2024-04-23, 11:57
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Löpande samhällskostnad för romer: en miljard i månaden (från 2015, ref via Svd). Ett knepigt val.
Att vi har fler idiotiska kostnader att dra in på är sant ja. Knappast ett incitament att skaffa oss fler?
Citera
2024-04-23, 12:01
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittsvag
Stockholm och närliggande kommuner pumpar in pengar till övriga Sverige där kommunerna satsar på badhus och annan skit som att dopa sina hockeylag med pengar.

Operan är välbesökt och fullbelagd men att ta hand om en sådan byggnad kostar.
Om vi inte vill ha en huvudstad bestående av fyrkantiga betongklumpar kommer vi behöva betala för renoveringar.

Om Stockholm blev en enda stor betongklump skiter jag i.
Citera
2024-04-23, 12:04
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag förstår invändningen, principiellt sett, men det finns kulturella värden som är väl värda att bevara, trots att de inte drar in några större summor pengar.

Vårt kulturarv är viktigt att förvalta, och om jag får välja så lägger jag gärna både 3, 6 eller 9 miljarder på renoveringar av Kungliga Operan. Det jag däremot INTE vill lägga pengar på är sådant som...

1. En massinvandring till en kostnadsram om hundratals miljarder kronor varje år.
  2. Skattefinansierade prisgalor för halvdebila somaliska hipohopare med IQ i nivå med min skostorlek i synnerhet och vänsterpropagerande public serive-kanaler i TV och radio i allmänhet (bara detta kostar vad, 2,5 renoveringar av kungliga operan PER ÅR).
  3. Fler fritidsgårdar i förorter.
  4. Feministisk snöröjning.
  5. Den onödiga och enormt kostsamma "omläggningen av samhället från fossila drivmedel till el" (det här kommer förmodligen att bara inom några år få migrationskostnaderna att framstå som en piss i Mississippi, samtidigt som det kommer att leverera i stort sett samma resultat. D.v.s. en samhällsnedbrytande ordning.

Det här är ju bara ett axplock, men som synes så finns det enorma summor att spara på sådant som inte innebär att vårt kulturarv hamnar i glömska.

Hur är byggnader i Stockholm ett kulturarv för göteborgare? Skåningar, smålänningar eller hallänningar?
Citera
2024-04-23, 12:07
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
Hur är byggnader i Stockholm ett kulturarv för göteborgare? Skåningar, smålänningar eller hallänningar?

På samma sätt som kulturarv i Göteborg, Skåne, Småland eller Halland är det för stockholmare, naturligtvis. Vi är en nation, oavsett vad du tycker om Stockholm eller stockholmare. Man får vara bra lokal i sin inställning om man menar att kulturarv bara sträcker sig till kommungränsen där man bor.
Citera
2024-04-23, 12:09
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Jag förstår invändningen, principiellt sett, men det finns kulturella värden som är väl värda att bevara, trots att de inte drar in några större summor pengar.

Vårt kulturarv är viktigt att förvalta, och om jag får välja så lägger jag gärna både 3, 6 eller 9 miljarder på renoveringar av Kungliga Operan. Det jag däremot INTE vill lägga pengar på är sådant som...
  1. En massinvandring till en kostnadsram om hundratals miljarder kronor varje år.
  2. Skattefinansierade prisgalor för halvdebila somaliska hipohopare med IQ i nivå med min skostorlek i synnerhet och vänsterpropagerande public serive-kanaler i TV och radio i allmänhet (bara detta kostar vad, 2,5 renoveringar av kungliga operan PER ÅR).
  3. Fler fritidsgårdar i förorter.
  4. Feministisk snöröjning.
  5. Den onödiga och enormt kostsamma "omläggningen av samhället från fossila drivmedel till el" (det här kommer förmodligen att bara inom några år få migrationskostnaderna att framstå som en piss i Mississippi, samtidigt som det kommer att leverera i stort sett samma resultat. D.v.s. en samhällsnedbrytande ordning.
Det här är ju bara ett axplock, men som synes så finns det enorma summor att spara på sådant som inte innebär att vårt kulturarv hamnar i glömska.

Detta! Kulturbudgeten är en försvinnande liten del av offentliga medel. Om problemet är höga skatter finns det betydligt mer effektiva sätt att få ner kostnaderna.Dessutom konsumeras opera av besökare som betalat mer i skatt än genomsnittet. Ska inte den välbärgade medelklassen få ens ett riskorn för all skatt de betalar?
Citera
2024-04-23, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sxephil
På vilket sätt bidrar dessa panka regioner och kommuner till Stockholm? Tiggarna på landet har knappast rätt att gnälla.
Citera
2024-04-23, 12:14
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av top_secret
Detta! Kulturbudgeten är en försvinnande liten del av offentliga medel. Om problemet är höga skatter finns det betydligt mer effektiva sätt att få ner kostnaderna.Dessutom konsumeras opera av besökare som betalat mer i skatt än genomsnittet. Ska inte den välbärgade medelklassen få ens ett riskorn för all skatt de betalar?

Nej. Vill medelklassen i Stockholm konsumera opera ska de betala själva. Att betala miljarder för lokal kultur i Stockholm som konsumeras av försvinnande få är orimligt.
Citera
2024-04-23, 12:18
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vasadueller
Nu när vi istället finansierar operahus så går samhället också under. Skattefinansierade kulturarbetare är 100% tärande. Skattefinansierad öl, stora bilar, horor och kokain skulle sannolikt också skapa en del tärande individer men färre än 100%.

Rationellt vore att kapa bidrag till kultur, invandring och alla onödiga/ineffektiva myndigheter och att investera dessa pengar i rejäla skattesänkningar.
Vi som vill bevara svenskhet, traditioner och historia vill ju också att vårt kulturarv bevaras.
Specifikt operahuset har jag ingen åsikt mer än att det skulle kännas läskigt att inte ha ett fint operahus i landets huvudstad. Eller inge operascener i hela sverige? Vad kommer härnext?
- Konserthuset? inga konsertlokaler får bidrag eller subventionerade hyror
- Dramaten? Inga teatrar får bidrag i sverige?
- Konstmuseer och gallerier?
- Historiska byggnader och monument? Sankt Göran och draken på jungfrutornet säljs ut till Carl Stefan Erling Persson?
-----------
Är det ingen vinstdrivande rörelse? Då skiter vi i allt detta och låter det förfalla, river det eller säljer det till en byggentreprenör och sänker skatterna istället.
------------
ps
Hur fick du med invandring i detta?
det ligger väl lite vid sidan om trådens syfte?
- nä det skall alltid med oavsett vad vi pratar om
ds
Citera
2024-04-23, 12:19
Medlem
sxephils avatar
Citat:
På vilket sätt bidrar dessa panka regioner och kommuner till Stockholm? Tiggarna på landet har knappast rätt att gnälla.

Din dryga attityd är ju skäl nog att inte finansiera operan i Stockholm. Kommuner är ju något grundläggande, för svenska medborgare. Att ni stockholmare har dumpat blattar i alla kommuner är den centrala orsaken att de går dåligt. Samt att allt centraliseras till Stockholm.

Operan i Stockholm är inte en riksangelägenhet, utan ett lokalt nöje för en liten del stockholmare. Inget av kulturellt värde för någon utanför Stockholm produceras där. Ni får betala själva.
Citera
2024-04-23, 12:27
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haltochkorkad
Varför ska kulturfjantarna få tillverka "kultur" ingen är beredd att betala av sina egna pengar för att nyttja. I alla andra branscher så måste man ha ett kundunderlag för att gå runt. Men det gäller inte för det vissa anser vara kultur.

Förklara varför en industriarbetare i Västervik eller Arjeplog ska betala för finkultur i huvudstaden som dom inte kommer se på ens på plansch.

Min kultur är öl, kokain, stora bilar, resor till Medelhavet och horor. Varför subventioneras inte det också?

Du o den otvättade massan roar er på ert vis. Min 80 åriga moster är inte så mycket för kokain o horor. Utan håller traditionell underhållning högt o går på operan med sina barn barn.

En civiliserad nation har nationella scener för teater o opera. Likaså museum för historia, teknik o konst. O inte att förglömma bibliotek. Det är en del av infrastrukturen.

Det är bildning som byggt detta lands välfärd. Så att sådana som du o gratisätaren Ali har mat på bordet.
Citera
2024-04-23, 12:28
Medlem
Citat:
Som jag hörde nån säga på radion. Vi kan ju bygga en mur runt Stockholm. De får behålla sina pengar och allt de producerar. Landsbygden behåller det de producerar. Vänta ett par veckor och se på vilken sida muren klösmärkena finns.
Citera
2024-04-23, 12:28
Medlem
sxephils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
Vi som vill bevara svenskhet, traditioner och historia vill ju också att vårt kulturarv bevaras.
Specifikt operahuset har jag ingen åsikt mer än att det skulle kännas läskigt att inte ha ett fint operahus i landets huvudstad. Eller inge operascener i hela sverige? Vad kommer härnext?
- Konserthuset? inga konsertlokaler får bidrag eller subventionerade hyror
- Dramaten? Inga teatrar får bidrag i sverige?
- Konstmuseer och gallerier?
- Historiska byggnader och monument? Sankt Göran och draken på jungfrutornet säljs ut till Carl Stefan Erling Persson?
-----------
Är det ingen vinstdrivande rörelse? Då skiter vi i allt detta och låter det förfalla, river det eller säljer det till en byggentreprenör och sänker skatterna istället.
------------
ps
Hur fick du med invandring i detta?
det ligger väl lite vid sidan om trådens syfte?
- nä det skall alltid med oavsett vad vi pratar om
ds

Dramaten ska inte sponsras av hela Sverige, det är ett lokalt nöje för stockholmare. Det som produceras där är skräp för övrigt. De flesta statliga museer i Stockholm borde läggas ner och flyttas till andra delar av landet. Alla historiska byggnader i Stockholm ska självklart endast betalas av Stockholm. Monument likaså. Ett bra konserthus i varje stor stad kan sponsras, men kostnaderna ska hållas nere.

Jag förstår inte varför "lantisar" som stockholmare kallar oss, ska sponsra lokal kultur i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in