Citat:
Ursprungligen postat av
flanders
Självklart. Men framförallt har de höjt pga rot. En snickare kostade i snitt 300 kr per timme i Stockholm 2008. Nu ligger de på 700 kr. En ökning med 233%. Många hantverkare jag pratat med har erkänt att de tokhöjt priserna iom ROT.
Om de hade följt inflationen hade en snickare idag kostat 420 kr per timme.
I Stockholm höjdes priserna med 20% inom bara något år efter att ROT infördes.
https://www.dn.se/ekonomi/rot-hojer-priset-pa-hantverkstjanster/
Att leva flera år i ett halvfärdig bostad är fruktansvärt som man snickrar själv på till och från och det är värt mycket pengar för att slippa.
Subventioner är värdelösa i slutändan. Sänk folks skatt så de har råd att betala istället
Jag håller med dig, att sänka skatten hade gett alla mer än vad detta ROT-avdrag ger och det hade även blivit mer jämnt fördelat.
Citat:
Ursprungligen postat av
DViking
Samma sak med grönt avdrag för batterier. Priserna i Sverige är dubbelt upp mot övriga Europa på grund av 50% avdrag. Avskaffa alla dessa avdrag och gör större reformer istället.
Det enda avdrag jag vill se är ett bulldozeravdrag så gamla sjuttiotalsvillor rivs och ersätts med något modernt. Nu lappas det och lagas med ROT istället, som att hålla på och putsa på en Volvo 740 istället för att skicka den till skroten.
Ser faktiskt hellre ROT-avdrag än detta RUT-avdrag som ger rika människor mer pengar när de slipper betala hela summan för sin städning, klippning av häck, tvättning och annan skit. Är folk för fina för att kunna städa så kan de lika bra bo på hotell.
Fördelen med just ROT-avdrag är att vi faktiskt har råd att renovera våra hus och inte behöver bygga nytt med tanke på att skatterna är som de är. Hade vi istället kört med slit och släng även på bostäder så hade alla utsläpp blivit ännu högre då allt ska rivas och byggas nytt. Det mest miljövänliga är faktiskt att köra sin gamla Volvo 740 från att den tillverkades till att den självdör, att köpa nytt var tredje år är nog det sämsta för miljön.