Citat:
Ursprungligen postat av
jonte500
Om jag är rädd för en glorifierad sökmotor-bot som inte "vågar" skriva neger?
Man måste tänka sig för hur man ställer frågor när man chattar med AI, t ex en fråga i taget. Om man inte tänker sig för utan råkar ställa tre frågor så svarar den kanske bara på den första.
Om man ställer en enkel fråga (första) och får ett svar, kanske man vill ställa följdfrågan: Varför (eller varför inte)? Man kanske ger ett par exempel, men den kanske inte förstår att det bara var två exempel utan svarar specifikt på dem.
Det är svårt att ställa varför-frågor till AI, för det kräver viss förståelse, vilket den inte har (fullständig åtminstone).
Det märkliga är att vissa företag och myndigheter använder sig av AI. Ringer man en kundtjänst kan man bli 'tvångshänvisad' till en AI-kundtjänst. Detta trots att det är väl känt att AI är notoriskt opålitligt. Inte ens när den talar sanning kan man veta om den information man får är sann.
Och det finns ett problem: vill man klaga på AI-kundtjänst så blir man hänvisad till AI-kundtjänst. Det är rena vansinnet. De gånger jag har varit i kontakt med en AI-kundtjänst så har problemen jag har kontakt med dem för att lösa
orsakats av AI, t ex beställningar på telefon hos en automatisk kundtjänst, där man får låsta frågor och får välja mellan låsta svarsalternativ. Det är alltid en massa cirkelhänvisningar.
Edit: Det du skriver om PK är tydligast i frågan om kvinnor och flickor. Man kan tydligen diskutera vad som helst om och med män, men kvinnor? Nej, där går gränsen. Det går inte. Hur mycket man än påpekar att kvinnor existerar och behövs, så får man tomt prat tillbaka av AI. Kvinnor: sofismer och cirkelresonemang. Som att prata med barn som inte förstår.
Jag önskar man kunde göra den här tråden till en pinned thread.