2024-04-20, 10:54
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Så är det ju. Frågan är varför HH så envist ville ha en S&W? Med tanke på att han var lika bestämd för PKK på liknande veka grunder, funderar man ju på om HH var riktigt spelklar?

Visst, kunskaperna var måhända svagare 1986, men nog tusan fanns det kunskaper om revolvrar i kåren, att Sonny Björck (som vapenexpert) inte drog i handbromsen kan ju med facit i hans ses som ett i det närmaste tjänstefel.

Att ha en skruv lös i ledande position i PU verkar vara ett kriterium för att få uppdraget har historien visat.

Hans Ölvebro ville ha en miljon kronor för att tala med media efter pension ropade han genom brevinkastet på sin lägenhetsdörr. HÖ fuskade också med tjänstebilar om jag inte kommer ihåg fel.

KP verkar mest lyckats lura sig själv att SE mördade OP då inte många verkar köpa hans påhittade skjutvapen och "moderatmotiv" när det gäller SE.
Citera
2024-04-20, 10:55
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Nu är nog Roerlig mer kunnig än jag om vapen, men dessa pistoler har 9 mm kaliber. Det passar inte med 0.357 vilket är nära 9 mm men inte utbytbart.

Det är inte heller en jättestark koppling att SE hade ett pistol från Valmet på rummet eftersom han ritade en traktor från Valmet. Pistoltypen slutade produceras av Valmet 1952 dessutom.

Hade SE använt en penna från Toshiba (de tillverkar pennor) i sin mancave så betyder det inte automatiskt att SE hade en rymdraket på rummet. (Toshiba tillverkar också rymdraketer.)

Edit: Däremot är det lite intressant att Valmet genomförde en sammanslagning med tillverkaren av handeldvapen Sako just år 1986. Det är hårda fakta.

Ja, det verkar osannolikt att det skulle vara ett Valmet-vapen. SE nämnde dessutom Valmet först 1992.

Men det är ändå ett bra exempel på att det fortfarande går att upptäcka oväntade saker och kopplingar.

Vem vet, SE-äventyret har, till ditt stora förtret, kanske bara börjat.
Citera
2024-04-20, 10:58
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Polisspåret avfärdades för 35 år sedan:

https://youtu.be/rsxfK73-U00?t=2544

Det finns heller inget i materialet som indikerar någon inblandning av poliser. I alla fall inte ett antal poliser på olika håll i organisationen, som samarbetar med att utföra MOP under kvällen.

Poliserna i piketen har hörts många gånger, och deras historia hänger ihop och är trovärdig.

Folk är inte alltid på tårna, det var en vanlig kväll innan det gick upp för alla att offret var OP.

Men polisen var ändå väldigt snabbt på plats, liksom ambulansen, och söket fram till Snickarbacken gick raskt. Man kan ju undra vem den där mannen på Regeringsgatan, som hade likheter med SE, var.

Menar du den mörka vallonen med täckjacka som ACR blev påsprungen av på Regeringsgatan? Den mannen var ca 175 cm lång så det liknar väl SE i högsta grad enligt dina kriterier?
Citera
2024-04-20, 11:00
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Att ha en skruv lös i ledande position i PU verkar vara ett kriterium för att få uppdraget har historien visat.

Hans Ölvebro ville ha en miljon kronor för att tala med media efter pension ropade han genom brevinkastet på sin lägenhetsdörr. HÖ fuskade också med tjänstebilar om jag inte kommer ihåg fel.

KP verkar mest lyckats lura sig själv att SE mördade OP då inte många verkar köpa hans påhittade skjutvapen och "moderatmotiv" när det gäller SE.

Ja, Ölvebro får väl i det närmaste ses som en clown. Maken till icke media tränad figur i SVT har inte landet skådat, varken före eller efter. Ja, han fuskade med tjänstebilar, det var väl huvudanledningen att han fick gå, och inte sin icke-kompetens kring mordet?

KP blev nog förblindad och fick tunnelseende? Dock tillhör jag den lilla skaran som tror att SE var inblandad i spelet kring MOP, att hans roll var just att agera stolle i media och förvirra. Jag tror till och med att han var patsy i en mindre grupp om 5-6 personer som låg bakom mordet. Men vi har alla våra käpphästar.
Citera
2024-04-20, 11:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det verkar osannolikt att det skulle vara ett Valmet-vapen. SE nämnde dessutom Valmet först 1992.

Men det är ändå ett bra exempel på att det fortfarande går att upptäcka oväntade saker och kopplingar.

Vem vet, SE-äventyret har, till ditt stora förtret, kanske bara börjat.

Jag ser verkligen inte vuxensagan SE som GM som något "äventyr". Där är vi olika.

Jag tycker dock att det är lite intressant rent psykologiskt att höra hur människor som biter sig fast i en helt hopplös hypotes resonerar. SE är rent objektivt oskyldig till mordet.

Lite på samma sätt som det kan vara intressant att lyssna på Jehovas vittnen som är ute och knackar dörr. Tappade själar liksom.

Det är väl min drivkraft att tvinga mig själv att skriva enstaka inlägg här i tråden av och till.
Citera
2024-04-20, 11:09
Medlem
Sados avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Man laddar en pistol med magasin förstås. Som den här:
https://auctionet.com/sv/1256491-valmet-l-35-kal-9x19

Men fel typ av ammo antar jag.
Men som tidigare nämnts... är man konspiratoriskt lagd så var upphittade hylsor utplacerade vid flykten.

Denna typ av pistol har relativt "lång pipa" som vittne(n) har åberopat.
Inte helt självklart. Även en Derringer kallas väl för pistol. Valmet verkar dock endast ha tillverkat ”single shot”, alltså enkelpipiga Derringers. Ska man hinna dra iväg två skott så lär man ha en dubbelpipig. Hursomhelst fel kaliber på Valmet Derringers.

Edit: Det var nog Googles bildsökning som lurade mig. Valmet tillverkade nog inga Derringers alls.
Senast redigerad av Sado 2024-04-20 kl. 11:14.
Citera
2024-04-20, 11:11
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, Ölvebro får väl i det närmaste ses som en clown. Maken till icke media tränad figur i SVT har inte landet skådat, varken före eller efter. Ja, han fuskade med tjänstebilar, det var väl huvudanledningen att han fick gå, och inte sin icke-kompetens kring mordet?

KP blev nog förblindad och fick tunnelseende? Dock tillhör jag den lilla skaran som tror att SE var inblandad i spelet kring MOP, att hans roll var just att agera stolle i media och förvirra. Jag tror till och med att han var patsy i en mindre grupp om 5-6 personer som låg bakom mordet. Men vi har alla våra käpphästar.

Ändå tyckte jag att KPs kroppsspråk på pressträffen inte utstrålade den självsäkerhet som någon som tror de löst århundradets brott i Sverige skulle kunna utstråla.

Någonstans långt inne i KP finns nog en liten sanningssägande djävul som säger att KP hade fel om SE till honom. Lite så såg han ut på pressträffen. Bara slipsen som inte var åtdragen visade att KP inte ens själv tog pressträffen på riktigt allvar.

Kan man inte ens betros med att knyta sin egen slips skulle man kanske inte betrotts med att driva Sveriges största mordutredning genom tiderna heller?
Citera
2024-04-20, 11:17
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Ändå tyckte jag att KPs kroppsspråk på pressträffen inte utstrålade den självsäkerhet som någon som tror de löst århundradets brott i Sverige skulle kunna utstråla.

Någonstans långt inne i KP finns nog en liten sanningssägande djävul som säger att KP hade fel om SE till honom. Lite så såg han ut på pressträffen. Bara slipsen som inte var åtdragen visade att KP inte ens själv tog pressträffen på riktigt allvar.

Kan man inte ens betros med att knyta sin egen slips skulle man kanske inte betrotts med att driva Sveriges största mordutredning genom tiderna heller?

Vill minnas att KP hade haft hjärtproblem (rent av opererats) tidsmässigt i närheten av presskonferensen? Detta skulle ju (i ärlighetens namn) kunna förklara en del utav hans (minst sagt) skakiga beteende?

Jag tror att KP trodde på sitt case, och det stod ju honom fritt, däremot ställer jag mig ytterst frågande och tveksam till namnceremonin av den misstänkte gärningsmannen. Hur tänkte man där? Förvisso hade inte SE några anhöriga i livet (väldigt avlägsna förvisso), men rättfärdigar det verkligen utpekandet? Lika tveksam (och irriterad) är jag över Filters "lösningen"-artikel. Namngivningen är (på ren Jan Guillouska) bananer!
Citera
2024-04-20, 11:26
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Vill minnas att KP hade haft hjärtproblem (rent av opererats) tidsmässigt i närheten av presskonferensen? Detta skulle ju (i ärlighetens namn) kunna förklara en del utav hans (minst sagt) skakiga beteende?

Jag tror att KP trodde på sitt case, och det stod ju honom fritt, däremot ställer jag mig ytterst frågande och tveksam till namnceremonin av den misstänkte gärningsmannen. Hur tänkte man där? Förvisso hade inte SE några anhöriga i livet (väldigt avlägsna förvisso), men rättfärdigar det verkligen utpekandet? Lika tveksam (och irriterad) är jag över Filters "lösningen"-artikel. Namngivningen är (på ren Jan Guillouska) bananer!

Att KP hade hälsoproblem verkar etablerat. Då kan man säkert se lite sänkt ut. Hade HM också någon anledning att hänga med axlarna eller gjorde han bara som chefen gjorde i ren sympati?

HM kläckte också ur sig en "brasklappsliknande" kommentar under pressträffen "att Sydafrika var ett intressant spår". Det skulle man vilja be honom utveckla lite mer.

Jag har lite svårt för att Filter menar att SE är skyldig eftersom det saknas bevis mot honom samtidigt som samma redaktion menar att Thomas Quick var oskyldig eftersom det saknas bevis mot honom. Samma argument, men med två helt olika slutsatser.

Snömosmannen MG är inte riktigt konsekvent där enligt mig.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-20 kl. 11:40.
Citera
2024-04-20, 11:31
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Att KP hade hälsoproblem verkar etablerat. Då kan man säkert se lite sänkt ut. Hade HM också någon anledning att hänga med axlarna eller gjorde han bara som chefen gjorde i ren sympati?

HM kläckte också ur sig en "brasklappsliknande" kommentar under pressträffen "att Sydafrika var ett intressant spår". Det skulle man vilja be honom utveckla lite mer.

HM kanske bara var lite svenskt nervös? Presskonferensen gällde ju trots allt nedläggningen av "århundradets brott"?

Sydafrika är komplext, har inte orkat grotta ner mig i det överdrivet. Men visst, HM hade gärna fått utveckla sin sägning. Jag funderar ibland över vad Stocklassa menade, när han i sin bok ansåg att SE kunde vara en "utsträckt hand" och inblandad i MOP via Sydafrika. Tyvärr utvecklar han inte denna tes nämnvärt - så många frågor kvarstår. Detta gäller förvisso många av Stocklassas sägningar i sin bok, dessvärre.
Citera
2024-04-20, 11:38
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
HM kanske bara var lite svenskt nervös? Presskonferensen gällde ju trots allt nedläggningen av "århundradets brott"?

Sydafrika är komplext, har inte orkat grotta ner mig i det överdrivet. Men visst, HM hade gärna fått utveckla sin sägning. Jag funderar ibland över vad Stocklassa menade, när han i sin bok ansåg att SE kunde vara en "utsträckt hand" och inblandad i MOP via Sydafrika. Tyvärr utvecklar han inte denna tes nämnvärt - så många frågor kvarstår. Detta gäller förvisso många av Stocklassas sägningar i sin bok, dessvärre.

Det finns som du påpekar lite olika "spår" när det gäller Sydafrika.

De går som många konstaterat inte ihop samtidigt. Däremot är det inte uteslutet att SE deltagit i att sprida det scenario som SvD presenterade enligt insatta skribenter i denna tråd.

Kopplingen SE - Sydafrika ska därför inte avfärdas i en tråd där vi fritt hittar på saker om en död grafiker.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-20 kl. 11:41.
Citera
2024-04-20, 11:42
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Det finns som du påpekar lite olika "spår" när det gäller Sydafrika.

De går som många konstaterat inte ihop samtidigt. Däremot är det inte uteslutet att SE deltagit att sprida det scenario som SvD presenterade enligt insatta skribenter i denna tråd.

Kopplingen SE - Sydafrika ska därför inte avfärdas i en tråd där vi fritt hittar på saker om en död grafiker.

Sydafrika är intressant, ungefär på samma nivå som CA. Dock finns det ju inget direkt att ta på, än mindre som går att placera på Sveavägen. Visst, är man det minsta öppen för att SE är GM eller inblandad, så bör man självfallet hålla dörren öppen för en kärleksaffär mellan SE-Sydafrika. Dock störs jag över Stocklassas vagt surrande kring ljummen gröt. Varför kunde han inte utveckla?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in