2024-04-20, 09:47
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Valmet hade inga revolvrar i sitt sortiment/tillverkning. Endast pistoler och gevär. Finns inga uppgifter om att Skandia ägnade sig åt deras vapen, dock traktorförsäkringar. Men, att mejla Valmet kring detta vore ju en bra idé, för att kolla?

Man laddar en pistol med magasin förstås. Som den här:
https://auctionet.com/sv/1256491-valmet-l-35-kal-9x19

Men fel typ av ammo antar jag.
Men som tidigare nämnts... är man konspiratoriskt lagd så var upphittade hylsor utplacerade vid flykten.

Denna typ av pistol har relativt "lång pipa" som vittne(n) har åberopat.
Citera
2024-04-20, 09:50
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
De där iakttagelserna stämmer väldigt bra med uppgifterna som lämnas i Skelleftehamnsbreven, och går också bra ihop med det som står i det sk. Vimmerbybrevet. Det verkar också finnas en tydlig koppling mellan det som beskrivs i de här breven och Svenska Dagbladets scenario (avsnitt HBO).

I SvDs scenario var de tre hitresta mördarna ofta inne i city och festade runt. SE kan ha stått och smygsupit med dessa i korsningen bakom Grand när filmen pågick. Att det var vanligt att människor hade sprit med sig i en plunta och stod och drack på gatan 1986 är ingen skröna.

Att SE gillade att dricka har TP "bevisat" i sin osannolika bok.

Det bör noteras att brevskrivaren går norrut och ser dessa fyra personer innan Skelleftehamnsmannen ser den som talar ett främmande språk strax efter mordet.

Allt passar ihop med att SE är en av dessa fyra personer då han jobbade på Skandia och TP vittnar för polisen att de fyra blev identifierade som medlemmar i Skandias privata säkerhetstjänst. Dessa fyra var dessutom närvarande i Skandiahuset på mordnatten enligt TP.

Kontrollfråga: Vem var närvarande i Skandiahuset under mordnatten med knotiga fingrar och möjliga hala sulor?
Citera
2024-04-20, 09:56
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Man ska inte stirra sig blind på patronerna. Kulor kan flyttas över till andra hylsor.

Det är väl kalibern som sätter gränser och sedan att bomdata ska stämma?

Den antika Valmetpistolen som vi tror oss veta att SE jobbade med på mordnatten har fel kaliber. Inget utesluter nämligen att SE jobbade med just en antik valmetpistol på mordnatten inne på Skandia och då är det "bekräftat" att det var så här i tråden. Det gäller nästan allt som pekar mot SE som GM att det bara är påhittat.

Invändningen som du kommer med att det skulle vara direkt brottsligt att hantera vapen utan licens är också naturligtvis helt korrekt. Men när det gäller SE som GM ska man alltid välja den minst sannolika möjligheten om det är mer misstänkt har jag lärt mig här i tråden.

Men vad vet jag.
Ja det vore bra om det kunde gå att få det bekräftat att bomdata inte stämmer, då kunde man ju släppa den här pistolen helt. Som det är nu går det fortfarande att fantisera om den (M40 kallades den väl förresten inom försvaret, och inte M39 som det stod i ett tidigare inlägg). Det skulle också vara kul om det gick att få klarhet kring det här med SE och det militära. Stämmer det t.ex. att han var reservofficer? M40 var väl just det sk. tjänstetidsvapen som reservofficerare var ålagda att ha i hemmet (eller på arbetsplatsen?). Och var det sant som någon skrev här i tråden för ett tag sedan, att bl.a. delar av just en M40 hade hittats vid ett vattenkraftverk längs vägen upp till Idre? Och vill man spåna loss ordentligt så kan man ju fundera över ev. likheter mellan hylsfångaren till en AK4 och den handlovsväska som som SE sedan visade upp i media (samma färg och storlek, fast kanske lite "hårdare till formen"?). Kan den här hylsfångaren ha gått att använda även på en M40?:
https://www.robertrtg.com/store/pc/catalog/hkk-0364_2_642_detail.jpg
https://static.cdn-expressen.se/images/d2/44/d24483c668194712bdafb6fa1fd797be/annan/314@60.jpg
Citera
2024-04-20, 09:58
Medlem
quggels avatar
Skandia gör jobb åt Valmet, vilka vet vi inte; det kan ha varit mer än traktorer då de också hade vapentillverkning.

SE gjorde bevisligen illustrationer för Valmet.

SE hade vapenvana och erfarenhet av skytte. Kanske han därför fick i uppdrag på Skandia att göra något för Valmets vapendivision.

För att kunna göra ett bra jobb tar SE med sitt eget vapen som han har kvar från tiden då han var aktiv inom skytte på armèförvaltningen. Med eller utan ledningens vetskap.

Om någon i ledningen känner till det så medges han eget lås till sitt rum pga förvaringen.

Dock borde någon i ledningen ha nämnt det tycker man.
Citera
2024-04-20, 10:03
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Skandia gör jobb åt Valmet, vilka vet vi inte; det kan ha varit mer än traktorer då de också hade vapentillverkning.

SE gjorde bevisligen illustrationer för Valmet.

SE hade vapenvana och erfarenhet av skytte. Kanske han därför fick i uppdrag på Skandia att göra något för Valmets vapendivision.

För att kunna göra ett bra jobb tar SE med sitt eget vapen som han har kvar från tiden då han var aktiv inom skytte på armèförvaltningen. Med eller utan ledningens vetskap.

Om någon i ledningen känner till det så medges han eget lås till sitt rum pga förvaringen.

Dock borde någon i ledningen ha nämnt det tycker man.

SE drogs också med dålig ekonomi så han fick nog ta de uppdrag han kunde "lite på sidan om". Bridgeblandning var inte gratis 1986 och sprit och cigaretter kostar också pengar.

Ledningen behövde kanske inte känna till SEs grafiska vänsterknäck?
Citera
2024-04-20, 10:07
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Ja det vore bra om det kunde gå att få det bekräftat att bomdata inte stämmer, då kunde man ju släppa den här pistolen helt.

Nu är nog Roerlig mer kunnig än jag om vapen, men dessa pistoler har 9 mm kaliber. Det passar inte med 0.357 vilket är nära 9 mm men inte utbytbart.

Det är inte heller en jättestark koppling att SE hade ett pistol från Valmet på rummet eftersom han ritade en traktor från Valmet. Pistoltypen slutade produceras av Valmet 1952 dessutom.

Hade SE använt en penna från Toshiba (de tillverkar pennor) i sin mancave så betyder det inte automatiskt att SE hade en rymdraket på rummet. (Toshiba tillverkar också rymdraketer.)

Edit: Däremot är det lite intressant att Valmet genomförde en sammanslagning med tillverkaren av handeldvapen Sako just år 1986. Det är hårda fakta.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-20 kl. 10:40.
Citera
2024-04-20, 10:09
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Det är väl känt att polisen hade narkotikaspan den kvällen i city? Och det finns ju poliser som talar fler språk än svenska och engelska. Vet inte hur det var då, men idag är det ju en merit att tala fler språk, som polis.

Anér har skrivit om någon polisman AA som talade estniska/finska och CGÖ var född i finland. Dessa båda var språkligt meriterade polismän runt huset där SE jobbade på mordnatten.

Polismannen Ali L på Östermalms polisstation som SE får kontakt med på lördagen jobbade i just en sådan spaningsgrupp under mordnatten.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-20 kl. 10:21.
Citera
2024-04-20, 10:40
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Man laddar en pistol med magasin förstås. Som den här:
https://auctionet.com/sv/1256491-valmet-l-35-kal-9x19

Men fel typ av ammo antar jag.
Men som tidigare nämnts... är man konspiratoriskt lagd så var upphittade hylsor utplacerade vid flykten.

Denna typ av pistol har relativt "lång pipa" som vittne(n) har åberopat.

Håller med dig. Och jag är ingen vän av konspirationsteorier, eller av Wallska mörkläggningar. Pistol är det vapen vi iaf kan utesluta, däremot är jag inte lika säker på Holmérs förkärlek för Smith & Wesson. Hans Melander rabblar ju upp en handfull andra fabrikanter vid presskonferensen 2010. Jag vet inte om kunskapen kring alternativa revolvrar var avsevärt sämre 1986, eller om det "bara" var Holmér som var en enögd führer? Jag tror att de upphittade kulorna var de riktiga, lite märkligt dock att Polisen inte fann dem 1 februari - den mänskliga faktorn sannolikt.
Citera
2024-04-20, 10:41
Medlem
ursprungligens avatar
Nu har det skrivits 70 000 inlägg i den här tråden och inte ett enda bevis har framkommit som talar för att SE är GM.

Arkiven har varit öppna i snart fyra år och det enda som kommit fram som anknyter till vad SE gjorde på mordnatten är att vittnen kände igen honom inne på Bohemia som mannen som hjälpte till vid livräddningsförsöken på OP.

Inte ett enda konkret bevis förutom önsketänkande och snömos från Filter pekar på SEs skuld i MOP.

Att något konkret som stärker den helt fantasibaserade hypotesen att SE mördade OP lyser med sin frånvaro i 70 000 inlägg borde vara värt att reflektera över.

Eller har jag missat något?
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-20 kl. 11:13.
Citera
2024-04-20, 10:46
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pojkpingis
Håller med dig. Och jag är ingen vän av konspirationsteorier, eller av Wallska mörkläggningar. Pistol är det vapen vi iaf kan utesluta, däremot är jag inte lika säker på Holmérs förkärlek för Smith & Wesson. Hans Melander rabblar ju upp en handfull andra fabrikanter vid presskonferensen 2010. Jag vet inte om kunskapen kring alternativa revolvrar var avsevärt sämre 1986, eller om det "bara" var Holmér som var en enögd führer? Jag tror att de upphittade kulorna var de riktiga, lite märkligt dock att Polisen inte fann dem 1 februari - den mänskliga faktorn sannolikt.

Redan när HH gick ut med att OP sköts med en S&W357M så fanns kunskapen om att detta bara stämde till 95%. HH tyckte de felande 5%en kunde ignoreras. Det fanns det så klart ingen grund för.

Listan på övriga "passande" vapen fanns redan då, men har vad jag förstått kompletterats med någon revolver till i modern tid.

Siffran 95% baserade sig på licenser på legala vapen i Sverige 1986 och bortser från att mördaren kan vara hitrest med ett utländskt vapen.
Senast redigerad av ursprungligen 2024-04-20 kl. 10:48.
Citera
2024-04-20, 10:50
Medlem
pojkpingiss avatar
Citat:
Redan när HH gick ut med att OP sköts med en S&W357M så fanns kunskapen om att detta bara stämde till 95%. HH tyckte de felande 5%en kunde ignoreras. Det fanns det så klart ingen grund för.

Listan på övriga "passande" vapen fanns redan då, men har vad jag förstått kompletterats med någon revolver till i modern tid.

Så är det ju. Frågan är varför HH så envist ville ha en S&W? Med tanke på att han var lika bestämd för PKK på liknande veka grunder, funderar man ju på om HH var riktigt spelklar?

Visst, kunskaperna var måhända svagare 1986, men nog tusan fanns det kunskaper om revolvrar i kåren, att Sonny Björck (som vapenexpert) inte drog i handbromsen kan ju med facit i hand ses som ett i det närmaste tjänstefel.
Citera
2024-04-20, 10:53
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Anér har skrivit om någon polisman AA som talade estniska/finska och CGÖ var född i finland. Dessa båda var språkligt meriterade polismän runt huset där SE jobbade på mordnatten.

Polismannen Ali L på Östermalms polisstation som SE får kontakt med på lördagen jobbade i just en sådan spaningsgrupp under mordnatten.

Polisspåret avfärdades för 35 år sedan:

https://youtu.be/rsxfK73-U00?t=2544

Det finns heller inget i materialet som indikerar någon inblandning av poliser. I alla fall inte ett antal poliser på olika håll i organisationen, som samarbetar med att utföra MOP under kvällen.

Poliserna i piketen har hörts många gånger, och deras historia hänger ihop och är trovärdig.

Folk är inte alltid på tårna, det var en vanlig kväll innan det gick upp för alla att offret var OP.

Men polisen var ändå väldigt snabbt på plats, liksom ambulansen, och söket fram till Snickarbacken gick raskt. Man kan ju undra vem den där mannen på Regeringsgatan, som hade likheter med SE, var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in