Citat:
Ursprungligen postat av
Stig-Britt
Först och främst (och egentligen bara en petitess), slut använda ordet kult såhär. Det är felaktigt och är förmodligen en felaktig översättning av cult - dvs det är sekt du menar, inte kult. Sek är cult på engelska.
Därutöver, vad tänker du kring WS? Att WS brukar ha rätt? Har du koll på för hur det går för WS-traders kontra index? Eller antar du att de har bättre koll än vad du har, bara?
Hur menar du med fullkomligt havererar? Relativt vad? Har du jämfört med ex. VW? Vad hade du i sådana fall kallat situationen för VWs elbilsproduktion?
Hur tänker du kring att varenda aktieägare vill ge Musk pengarna? Och hur påverkar det aktiekursen?
1: nyttjar ordet kult för det är underhållande hur en skara aktieägare hanterar VDn för ett företag som deras gud. Tror också sekt är ett bättre ord.
2: När jag skriver WS syftar jag på institutionellt ägande generellt. Tesla har de facto haft lägre institutionellt ägande än andra mega tech bolag och har drastiskt underpresterat.
3: Det jag menar med fullkomligt havererar så måste du ju uppenbarligen ta förväntningar i beaktande. Tesla har varit ett bolag prisat till perfektion (>P/E 80) när ex VW haft FCF yield på typ 25% och P/E 4. Att bolaget både krymper top line och bottom line med denna värdering kan inte klassas som något annat än ett haveri. Tesla har på endast 1.5 år gått ifrån att ha "unlimited demand" till att behöva decimera marginalerna för att lyckas sälja bilar.
4: Att Teslas aktieägare inte är missnöjda över hur Musk agerat senaste 2 åren och kämpar emot rätten som ansåg att kompensationspaketet är olämpligt är väldigt oväntat imo. Det har varit uppenbart att teslas BOD inte varit självständiga utan istället agerat enligt vad Elon velat konstant.
ser genuint ett scenario där Musk inom kommande månaden hotar att lämna Tesla om hans comp package ej röstas igenom.