2024-04-18, 23:10
Medlem
libbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Musk var ju grymt duktig på att bränna upp 1/3 del av sina tillgångar på Twitter så han vill väl ha kompensation för det hålet i fickorna. Verkar ju som Musk är det största sänket nu för Tesla. Det kan nog bli ett fint företag om dom dumpar Musk.

Var många som skrikgrät att Appe skulle kollapsa efter att Jobs avled, det verkar tuffa på bra utan honom.

Musk ljuger också då han lovade heligt och dyrt att aldrig sälja teslaaktier, men har brände bort en hel del ändå på twitter och har mage att grina om att han vill ha mera. Minnet är kort som is i en öken för Tesla.anhängare.

Företagsledare som ljuger konstant ska man behandla därefter.

Han skulle haft mer oavsett med sitt komp paket. Sluta böla om det nu
Citera
2024-04-19, 00:28
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Hur många av alla er bulls har alltid haft ett stort intresse och förståelse av teknik och ingenjörskonst? Har det gett er en fördel att förstå Tesla som företag?
Citera
2024-04-19, 07:29
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Goldman Sachs har börjat modellera intäkterna från Robo-taxi och FSD i sin analys.

https://twitter.com/nonlineargrowth/status/1780952355187437829?t=yzcJqZ2hmg4IlgQTdKVDWg&s=19
Citera
2024-04-19, 08:58
Medlem
Ger aktien en vecka till, väntar tills 125.

149,93 USD, still dropping
https://www.di.se/bors/aktier/tsla-251540/
Senast redigerad av Vaktmestaren 2024-04-19 kl. 09:13.
Citera
2024-04-19, 09:18
Medlem
Fortsatt blodbad. Tror inte Wallstreet älskar att Musk lagt M2 på hyllan samtidigt som bildelen av firman (de som står för 85% av revs) fullkomligt havererar. Även något kultliknande att varenda aktieägare som ligger djupt under vatten vill göra allt i sin makt för att ge musk >50$B. Men allt för the mission eller va det nu är

Vad tror ni om Q1 rapporten nästa vecka? Är det hypergrowth som vanligt eller?
Citera
2024-04-19, 10:05
Medlem
Stig-Britts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av job230ge
Fortsatt blodbad. Tror inte Wallstreet älskar att Musk lagt M2 på hyllan samtidigt som bildelen av firman (de som står för 85% av revs) fullkomligt havererar. Även något kultliknande att varenda aktieägare som ligger djupt under vatten vill göra allt i sin makt för att ge musk >50$B. Men allt för the mission eller va det nu är

Först och främst (och egentligen bara en petitess), slut använda ordet kult såhär. Det är felaktigt och är förmodligen en felaktig översättning av cult - dvs det är sekt du menar, inte kult. Sek är cult på engelska.

Därutöver, vad tänker du kring WS? Att WS brukar ha rätt? Har du koll på för hur det går för WS-traders kontra index? Eller antar du att de har bättre koll än vad du har, bara?

Hur menar du med fullkomligt havererar? Relativt vad? Har du jämfört med ex. VW? Vad hade du i sådana fall kallat situationen för VWs elbilsproduktion?

Hur tänker du kring att varenda aktieägare vill ge Musk pengarna? Och hur påverkar det aktiekursen?
Citera
2024-04-19, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BästeHrMongolid
Hur många av alla er bulls har alltid haft ett stort intresse och förståelse av teknik och ingenjörskonst? Har det gett er en fördel att förstå Tesla som företag?

Jag har mycket god erfarenhet av teknik och ett stort intresse. Är även väldigt ekonomisk av mig och har ett intresse av aktier. Jag skulle aldrig investera i Tesla aktien.

Glöm aldrig att även om man har rätt så kan rätt vara fel, när det gäller att tjäna pengar på aktier.

Jag tror helt ärligt att det är bättre att köpa en tesla än att köpa tesla aktier, och pengarna man sparar på bil resor investerar man i bolag som det är lätt att tjäna pengar på. Jag ser inget mer än tur om man skulle göra sig en hacka på teslas aktier, och räknar inte det som någon ekonomisk kunnighet.
Citera
2024-04-19, 10:29
Medlem
gladihattens avatar
Citat:
Tror inte Wallstreet älskar att Musk lagt M2 på hyllan

Du väljer fakta som du plockar lösgodis eller? Det bör vara helt uppenbart för alla med mer än 2 hjärnceller (vilket bör inkludera dig och även WS) att "M2" är en fabriksplattform. Som framför allt handlar om att gå bort ifrån löpande-band produktion till något helt annat, som enligt Tesla potentiellt kan halvera kostnader och fabriksyta.

Det har även redan avslöjats att den bil som plattformen i första hand ska producera relativt enkelt kan styras mellan robotaxi och mänskligt opererad bil.

Med andra ord spelar det ingen roll att Elon helst vill bygga robotaxin då den alternativa människostyrda bilen bara är en handvändning bort. Utöver det är det strategiskt osmart att prata för mycket om en bil som kan vara betydligt mer attraktiv för många potentiella kunder än de bilar Tesla erbjuder just nu.

Sen som Elon också själv precis sa, det handlar inte om att satsa bolaget på FSD det handlar om var fokus ligger. Att du och WS tror att Tesla medvetet slänger tanken på den människostyrda bilen visar ju hur extremt styrda ni är av ert björnbias.

En björn-tes jag hade tagit mer seriöst är om man ser en framtid med extrem batteribrist då 4680-projektet har gått för långsamt, och att man därför är tvungna att styra om till robotaxi hopium då man helt enkelt inte kan producera den mängd man vill framöver. Dock är jag inte särskilt oroad över det, Tesla har visat att de enkelt kan styra om från en batterityp till en annan så att man likt Cybertruck bygger hela "M2-plattformen" kring att den måste drivas av 4680 ser jag som osannolikt.
Citera
2024-04-19, 11:07
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vaktmestaren
Ger aktien en vecka till, väntar tills 125.

149,93 USD, still dropping
https://www.di.se/bors/aktier/tsla-251540/
Många simps som kommer att köpa in sig på 150$ då dom tror det är ett bra pris så aktien kommer att stå stilla några dar. När den slutgiltliga kvartalsredovisningen 23e efter att börsen stängt kommer så börjar det rasa igen. Nästa ras alltså på onsdag.
Citera
2024-04-19, 11:07
Medlem
BästeHrMongolids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av husky30
Jag har mycket god erfarenhet av teknik och ett stort intresse. Är även väldigt ekonomisk av mig och har ett intresse av aktier. Jag skulle aldrig investera i Tesla aktien.

Glöm aldrig att även om man har rätt så kan rätt vara fel, när det gäller att tjäna pengar på aktier.

Jag tror helt ärligt att det är bättre att köpa en tesla än att köpa tesla aktier, och pengarna man sparar på bil resor investerar man i bolag som det är lätt att tjäna pengar på. Jag ser inget mer än tur om man skulle göra sig en hacka på teslas aktier, och räknar inte det som någon ekonomisk kunnighet.

Är ditt intresse att använda teknik eller har du erfarenhet av konstruktion. Det vill säga bygga kretsar, mekaniska konstruktioner eller programmering?

Åsikterna går isär bland folk och jag har märkt att Ingenjörer tenderar att vara mer bullish än låt säga ekonomer.
Citera
2024-04-19, 11:18
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:

Om Musk får sina 56miljarder så att det nog slutet för aktien såväl som bolaget. Han har inte gjort ett enda rätt sedan Model Y släpptes, för fem år sen nu. Två bilmodeller som säljer och ingen utveckling av några nya verkar ske. Försäljningen kan inte annat än krympa de kommande 12-24månaderna. Och ger man Musk mera inflytande så har Tesla peakat och kommer aldrig att återhämta sig. Han gör ju bara sånt som han själv tycker är coolt och lägger ner sånt som faktiskt säljer.
Citera
2024-04-19, 11:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReijoHervonen
Många simps som kommer att köpa in sig på 150$ då dom tror det är ett bra pris så aktien kommer att stå stilla några dar. När den slutgiltliga kvartalsredovisningen 23e efter att börsen stängt kommer så börjar det rasa igen. Nästa ras alltså på onsdag.

Alltid bra att inte vara för het på gröten nu, alldeles för oroligt, som du skriver, håller med.
Just df intressant att följa, blir det djupdykning, så tåls det att vänta ytterligare, rätt kul.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in