2024-04-22, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja det sista är med som fel i varenda protokoll i princip.

I regel är det väl som med allt annat. Du behöver en jävla massa tid. Dessutom behöver du en bra uppsättning rätt avancerade verktyg. Du får också räkna med att det mesta kommer ta mer tid för dig än en hantverkare.

Har en granne på landstället som gjort hela sin utbyggnad själv. Otroligt händig. Men så fick han också stå där under två hela semestrar och i princip varje helg i två år för att få det klart. Bra hantverkare hade gjort jobbet på en månad.

Ja så är det ibland. Klart att 5 hantverkare som jobbar parallellt och med erfarenhet är snabbare. Då är det inte heller så konstigt att det kostar. Men generellt har hantverkare skruvar upp sina debiteringar i tankt med bomarknaden.
Citera
2024-04-22, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Nej det har jag inte hävdat. Har man dock tagit in en ordentlig firma och olyckan är framme så får man ersättning från försäkringsbolaget för skadan. Har man hemmasnickrat badrummet och något händer så kan man glömma det.

Ja kan absolut bli så. Men det är egentligen inte min poäng. Det finns sätt att få försäkringen giltig.

Min poäng är att hantverkare har mer och mer börjat skrämma folk att de är oersättliga proffs. Hälften av dem är småkriminella highschool dropouts. En fjärdedel gästarbetare från polen. Sista fjärdedelen är hängivna proffs.

Men rot och inflationen har drivit upp dem att tjäna mer än läkare o advokater.
Citera
2024-04-22, 13:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sodan78
Ja så är det ibland. Klart att 5 hantverkare som jobbar parallellt och med erfarenhet är snabbare. Då är det inte heller så konstigt att det kostar. Men generellt har hantverkare skruvar upp sina debiteringar i tankt med bomarknaden.

Självklart. Men framförallt har de höjt pga rot. En snickare kostade i snitt 300 kr per timme i Stockholm 2008. Nu ligger de på 700 kr. En ökning med 233%. Många hantverkare jag pratat med har erkänt att de tokhöjt priserna iom ROT.

Om de hade följt inflationen hade en snickare idag kostat 420 kr per timme.

I Stockholm höjdes priserna med 20% inom bara något år efter att ROT infördes.

https://www.dn.se/ekonomi/rot-hojer-priset-pa-hantverkstjanster/

Att leva flera år i ett halvfärdig bostad är fruktansvärt som man snickrar själv på till och från och det är värt mycket pengar för att slippa.

Subventioner är värdelösa i slutändan. Sänk folks skatt så de har råd att betala istället
Citera
2024-04-22, 13:59
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Självklart. Men framförallt har de höjt pga rot. En snickare kostade i snitt 300 kr per timme i Stockholm 2008. Nu ligger de på 700 kr. En ökning med 233%. Många hantverkare jag pratat med har erkänt att de tokhöjt priserna iom ROT.

Att leva flera år i ett halvfärdig bostad är fruktansvärt som man snickrar själv på till och från och det är värt mycket pengar för att slippa.

Subventioner är värdelösa i slutändan. Sänk folks skatt så de har råd att betala istället

Samma sak med grönt avdrag för batterier. Priserna i Sverige är dubbelt upp mot övriga Europa på grund av 50% avdrag. Avskaffa alla dessa avdrag och gör större reformer istället.

Det enda avdrag jag vill se är ett bulldozeravdrag så gamla sjuttiotalsvillor rivs och ersätts med något modernt. Nu lappas det och lagas med ROT istället, som att hålla på och putsa på en Volvo 740 istället för att skicka den till skroten.
Citera
2024-04-22, 14:11
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:

Jag håller med dig, att sänka skatten hade gett alla mer än vad detta ROT-avdrag ger och det hade även blivit mer jämnt fördelat.

Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Samma sak med grönt avdrag för batterier. Priserna i Sverige är dubbelt upp mot övriga Europa på grund av 50% avdrag. Avskaffa alla dessa avdrag och gör större reformer istället.

Det enda avdrag jag vill se är ett bulldozeravdrag så gamla sjuttiotalsvillor rivs och ersätts med något modernt. Nu lappas det och lagas med ROT istället, som att hålla på och putsa på en Volvo 740 istället för att skicka den till skroten.

Ser faktiskt hellre ROT-avdrag än detta RUT-avdrag som ger rika människor mer pengar när de slipper betala hela summan för sin städning, klippning av häck, tvättning och annan skit. Är folk för fina för att kunna städa så kan de lika bra bo på hotell.
Fördelen med just ROT-avdrag är att vi faktiskt har råd att renovera våra hus och inte behöver bygga nytt med tanke på att skatterna är som de är. Hade vi istället kört med slit och släng även på bostäder så hade alla utsläpp blivit ännu högre då allt ska rivas och byggas nytt. Det mest miljövänliga är faktiskt att köra sin gamla Volvo 740 från att den tillverkades till att den självdör, att köpa nytt var tredje år är nog det sämsta för miljön.
Citera
2024-04-22, 14:24
Medlem
Priserna verkar konsolidera i April. Kanske någon mindre uppgång.
Citera
2024-04-22, 14:37
Medlem
Citat:

Så då är frågan. Har timpris även höjts för ALLA inom bygg ?

Jag misstänker det. Att man skulle höja snittlönen för en yrkesgrupp med 130% på tio år är ju väldigt märkligt. Men inte så konstigt att det är dyrare att bygga. Eller att andra individer tycker det är för dyrt och börjar snickra själva.

Men ännu märkligare är att man inte sänker sin debitering när marknaden viker.
Citera
2024-04-22, 14:40
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader

Ännu en markant uppgång än så länge i april i Sthlms innerstad sedan i mars. Från 108k till 110,7k. Detta enligt husmask. Spreaden tar ett jätteskutt till 9%.

Villor en bit kvar men radhus i Sthlms län på högsta nivå sedan juni 2022
Citera
2024-04-22, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader

Jag hoppas du har rätt. För det som sker nu är idiotiskt. Att buda upp boenden som kostar. 4x i drift till högre nivåer än stimulerade nivåer av pandemi är galenskap
Citera
2024-04-22, 14:41
Avslutad
Citat:
Så då är frågan. Har timpris även höjts för ALLA inom bygg ?

Jag misstänker det. Att man skulle höja snittlönen för en yrkesgrupp med 130% på tio år är ju väldigt märkligt. Men inte så konstigt att det är dyrare att bygga. Eller att andra individer tycker det är för dyrt och börjar snickra själva.

Men ännu märkligare är att man inte sänker sin debitering när marknaden viker.

Kombinationen att man som byggare kan låta polacker göra jobbet för skitsummor mem fakturera kunden 700 kr per timme ger bra klirr i byggarnas fickor.
Citera
2024-04-22, 14:42
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Jag tror vi måste inse att man vill behålla hög inflation. Men man ser att det finns folklig acceptans i inflation på boende. Men inte i dagligvaror.

Så även fast man förstår att man skapar inflation kommer man sänka räntan.

Troligtvis borde usa och eu inte göra det. Men man ser det som minst negativt

Helt korrekt.
Tillgångsinflation som byggt upp bostadsmarknaden tror jag däremot inte vi ser mer av på länge. Vet inte vad som skulle lyckas driva på det förutom att vi når motsvarande ränteläge som förr, det tror jag däremot inte vi kommer göra.
En sänkning i maj (for show) är trolig. Kommer sänka kronan dock även om det till viss del är inprisat i kurserna. Men fler sänkningar det här året blir svårt om inte FED och ECB gör detsamma.
Citera
2024-04-22, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Helt korrekt.
Tillgångsinflation som byggt upp bostadsmarknaden tror jag däremot inte vi ser mer av på länge. Vet inte vad som skulle lyckas driva på det förutom att vi når motsvarande ränteläge som förr, det tror jag däremot inte vi kommer göra.
En sänkning i maj (for show) är trolig. Kommer sänka kronan dock även om det till viss del är inprisat i kurserna. Men fler sänkningar det här året blir svårt om inte FED och ECB gör detsamma.

Mmm däremot tror jag svensken och bankerna tänker att nu åker vi igen…

Så signalvärdet med att sänka kommer skicka bostäder till månen i vissa segment
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in