderade på nytt här om dagen att börja titta på att sätta upp en nod. Vad kör du för hårdvara?
Senast redigerad av Leaston 2024-04-24 kl. 07:44.
Citera
2024-04-24, 07:27
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Ytterligare ett avgörande steg i riktning mot bitcoinisering:

BREAKING: The IMF writes a paper sharing the potential of #Bitcoin for cross border payments.
Det står absolut ingenting sådant i artikeln. Din idol Dennis ljuger som vanligt.

Varför läser du inte ens artikeln innan du postar?
Citera
2024-04-24, 07:30
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Ytterligare ett avgörande steg i riktning mot bitcoinisering:

BREAKING: The IMF writes a paper sharing the potential of #Bitcoin for cross border payments.

https://twitter.com/Dennis_Porter_/s...09601235062822

Länk till IMF's paper:

https://twitter.com/Dennis_Porter_/s...14145776030202
Intressant!
Citera
2024-04-24, 07:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Intressant!
Har du läst artikeln?
Citera
2024-04-24, 07:49
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Har du läst artikeln?
Bara skummat och ser att IMF tittar på Bitcoin för cross border payments (precis som Porter säger), vilket är mycket intressant. Ett stort steg framåt IMF tar sig tid i den frågan.
Citera
2024-04-24, 07:50
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Bara skummat och ser att IMF pratar om Bitcoin för cross border payments (precis som Porter säger), vilket är mycket intressant. Ett stort steg framåt IMF tar sig tid i den frågan.
Nej, du har uppenbarligen helt missat poängen med artikeln.
Citera
2024-04-24, 07:54
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Nej, du har uppenbarligen helt missat poängen med artikeln.
Ok, fast det är som tur bara en ogrundad åsikt hos dig.
Jag är ganska trygg med vad jag förstått här, samt att du inte läst hela dokumentet (som ändå heter "A Primer on Bitcoin Cross-border flows").

Jag är inte intresserad av att följa med ditt försök till urspårning, så du får sista ordet nu.
Senast redigerad av Leaston 2024-04-24 kl. 08:01.
Citera
2024-04-24, 08:02
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Ok, fast det är som tur bara en ogrundad åsikt hos dig.
Jag är ganska trygg med vad jag förstått här (samt att du inte läst hela dokumentet).

Jag är inte intresserad av att följa med ditt försök till urspårning, så du får sista ordet nu.
Nej, det är ganska entydigt och inte en "åsikt" (som du alltid brukar säga om fakta som motsäger din världsbild).

Prova att åtminstone läsa abstracten om du inte har förmåga att läsa mer än så.

Här får du den:
Citat:
ABSTRACT: The rapid growth of crypto assets raises important questions about their cross-border usage. To
gain a better understanding of cross-border Bitcoin flows, we use raw data covering both on-chain (on the
Bitcoin blockchain) and off-chain (outside the Bitcoin blockchain) transactions globally. We provide a detailed
description of available methodologies and datasets, and discuss the crucial assumptions behind the
quantification of cross-border flows. We then present novel stylized facts about Bitcoin cross-border flows and
study their global and domestic drivers. Bitcoin cross-border flows respond differently than capital flows to
traditional drivers of capital flows, and differences appear between on-chain and off-chain Bitcoin cross-border
flows. Off-chain cross-border flows seem correlated with incentives to avoid capital flow restrictions.
Citera
2024-04-24, 09:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zuppen
Jag är helt med dig, hur sjutton gick detta igenom?
Har en raspberry pi liggandes som jag snabbt kan köra igång, bör man köra den näst senaste versionen av bitcoin då?

Citat:
Har bara följt Runes på ytan, men är det inte en förlängning av Ordinals? Något som i första hand hjälper till med onödiga UTXOs som bildas vid transaktioner? Att efterfrågan på blockspace är hög är ju i sig något bra?
Att första lagret är olämpligt för småtranskationer har vi alltid vetat, och det är inget nytt. Bitcoin är i första hand en store of value. Det bestämde marknaden vid block wars 2017.

PS, såg att Rasberry Pi finns i lager nu efter att ha haft corona-strul så jag funderade på nytt här om dagen att börja titta på att sätta upp en nod. Vad kör du för hårdvara?

Här finns aktuell och bra info om hur man driver en egen nod:

https://www.swanbitcoin.com/3-easy-w...-bitcoin-node/

Jag har inte kommit längre än att jag har beställt hårdvara. Mitt val föll på en Umbrel. Inte för att jag vet att den är bättre än de andra alternativen, men man måste ju välja någon. Jag föredrar att betala för ett färdigt och lättanvänt paket såsom Umbrel, men om man är någorlunda teknisk går det säkert utmärkt att sätta upp en nod medelst en Raspberry Pi. Leverenstiden på Umbrel var flera veckor.

Jag håller på att sätta mig in mer i detta, så jag kan troligen inte mer än ni kan angående hur man sedan ska gå tillväga för att stödja en buggfix etc. Den utvecklare som först slog larm om denna svaghet är mig veterligen Luke Dashjr:

https://twitter.com/lukedashjr

Han har även visat hur den kan fixas. Lämpligen kan man följa och stödja honom på olika vis.

Jag är inte särskilt insatt i det tekniska angående detta, men som du skriver Leaston så är det alltså samma svaghet som möjliggjorde Ordinals som nu har vidareutvecklats och populariserats med Runes protocol, som lanserades samtidigt med halveringen.

Sårbarheten som har utnyttjats för dessa projekt och som pockar på att fixas heter CVE-2023-50428:

https://en.bitcoin.it/wiki/Common_Vu..._and_Exposures
Senast redigerad av Stopp.Belagg 2024-04-24 kl. 09:56.
Citera
2024-04-24, 10:11
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stopp.Belagg
Den utvecklare som först slog larm om denna svaghet är mig veterligen Luke Dashjr:

https://twitter.com/lukedashjr

Han har även visat hur den kan fixas. Lämpligen kan man följa och stödja honom på olika vis.

Jag är inte särskilt insatt i det tekniska angående detta, men som du skriver Leaston så är det alltså samma svaghet som möjliggjorde Ordinals som nu har vidareutvecklats och populariserats med Runes protocol, som lanserades samtidigt med halveringen.

Sårbarheten som har utnyttjats för dessa projekt och som pockar på att fixas heter CVE-2023-50428:

https://en.bitcoin.it/wiki/Common_Vu..._and_Exposures

Jag har följt Luke Dash Jr sedan starten, men sedan hans uttalanden om Ordinals så tycker jag att han är ute och cyklar. Därför lägger jag inte längre lika stor vikt vid vad han säger, utan vill isf först bekräfta det på andra ställen.

På det stora hela så anser jag att Ordinals är något som stärker Bitcoin därför att det stärker incitamenten för miners att fortsätta mine:a Bitcoin. Ju färre rewards som miners får, desto mer transaktioner måste vi se annars kommer hashpowern att minska, och säkerheten med det.
Om man är emot Runes för att det skapar ännu fler transaktioner och därmed än mer incitament till miners, så håller jag inte med. Jag är för fri marknad framför styrd marknad.
Däremot kan Runes vara dåligt av andra anledningar, men dessa har jag isf ännu inte förstått.

Tittar man på snitt transaktionskostnaden så hade den bara en högst tillfällig spik i grafen när Runes lanserades och det var nyhetens behag.
https://bitinfocharts.com/comparison...onfees.html#3m
Senast redigerad av Leaston 2024-04-24 kl. 10:16.
Citera
2024-04-24, 12:01
Medlem
Citat:
Jag har följt Luke Dash Jr sedan starten, men sedan hans uttalanden om Ordinals så tycker jag att han är ute och cyklar. Därför lägger jag inte längre lika stor vikt vid vad han säger, utan vill isf först bekräfta det på andra ställen.

På det stora hela så anser jag att Ordinals är något som stärker Bitcoin därför att det stärker incitamenten för miners att fortsätta mine:a Bitcoin. Ju färre rewards som miners får, desto mer transaktioner måste vi se annars kommer hashpowern att minska, och säkerheten med det.
Om man är emot Runes för att det skapar ännu fler transaktioner och därmed än mer incitament till miners, så håller jag inte med. Jag är för fri marknad framför styrd marknad.
Däremot kan Runes vara dåligt av andra anledningar, men dessa har jag isf ännu inte förstått.

Tittar man på snitt transaktionskostnaden så hade den bara en högst tillfällig spik i grafen när Runes lanserades och det var nyhetens behag.
https://bitinfocharts.com/comparison...onfees.html#3m

I nuläget finns absolut ingen brådska med att höja avgifterna. Hashraten ligger på ATH-nivåer. Det skulle inte skada bitcoin alls om olönsamma brytare finge lägga ner, även om hashraten skulle sjunka något för en tid.

https://www.blockchain.com/explorer/charts/hash-rate

Så länge bitcoinpriset dubblas eller mer var fjärde år, kommer bitcoins säkerhet att fortsätta att vara extremt hög tack vare blockbelöningen. Om hashraten skulle vara oroväckande låg när vi närmar oss år 2140 skulle man kanske kunna överväga att öka brytningens lönsamhet med konstgjord andning av detta slag, om det inte finns något bättre sätt.

Men det är inte de onödigt höga avgifterna som är det stora problemet, utan det är shitcoiniseringen. Hela idén att använda bitcoins blockkedja för memecoins och NFT:s är ett villospår som försvagar bitcoins värdeproposition. Dessutom kan samma svaghet komma att användas på andra, mer elakartade sätt som vi inte kan förutse.
Citera
2024-04-24, 12:04
Paraguay Congress Debates to Make Bitcoin Legal Tender

https://www.cryptotimes.io/2024/04/2...-crypto-bills/

Citat:
Paraguay’s Congress is currently scrutinizing three bills concerning the regulation and management of cryptocurrencies within the nation. These legislative proposals, originating from both the Senate and Chamber of Deputies, aim to establish a regulatory framework for the digital currency and crypto mining industries.

Bitcoiniseringen fortskrider ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in