Citat:
Ursprungligen postat av
job230ge
Tror inte Wallstreet älskar att Musk lagt M2 på hyllan
Du väljer fakta som du plockar lösgodis eller? Det bör vara helt uppenbart för alla med mer än 2 hjärnceller (vilket bör inkludera dig och även WS) att "M2" är en fabriksplattform. Som framför allt handlar om att gå bort ifrån löpande-band produktion till något helt annat, som enligt Tesla potentiellt kan halvera kostnader och fabriksyta.
Det har även redan avslöjats att den bil som plattformen i första hand ska producera relativt enkelt kan styras mellan robotaxi och mänskligt opererad bil.
Med andra ord spelar det ingen roll att Elon helst vill bygga robotaxin då den alternativa människostyrda bilen bara är en handvändning bort. Utöver det är det strategiskt osmart att prata för mycket om en bil som kan vara betydligt mer attraktiv för många potentiella kunder än de bilar Tesla erbjuder just nu.
Sen som Elon också själv precis sa, det handlar inte om att satsa bolaget på FSD det handlar om var fokus ligger. Att du och WS tror att Tesla medvetet slänger tanken på den människostyrda bilen visar ju hur extremt styrda ni är av ert björnbias.
En björn-tes jag hade tagit mer seriöst är om man ser en framtid med extrem batteribrist då 4680-projektet har gått för långsamt, och att man därför är tvungna att styra om till robotaxi hopium då man helt enkelt inte kan producera den mängd man vill framöver. Dock är jag inte särskilt oroad över det, Tesla har visat att de enkelt kan styra om från en batterityp till en annan så att man likt Cybertruck bygger hela "M2-plattformen" kring att den måste drivas av 4680 ser jag som osannolikt.