2024-04-16, 23:04
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Gud finns inte!
Den kan komma fram och svara vad den håller på med och varför de håller på med energier de inte kan något om?
Tror de att vi är gröna lund ?
Trodde de skojade men ger sig aldrig.
Varnar er alltså blanda inte in barn med de där!
Leker dumma och fortsätter överdriver.
Psykar ihjäl folk varje dag med flit.

Att folk överlevt yahweh o co är ett mirakel snarare..
Att de orkar!
Ska bara ändra ändra ändra besatta!
Att ändra på extrema sätt.
Tack för en hel ren hjärna är enda vi ska ha här!
Varför ta kontakt med folk??
Gud finns, men man måste fatta vad gud är. Gud är en ande och kan man ta emot honom så får man andens gåvor. Skulle säga att fokusera bara på de delar av bibeln som handlar om Gud, anden, gåvorna och synderna så kanske du kan lägga ihop vad det är frågan om. Gud ger inte mer än anden kan ge. Det är inte Gud det är fel på, det är falska präster som ljuger om hur man når Gud, vad Gud är och vad Han kan ge. För att förstå Gud behöver man läsa massa psykologi, filosofi, några bitar historia och några bitar av bibeln. Förstå att Gud är inom dig, du ser Honom inom folk, det är en ande; inget mer, inget mindre.
Citera
2024-04-16, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av a-mortal
Gud finns, men man måste fatta vad gud är. Gud är en ande och kan man ta emot honom så får man andens gåvor. Skulle säga att fokusera bara på de delar av bibeln som handlar om Gud, anden, gåvorna och synderna så kanske du kan lägga ihop vad det är frågan om. Gud ger inte mer än anden kan ge. Det är inte Gud det är fel på, det är falska präster som ljuger om hur man når Gud, vad Gud är och vad Han kan ge. För att förstå Gud behöver man läsa massa psykologi, filosofi, några bitar historia och några bitar av bibeln. Förstå att Gud är inom dig, du ser Honom inom folk, det är en ande; inget mer, inget mindre.

Ja hur många gånger tror du jag har hädat på ett halvår?
Pga att den gör sig lustig på sin egen bekostnad varje varje dag.
Eller den tar guld och omvandlar till bajs med flit.
Sen ska jag plocka upp skiten efter deras 100 olika budskap.
Kanske att hjärnan kan SITTA STILLA en minut om dagen så man hinner tänka?
Inte intressant.
Helt plötsligt säger man saker rätt ut som kommer från ingenstans..
De tror ju att livet är en lek märker man.

Det verkar som att de sänder ut budskap till dig för att skratta åt framför mig.
Tyvärr är för gammal.
Nu räcker det.
Citera
2024-04-16, 23:21
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jade11
Ja hur många gånger tror du jag har hädat på ett halvår?
Pga att den gör sig lustig på sin egen bekostnad varje varje dag.
Eller den tar guld och omvandlar till bajs med flit.
Sen ska jag plocka upp skiten efter deras 100 olika budskap.
Kanske att hjärnan kan SITTA STILLA en minut om dagen så man hinner tänka?
Inte intressant.
Helt plötsligt säger man saker rätt ut som kommer från ingenstans..
De tror ju att livet är en lek märker man.

Det verkar som att de sänder ut budskap till dig för att skratta åt framför mig.
Tyvärr är för gammal.
Nu räcker det.
Jag skulle inte säga att alla kan få Guds ande, det är få som får. Så länge vi hjälps åt så behöver inte så många anden, det räcker med 2, 3 st per 100 personer. Bara några kan föregå med gott exempel kommer flocken att följa.
Citera
2024-04-16, 23:23
Medlem
Citat:
Jag skulle inte säga att alla kan få Guds ande, det är få som får. Så länge vi hjälps åt så behöver inte så många anden, det räcker med 2, 3 st per 100 personer. Bara några kan föregå med gott exempel kommer flocken att följa.

Då kan resten gå och förtidspensionera sig försäkringskassan betalar!!
Citera
2024-04-17, 14:29
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jag vill inte leva i ditt samhälle!
Du lever väll inte i Sverige?

Så du tror att om 2-3 personer av 100 inte är mördare så räcker det?
Om 2-3 av 100 inte är bedragare/tjuvar så räcker det?
Om 2-3 av 100 inte är våldtäktsmän eller begår incest så räcker det?

Du får leva nära Gud om du lever efter budorden, men Guds Ande avlägsnar sig från dig om du syndar.
Senast redigerad av TunderTarFyr 2024-04-17 kl. 14:35.
Citera
2024-04-19, 18:41
Medlem
a-mortals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag vill inte leva i ditt samhälle!
Du lever väll inte i Sverige?

Så du tror att om 2-3 personer av 100 inte är mördare så räcker det?
Om 2-3 av 100 inte är bedragare/tjuvar så räcker det?
Om 2-3 av 100 inte är våldtäktsmän eller begår incest så räcker det?

Du får leva nära Gud om du lever efter budorden, men Guds Ande avlägsnar sig från dig om du syndar.
Jag lever i Sverige och det är fullt av syndare, lögnare för det mesta. Kan knappt lita på någon.
Tur nog kan man få folk att sluta om man säger till dem. Det verkar fungera iaf.
Citera
2024-04-23, 20:58
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Jag lever i Sverige och det är fullt av syndare, lögnare för det mesta. Kan knappt lita på någon.
Tur nog kan man få folk att sluta om man säger till dem. Det verkar fungera iaf.
Du har rätt i att människor litar inte på andra människor som ljuger, men det bryter inte mot något bud att ljuga,
Lögn är dålig medmänsklig etik, men inte synd.
Citera
2024-04-23, 22:36
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Du har rätt i att människor litar inte på andra människor som ljuger, men det bryter inte mot något bud att ljuga,
Lögn är dålig medmänsklig etik, men inte synd.

Åttonde budet:
Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa. (Du ska inte ljuga)
Källa: Luthers lilla katekes som jag har i bokhyllan som jag fick som gåva när jag konfirmerades (under tvång och trots protest).
Citera
2024-04-26, 14:01
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Åttonde budet:
Du skall icke bära falskt vittnesbörd mot din nästa. (Du ska inte ljuga)
Källa: Luthers lilla katekes som jag har i bokhyllan som jag fick som gåva när jag konfirmerades (under tvång och trots protest).

Du har rätt. Pudlar.
Även om det är bättreatt läsa budet i bibeln.
Citera
2024-05-29, 08:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Denna vaga beskrivning av moral likställer den med intellekt eller intelligens. Vad är då intelligens? Problemlösningsförmåga. Men hur avgör man om något är ett problem? Med etik och moral. För att ett problem överhuvudtaget ska identifieras behöver man kunna säga att en situation är mindre eller mer bra än en annan. För att kunna göra det krävs etik. Således är ditt argument ett exempel på ett cirkelresonemang.

Dessutom förvarar du politisk korrekthet. Jag har märkt att de som försvarar politisk korrekthet och status quo tenderar att ha sina begär och behov tillfredsställda, medan de som inte gör det inte har det. Så... Vill du att vi andra ska delta i din lilla politiskt korrekta lek så får du se till att inte endast du och din lilla självgoda samling människor gynnas av systemet. Eller menar du att en utfryst individ plötsligt kommer bli förlåten och nöjd efter att han börjat dygdsignalera?
Moral är inte ens i närheten samma sak som intellekt eller "intelligens". Det vet alla som gått ur grundskolan. Någon kan vara mycket intelligent och ändå djupt omoralisk.

Om något upplevs som ett problem, eller inte, avgörs inte heller via etik och moral. Det kan lika gärna vara rent pragmatiskt, maglignt, emotionellt, intellektuellt osv osv.

Politisk korrekthet kan likställas med harmonisering, och politisk inkorrekthet likställs psykologiskt med trots, motvallshet och rebelliskhet med vad som än upplevs vara hävdvunnet. Dom är alla destruktiva element för de utövande individerna.

Precis som du säger, så vilar politisk inkorrekthet oftast i disharmoni, medan politisk korrekthet vilar i harmoni. Dvs trots, rebelliskhet och movallshet och revolt, orsakad mycket pga oförmåga att harmonisera med alla människors grundläggande behov.
Citera
2024-10-14, 18:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Robbinist
Moral är inte ens i närheten samma sak som intellekt eller "intelligens". Det vet alla som gått ur grundskolan. Någon kan vara mycket intelligent och ändå djupt omoralisk.

Om något upplevs som ett problem, eller inte, avgörs inte heller via etik och moral. Det kan lika gärna vara rent pragmatiskt, maglignt, emotionellt, intellektuellt osv osv.

Politisk korrekthet kan likställas med harmonisering, och politisk inkorrekthet likställs psykologiskt med trots, motvallshet och rebelliskhet med vad som än upplevs vara hävdvunnet. Dom är alla destruktiva element för de utövande individerna.

Precis som du säger, så vilar politisk inkorrekthet oftast i disharmoni, medan politisk korrekthet vilar i harmoni. Dvs trots, rebelliskhet och movallshet och revolt, orsakad mycket pga oförmåga att harmonisera med alla människors grundläggande behov.

Etik och moral avgör per definition vad som är ett problem. Kalla det pragmatiskt, intellektuellt. Vilka ord du än använder som beskriver ett tillstånd som mer eller mindre önskvärt har med etik att göra. Etiken utgår från värderingar. Utifrån vissa värderingar kan ett tillstånd vara problematiskt, medan utifrån andra värderingar kan tillståndet vara acceptabelt. Eftersom människor har olika fysiologi och genetik och eftersom vi inte är oändligt anpassningsbara så kommer vi oundvikligen anse olika saker värdefulla. Bara för att du anser att "harmonisering" är värdefullt så innebär det inte att alla andra gör det. Innebär din harmonisering någon slags ojämlikhet och försummelse av människors behov så borde du förstå det. Den rebelliskhet du kritiserar har en förklaring, såvida du inte anser att lagen om orsak och verkan plötsligt upphör i detta fall. Den förklaringen torde vara ouppfyllda behov.
Citera
2024-10-14, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VinnarenSkriver
Etik och moral avgör per definition vad som är ett problem. Kalla det pragmatiskt, intellektuellt. Vilka ord du än använder som beskriver ett tillstånd som mer eller mindre önskvärt har med etik att göra. Etiken utgår från värderingar. Utifrån vissa värderingar kan ett tillstånd vara problematiskt, medan utifrån andra värderingar kan tillståndet vara acceptabelt. Eftersom människor har olika fysiologi och genetik och eftersom vi inte är oändligt anpassningsbara så kommer vi oundvikligen anse olika saker värdefulla. Bara för att du anser att "harmonisering" är värdefullt så innebär det inte att alla andra gör det. Innebär din harmonisering någon slags ojämlikhet och försummelse av människors behov så borde du förstå det. Den rebelliskhet du kritiserar har en förklaring, såvida du inte anser att lagen om orsak och verkan plötsligt upphör i detta fall. Den förklaringen torde vara ouppfyllda behov.
Nja, jag kan inte hålla med här. Problem definieras inte av värderingar eller övertygelser. Problem uppstår lika ofta - om inte mer ofta - helt oberoende av värderingar som etik/moral.

Värderingar kan etablera en kultur där man anser att ska äta endast 1 måttligt mål mat per dag, sova 2 timmar per natt, och dricka vätska endast när det är fullmåne.

Gör man så, då får man grava problem, oavsett vilket resultat som rådande värderingar föreskrev eller övertygad oss om skulle ske. Man mår inte bra, eller främjar en hälsosam tillvaro som människa, bara för att anser man handlar bra eller hälsosamt. Det måste överensstämma med fysiologin också, för att fungera.

Fysiologin bryr sig inte om värderingar som etik eller moral. Värderingarna kan överensstämma med dom fysiologiska förutsättningar vi alla måste förhålla oss till, eller inte. Om dom inte stämmer överens med fysiologin, då får vi problem, oavsett vilka värderingar vi bär på eller vad vi tror är rätt.

Harmonisering är ett grundläggande mänskligt behov som alla bär på. Harmonisering möjliggör- och utvecklar mänsklig kontakt. Utan harmonisering med omgivande världen drabbas vi alla t.ex. av mentala allergier, dysfunktionella vanor, svårigheter att interagera med andra människor och utvinna egna behov, svårigheter att reglera känslor, och använda oss av tidigare känd kunskap m.m.

Du är kanske bekant med talesättet: "Man vill bli älskad. I brist på kärlek, vill man istället bli beundrad. I brist på även beundran, vill man då bli fruktad. Och i brist även på fruktan vill man till slut bli avskydd och föraktad.
Man vill ingiva människorna omkring sig något slag av känsla. Mänskliga själen gör vad som helst, till vilket pris som helst, för att nå kontakt med andra."

Rebelliskhet, eller politisk inkorrekthet, sedd i citatet ovan, är att man vill bli beundrad men inte älskad, alternativt fruktad, i värsta fall avskydd och föraktad. Politisk inkorrekthet är i grunden en sorg/ilska, ett socialt hämndbegär för upplevda oförrätter.
Politisk korrekthet däremot, är fri från den disharmonin, och frigör mänskliga sinnet från den tunga och dysfunktionella ryggsäcken att bära på genom livet.

Det stämmer att olika människor i viss mån upplever olika behov, även de som fått optimala uppväxt-villkor. De vars behov inte stämmer överens med vad fysiologiska tillvaron kan bereda dom, och har svårigheter att förlika sig med detta, upplever således funktionshinder, och är tvingade att sakta jobba med sig själva och förändra sin upplevelse för att harmonisera med den verklighet vi alla delar; eller genomlida ett liv som aldrig gjorde smärtan värd i slutändan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in