Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-10, 13:17
  #1093
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Norge har tagit ut sina landslagsgrupper:

Elite kvinner:
Ingrid Landmark Tandrevold, Fossum IF
Karoline Offigstad Knotten, Vingrom IL
Juni Arnekleiv, Dombås IL
Ida Lien, Simostranda IL
Maren Hjelmeset Kirkeeide, Markane IL
Marthe Kråkstad Johansen, Bossmo & Ytteren IL
Trenere: Patrick Oberegger og Sverre Huber Kaas

Var är VC- och VM-åkaren Marit Ishol Skogan?
Citera
2024-04-10, 14:40
  #1094
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Var är VC- och VM-åkaren Marit Ishol Skogan?

Hon blev erbjuden en plats i rekruttlaget men tackade nej.
Citera
2024-04-10, 15:33
  #1095
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Var är VC- och VM-åkaren Marit Ishol Skogan?

Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Hon blev erbjuden en plats i rekruttlaget men tackade nej.


https://www.abcnyheter.no/nyheter/sp...r-for-meg?nr=1
Citera
2024-04-11, 21:02
  #1096
Medlem
Nu är jag absolut sen på bollen men såg Livet som skidskytte på TV4 (jo vet att det lagt ut länge men inte orkat kollat på det men nu så) och där ser man att skyttet var katastrof redan under försäsongen innan årets säsong 23/24. Man får hoppas de tränar på skyttet så nästa säsong 24/25 blir bättre. Det är alltså inte Lucas det är fel på, det är skyttetränarna och det mentala. För i Livet som skidskytte kan man se att många av de var bättre på försäsongen än året innan som var magiskt i svenskt skidskytte.

Sen tror jag också att efter säsongen 22/23 hade vi skyhöga förväntningar på säsongen 23/24. Kanske lite väl höga. Efter toppar kommer dalar. Vitozzi vann I år, för några år sedan var hon 31. Så allt kan hända. Om inget blir bättre denna försäsong och nästa världscupsäsong 24/25 kan vi börja sparka tränare men inte än. Det har funkat fantastiskt bra. En dålig säsong gör inget, men blir det flera är det bara att byta ut tränare..
Citera
2024-04-11, 21:24
  #1097
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlwaysCrazyInCats
Nu är jag absolut sen på bollen men såg Livet som skidskytte på TV4 (jo vet att det lagt ut länge men inte orkat kollat på det men nu så) och där ser man att skyttet var katastrof redan under försäsongen innan årets säsong 23/24. Man får hoppas de tränar på skyttet så nästa säsong 24/25 blir bättre. Det är alltså inte Lucas det är fel på, det är skyttetränarna och det mentala. För i Livet som skidskytte kan man se att många av de var bättre på försäsongen än året innan som var magiskt i svenskt skidskytte.

Sen tror jag också att efter säsongen 22/23 hade vi skyhöga förväntningar på säsongen 23/24. Kanske lite väl höga. Efter toppar kommer dalar. Vitozzi vann I år, för några år sedan var hon 31. Så allt kan hända. Om inget blir bättre denna försäsong och nästa världscupsäsong 24/25 kan vi börja sparka tränare men inte än. Det har funkat fantastiskt bra. En dålig säsong gör inget, men blir det flera är det bara att byta ut tränare..
Det har spekulerats om att skyttet har blivit sämre rent generellt pga att det tränats mindre skytte, ett beslut som Chabloz antydde kom från landslagsledningen. Så jag skulle inte beskylla skyttetränarna i första hand. Dessutom får man ett intryck från Elvira, Hanna och Ponsi om att de prioriterar skidåkningen över skyttet. Både Elvira och Ponsi har fått ganska direkta frågor om de ska fokusera mer på skyttet inför nästa säsong, och man har fått klara svar tillbaka om att de minsann inte ska uppoffra skidåkning för att träna skytte.
Citera
2024-04-11, 22:11
  #1098
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Det har spekulerats om att skyttet har blivit sämre rent generellt pga att det tränats mindre skytte, ett beslut som Chabloz antydde kom från landslagsledningen. Så jag skulle inte beskylla skyttetränarna i första hand. Dessutom får man ett intryck från Elvira, Hanna och Ponsi om att de prioriterar skidåkningen över skyttet. Både Elvira och Ponsi har fått ganska direkta frågor om de ska fokusera mer på skyttet inför nästa säsong, och man har fått klara svar tillbaka om att de minsann inte ska uppoffra skidåkning för att träna skytte.

Håller med att skyttet verkar nedprioriteras av många av åkarna. Och om det är från landslags ledning kommer det nog inte fortsätta så efter årets säsong. Känns som de fokuserade mycket på åkningen förra året, vilket visade sig i säsongen som var. De sköt som sopor men åkte som gudar i många lopp. Så om skyttet prioteras i år så har vi fulländade åkare på startlinjen i höst.

Men som du säger de prioterar inte skyttet, så varför inte kör längd istället. De kan inte vinna på ren åkning. Många skjuter för bra för det.

Men jag vidhåller att det är bättre att vänta en säsong och se vad som händer. De kan ha varit en svacka. Om de kvarstår måste de göra något inför säsongen 25/26 då det är ett OS år. Men just därför kanske det är bättre att köra på säkra kort, att byta tränare kanske inte är optimalt.
__________________
Senast redigerad av AlwaysCrazyInCats 2024-04-11 kl. 22:16.
Citera
2024-04-12, 13:28
  #1099
Medlem
Den gamle skidskyttepampen Anders Besseberg döms för 9 av 11 punkter till 3 år och 1 månads fängelse för grov korruption.

https://www.vg.no/sport/skiskyting/i...sseberg-dommen
Citera
2024-04-12, 13:38
  #1100
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barbatus
Den gamle skidskyttepampen Anders Besseberg döms för 9 av 11 punkter till 3 år och 1 månads fängelse för grov korruption.

https://www.vg.no/sport/skiskyting/i...sseberg-dommen

Det var ett ganska långt straff är min spontana åsikt, men bra att pampar som ägnar sig åt korruption straffas.
Citera
2024-04-12, 13:53
  #1101
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Det var ett ganska långt straff är min spontana åsikt, men bra att pampar som ägnar sig åt korruption straffas.
Ja, er glad for at vi har en av verdens strengeste strafferammer for korrupsjon. Er også glad for hvordan utøvere og media her har opptrådt. Utøverne som under de siste årene til Besseberg sammen med Fourcad var de ivrigste på klagemål mot IBU/Russland-spørsmål. Media her som var de som gikk i dypet av saken ( gikk faktisk t.o.m. for langt ved å akseptere historier fra kilder som ikke viste seg å være troverdige)

Så alt i alt er jeg fornøyd med rettsvesen, utøvere og media her.
Citera
2024-04-12, 14:04
  #1102
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbatus
Den gamle skidskyttepampen Anders Besseberg döms för 9 av 11 punkter till 3 år och 1 månads fängelse för grov korruption.

https://www.vg.no/sport/skiskyting/i...sseberg-dommen

Handlar såklart mest om att statuera ett exempel, korruption och framförallt doping sker såklart inom precis alla idrotter på elitnivå.
Citera
2024-04-23, 14:08
  #1103
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Det har spekulerats om att skyttet har blivit sämre rent generellt pga att det tränats mindre skytte, ett beslut som Chabloz antydde kom från landslagsledningen. Så jag skulle inte beskylla skyttetränarna i första hand. Dessutom får man ett intryck från Elvira, Hanna och Ponsi om att de prioriterar skidåkningen över skyttet. Både Elvira och Ponsi har fått ganska direkta frågor om de ska fokusera mer på skyttet inför nästa säsong, och man har fått klara svar tillbaka om att de minsann inte ska uppoffra skidåkning för att träna skytte.

Om de tränar 4-5 tim om dagen året runt förutom möjligen april så kan de gott och väl träna både skytte och skidåkning. De åker relativt korta sträckor och gott om tid finns för båda grenarna inom skidskyttet.

Det handlar om att det finns en grupp av åkare som styr landslaget med systrarna Öberg i spetsen och en förbundkapten som är allt annat än Wolfgang var dvs hård med disciplin. I dokumentärer är det hela tiden gulligull mellan tränare och aktiva och då får man till slut en fet katt. Dagens framgångar bygger på Wolfgangs arbete. Johannes Lukas ser inte jag som en förbundskapten som utvecklat svenskt skidskytte.
Citera
2024-04-23, 14:42
  #1104
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Om de tränar 4-5 tim om dagen året runt förutom möjligen april så kan de gott och väl träna både skytte och skidåkning. De åker relativt korta sträckor och gott om tid finns för båda grenarna inom skidskyttet.

Det handlar om att det finns en grupp av åkare som styr landslaget med systrarna Öberg i spetsen och en förbundkapten som är allt annat än Wolfgang var dvs hård med disciplin. I dokumentärer är det hela tiden gulligull mellan tränare och aktiva och då får man till slut en fet katt. Dagens framgångar bygger på Wolfgangs arbete. Johannes Lukas ser inte jag som en förbundskapten som utvecklat svenskt skidskytte.

Återigen upprepas dessa dumheter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback