Citat:
Ursprungligen postat av
Kottkompott
Å andra sidan, någon av dessa må väl ändå tro att vi kan uppnå något som åtminstone framstår som ett medvetande?
Och när man kommit dit, vad är då skillnaden mellan dig och denna när det gäller förmågan att interagera med andra, och deras upplevelse av det?
Jag tittade på det här avsnittet (idébyrån) först nu och tyckte det var mycket intressant. Jag förstår Ulfs resonemang. Han talar om det hela som orealistiskt då i jämförelse med en hjärna är den mest avancerade datorn vi har idag oerhört simpel. Och han drog det ned till sin spets med att förklara att varje enskild cell i våra hjärnor är som ett eget universum.
Sturmark kontrade med att vi inte vet exakt när ett medvetande uppstår, hur pass mycket komplexitet som verkligen behövs, och att det kanske gör det i ett mycket tidigare stadie.
Sturmark hade ytterligare en intressant kommentar om att vi troligtvis kommer att kunna tillverka AI-robotar så pass avancerade att de kommer börja lura oss och att vi inte kommer märka när de går från att vara extremt komplexa datorer (med förmågan att kunna lura oss) till att de får ett riktigt medvetande.
Ulf bygger sedan vidare på den här tanken och menar att den stora faran är inte att de kommer bli medvetna (han menar att även om det skulle vara möjligt så ligger det oerhört långt fram i tiden) utan att de kommer att bli så duktiga på att lura oss att vi till slut kan förlora kontrollen över viktiga kontrollsystem och liknande och då kan det blir riktigt farligt.
Sturmark håller med och tillägger att även om det i det ovan givna exemplet finns människor i maktpositioner som vet om vad som håller på att hända och kan stoppa det så är det inte säkert att de vill det.
Gammalt avsnitt från 2023 som sagt men tyckte det var tillräckligt intressant att lyfta upp då jag inte såg att det fanns särskilt mycket skrivet om det.